خبر تازه

شورای عالی صلح از طالبان برای شرکت در جرگۀ صلح دعوت می‌کند

جرگۀ صلح، قرار است در آخر همین ماه برگزار شود و در آن در حدود چهارهزار تن از سراسر افغانستان شرکت کنند و در بارۀ چگونگی گفت‌وگوهای صلح رأی‌زنی کنند.

در آستانۀ برگزاری جرگۀ صلح، شورای عالی صلح می‌گوید که کار دربارۀ چگونگی دعوت طالبان به جرگه جریان دارد.

جرگۀ صلح، قرار است در آخر همین ماه برگزار شود و در آن در حدود چهارهزار تن از سراسر افغانستان شرکت کنند و در بارۀ چگونگی گفت‌وگوهای صلح رأی‌زنی کنند.

در همین حال، شورای عالی صلح، می‌گوید که احتمال دارد در نشست فردا در دوحه میان نماینده‌گان امریکا و طالبان، ایالات متحده درهماهنگی با حکومت افغانستان به طالبان پیشنهاد کند که نماینده‌گان این گروه در این جرگه شرکت کنند.

احسان الله طاهری، سخن‌گوی شورای عالی صلح، می‌گوید که اعضای این جرگه در تمامی ولایت‌ها به گونۀ نیمه انتخابی، برگزیده خواهند شد و نماینده‌گان تمامی طبقات و لایه‌های جامعه در این جرگه شرکت خواهند کرد.

به گفتۀ طاهری، چند کمیته برای مدیریت این جرگه به کار آغاز کرده‌اند و پس از ایجاد یک کمیسیون عالی، تمامی کار شیوه‌ها و اجندای این جرگه روشن خواهد شد: «روی دعوت طالبان هم کار جریان دارد که امیدوار استم که به‌زودی بتوانیم، روی چگونگی آن مکث شود پس از این که کمیسیون ایجاد می‌شود، بتوانیم تحریک طالبان را هم در این لویه جرگه در کابل داشته باشیم.»

اما، در این میان، باورهایی دربارۀ کم اهمیت بودن این جرگه نیز وجود دارند. همه‌شمول بودن، نقش پِررنگ معنا دار زنان وجوانان به شمول گروه های اقلیت از خواست‌های مهم دانسته می‌شود.

نادر بلوچ، عضو مجلس سنا گفت: «جرگه مشورتی که همه اقشار جامعه افغانستان، چه در ساحه حاکمیت دولتی و چه در ساحه بیرون از حاکمیت دولتی وحتا مخالفین باید درآن اشتراک کنند، آن وقت من فکر می‌‎کنم که تأثیرگذار می‌بود.»

فرخنده زهرا نادری، مشاور پیشین رییس جمهور نیز افزود: «در این لوی جرگه باید زنان ۳۴ ولایت کشور را با تفاوت‌های ذهنی‌اش، با تفاوت‌های گوناگون که این‌ها در زنده‌گی شان دارند باید به تعریف بگیرند، در آن حالت ما می‌توانیم که راه بیرون رفت و راه حل داشته باشیم.»

اما، یکی از تفاوت بزرگ جرگه مشورتی با لویه جرگه قانون اساسی این است که نتیجه این لویه جرگه مشورتی به گونۀ قطعی اجرایی نخواهند بود. چنان که نتیجۀ لویه جرگه مشورتی در سال ۱۳۹۲هجری خورشیدی اجرایی نشد.

منبع: طلوع نیوز

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا