خبر تازه

غنی: اسلام‌آباد، تهران و مسکو حق انتخاب رییس‌جمهور مارا ندارند

رییس‌جمهور این سخنانش را روز شام روز جمعه (۳حوت) در دیدار با شماری از جوانان ولایت‌های زابل، هلمند، ارزگان و کندهار، در ارگ بیان کرده‌است.

رییس‌جمهور غنی، در واکنش به گزارش‌ها در بارۀ ایجاد حکومت موقت در افغانستان می‌گوید که این طرح‌ در بیرون از کشور ساخته شده‌است قابل تطبیق در افغانستان نیست.

آقای غنی، می‌افزاید کسانی‌که طرح ایجاد حکومت موقت را پیشنهاد می‌کنند، از مردم هراس‌ دارند: «رییس‌جمهور افغانستان را افغان‌ها انتخاب می‌کنند و اسلام‌آباد، تهران و مسکو حق انتخاب وی را ندارند. آنانی که از مردم هراس دارند، صحبت از حکومت موقت می‌کنند، طرح بیرونی و ساخته‌شده در بیرون از افغانستان، در این وطن ناکام است.»

رییس‌جمهور این سخنانش را شام روز جمعه (۳حوت) در دیدار با شماری از جوانان ولایت‌های زابل، هلمند، ارزگان و کندهار، در ارگ بیان کرده‌است.

این در حالی است که روز گذشته، سرور دانش، معاون دوم رییس‌جمهور نیز گفت که ایجاد حکومت موقت، افغانستان را به گذشته بر می‌گرداند.

او هرچند از کشوری خاصی نام نبرد، اما تأکید کرد که کشورهای منطقه نباید زیرنام صلح، یک جنگ نیابتی دیگر را بر افغانستان تحمیل کنند.

رییس‌جمهور غنی، هم‌چنان از «کاروان صلح خواهان هلمندی» خواسته است که برای گفت‌وگو با طالبان به کویتۀ پاکستان بروند و خواست‌های شان را با آنان مطرح کنند: «کاروان صلح هلمند آمد و به اساس خواست‌شان، من با آنان در روی جاده دیدم، خواست‌های شان را شنیدم، اکنون به کویته بروید و به طالبان این را بگویید که ما با رییس‌جمهور دیدار کردیم و هر وقت میتوان رییس‌جمهور را ببینیم، شما چرا با ما نمی‌بینید و خواست‌های ما را نمی‌شنوید.»

کاروان صلح خواهان هلمندی، در ماه حمل امسال پس از آن شگل گرفت که در یک انفجار در ورزشگاهی در هلمند شانزده تن جان باختند و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

این کاروان که متشکل از جوانان است، در اعتراض به ناامنی و ادامه جنگ شکل گرفت و اعضای آن مسیر هلمند – کابل و کابل – مزارشریف را پیاده طی کردند. خواست اصلی آنان برقراری آتش‌بس و آغاز گفت‌وگوهای صلح میان حکومت و طالبان است؛ خواستی که از سوی طالبان رد شده‌است.

طالبان، گفت‌وگو با حکومت افغانستان را نیز رد کرده‌اند؛ در حالی که چهار بار با امریکا و یک بار با سیاسیون افغانستان دیدار و دربارۀ صلح گفت‌وگو کرده‌اند.

قرار است روز دوشنبۀ همین هفته، بار دیگر نماینده‌گان طالبان و ایالات متحده در دوحۀ قطر دیدار کنند.

منبع: طلوع نیوز

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا