تیتر یک

استاد ابوالحسین یاسر

رئیس حزب حرکت اسلامی متحد افغانستان و مشاور امنیتی و دفاعی رئیس جمهور در دومین نشست بین المللی هم اندیشی برای مبارزه با افراطیت پیام رئیس جمهوری اشرف غنی را قرائت نمودند.
“جای مسرت است که انستیتوت صلح، رسانه و حکومتداری خوب دومین نشست بین المللی هم اندیشی برای مبارزه با افراطیت را برگزار میکند.
از شما حضار گرامی و مهمانان ارجمند که از کشورهای مختلف در این نشست حضور یافته اید تشکری می کنم و خوش آمدید میگویم.
برادران و خواهران گرامی، خشونت و افراط گرایی جهان بشری، و به ویژه جوامع اسلامی را تهدید میکند.این پدیده شوم هر روز در سراسر جهان از مردم بی گناه قربانی میگیرد. کشور ما متاسفانه از بزرگترین قربانیان خشونت و افراط گرایی است. خشونت و تروریزم آرامش و آسایش مردم افغانستان را نشانه گرفته و زنده گی افراد بی شماری را برباد داده است.
مقابله با پدیده ویرانگر افراطیت و ترویج اعتدال و میانه روی از مهمترین اهداف مصلحین اجتماعی و مبارزان راه سعادت بشری در عصر حاضر است.
جنبش فکری مبارزه با افراطیت میتواند بیش از سرکوب نظامی موثر باشد و جریان های افراطی را در خلع سلاح فکری کند.
طبعاٌ خشونت و افراط گرایی در جامعه معلول عوامل است. تحلیل، بررسی و شناسایی این عوامل از جانت دانشمندان و اندیشه گران امر بسیار ضروری و موثر است. 
با نگاهی عمیقتر با خاستگاه های تروریسم در جهان در می یابیم که حمایت از این گروهها برای بعضیها به ابزاری جهت رسیدن به اهداف نا مشروع شان تبدیل شده است. یعنی در واقع افراطیت هم هدف است و هم ابزار.
پیام من این است که مقابله و مواجه با چنین فرایند پیچیده، اگر مبنائی نباید، مواجه سطحی نوعی تعمیق بخشیدن به آن خواهد بود بنابراین باید نسبت به حوادث و رویداد های زمان خویش دارای پویایی فکری، بصیرت بنیادین بلاخره جهش عمیق فرهنگی داشته باشیم و بدانیم که غفلت و کوتاهی ها از پدیده افراطیت دیر یا زود ما و جهان را هم چون افعی سیه خواهد بلعید و بسیار موجه است که هم منطق مقابله را بدانیم و هم سلامتی فکری را.
با دیگر از شما حضار گرامی و برگزار کننده گان سیمینار هم اندیشی برای مبارزه با افراطیت تشکر می کنم و تلاش های شما برای چنین امر خیری را میستایم.
امیداورم تدویر این نشست به گسترش اندیشه صلح، اعتدال و همدیگر پذیری کمک کند و با همفکری بیشتر بتوانیم شرایط بهتری را برای ملت های هود ایجاد نماییم.
اگر برای صلح و عدم خشونت متحد عمل کنیم میتوانیم به یک صلح پایدار دست یابیم.
محمد اشرف غنی
رئیس جمهوری اسلامی افغانستان”

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا