خبر تازه

اشرف غنی: پیشرفت اساسی در مذاکرات صلح ظرف یک سال ممکن است

به دنبال ادامه مذاکرات مستقیم آمریکا با طالبان، اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان می‌گوید که پیشرفت اساسی در مذاکرات صلح ظرف یک سال پیشرو امکان‌پذیر است.

آقای غنی این موضوع را در مصاحبه اختصاصی با لیز دوست، خبرنگار بی‌بی‌سی در حاشیه نشست امنیتی مونیخ بیان کرد، اما گفت که افغان‌ها باید اطمینان بیشتری پیدا کنند که گروه طالبان دیگر نمی‌خواهد قدرت را انحصاری کند و به حقوق زنان احترام می‌گذارد.

او با بیان اینکه حرف زدن کافی نیست و عمل لازم است، افزود اگر طالبان واقعا صادق هستند و می‌خواهند به جنگ خاتمه بدهند، بیایند در انتخابات شرکت کنند.

نمایندگان طالبان در گفتگوهای مستقیم با آمریکا و رهبران سیاسی افغانستان، همواره حکومت را نامشروع خوانده و گفته‌اند که حاضر نیستند با آن مذاکره رو در رو کنند. این گروه همچنین قانون اساسی افغانستان را بی‌اعتبار و انتخاباتش را غیرشفاف می‌خواند.

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان اخیرا تاکید کرده بود که آمریکا خواهان مذاکره مستقیم طالبان با دولت افغانستان است.

او ابراز امیدواری کرده که یک توافق صلح تا پیش از برگزاری انتخابات در ماه ژوئیه/جولای بدست بیاید.

اشرف غنی در پاسخ به سئوال خبرنگار بی‌بی‌سی که آیا حکومت افغانستان با طالبان در ولایت جنوبی قندهار تماس دارد، بدون ارائه جزئیات بیشتر گفت: همه با یک دیگر تماس دارند. او همچنین تاکید کرد طالبان می‌توانند با هر که بخواهند، به توافق برسند اما در گفتگوهای رسمی صلح، حکومت افغانستان به حاشیه رانده نخواهد شد.

طالبان تاکنون چهار بار با هیئت آمریکایی به ریاست زلمی خلیلزاد نماینده این کشور برای صلح افغانستان دیدار کرده‌اند. قرار است که دور بعدی از گفتگوهای مستقیم آمریکا با طالبان یازده روز دیگر در قطر برگزار شود.

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان اخیرا اعلام کرده بود که برای “ایجاد اجماع روی صلح” جرگه مشورتی صلح را برگزار خواهد کرد. قرار است این جرگه در ماه حوت/اسفند امسال برگزار شود.

‘خروج شتاب‌زده نیروهای آمریکا’

رئیس جمهوری افغانستان نگرانی‌ها در مورد با خروج شتابزده نیروهای آمریکا از افغانستان و افزایش بی‌ثباتی در این کشور را “اغراق‌آمیز” خواند.

اشرف غنی به خبرنگار بی‌بی‌سی در مونیخ همچنین گفت که گفتگو میان حکومت افغانستان و آمریکا به طور سازنده جریان دارد و همکاری بین دو کشور با شکلی متفاوت ادامه خواهد داشت.

دونالد ترامپ چند هفته پیش گفته بود که می‌خواهد نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج کند. آقای غنی در واکنش به این تصمیم، از آقای ترامپ خواسته بود از سرعت خروج نیروهایش از افغانستان کم کند.

شیرمحمد عباس استانکزی، رئیس هیئت طالبان در نشست صلح مسکو اعلام کرد که تا وقتی نیروهای خارجی از افغانستان خارج نشوند، این گروه آتش بس نخواهد کرد. او در مصاحبه با بی‌بی‌سی همچنین گفت که طالبان خواستار قبضه قدرت از طریق زور در افغانستان نیست.

منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا