خبر تازه

پس از انفجار مرگبار مینی‌بوس در کابل، یوناما خواستار «تامین بیشتر امنیت جامعه هزاره» شد

تصویر انفجار در اتوبوس
توضیح تصویر،تصویر ظاهرا از لحظات اولیه انفجار مینی‌بوس حامل مسافران است، در ویدیوها دیده می‌شود این خودرو به طور کامل در آتش می‌سوزد

دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) پس از حمله شب گذشته داعش در غرب کابل، خواستار «تامین بیشتر امنیت جامعه هزاره» و پایان دادن به حملات به شهروندان شده است.

یوناما می‌گوید در انفجار شب گذشته (شنبه ۱۶جدی/دی) در دشت برچی کابل «دستکم ۲۵ کشته و زخمی از جامعه هزاره» برجا گذاشته است.

بی‌بی‌سی به طور مستقل قادر به تایید یا رد آمارهای ارایه شده نیست.

گروه داعش مسئولیت انفجار مینی‌بوس حامل مسافران در دشت برچی کابل را برعهده گرفته و در اعلامیه خود به طور مشخص گفته است که «شیعیان را در دشت برچی کابل هدف قرار داده است.»

بنا به گزارش‌ها، انفجار حدود ساعت ۶ شام در مینی‌بوس نوع «کاستر» در محله «قلعه ناظر»، حوزه ششم کابل رخ داد.

خالد زدران، سخنگوی پلیس طالبان در کابل، ساعتی پس از این رویداد در ایکس نوشت که «براساس اطلاعات اولیه ۲ کشته و ۱۴ زخمی» برجا گذاشته است.

زخمی‌ها به بیمارستان محمدعلی جناح در غرب کابل منتقل شده‌اند.

آقای زدران در مورد نوع انفجار اظهار نظری نکرده و گفته است در این زمینه تحقیق می‌کنند.

تصاویر و ویدیوهایی که شاهدان به بی‌بی‌سی فرستادند نشان می‌دهد که در لحظات پس از انفجار مینی‌بوس آتش گرفته و مسافران در حال بیرون شدن هستند و برخی روی زمین افتاده‌اند، خودرو لحظات بعد به طور کامل در آتش می‌سوزد.

شاهدان گفته‌اند که ظاهرا عامل انفجار یک بمب دستی بوده است.

در شبکه‌های اجتماعی، تصویرهای دست‌کم ۳ جان‌باخته این رویداد منتشر شده است و واکنش‌هایی نیز در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی داشته است.

حملات داعش به شیعیان کماکان ادامه دارد

دشت برچی
توضیح تصویر،دشت برچی از محلات مزدهم در غرب کابل است

دشت برچی در غرب کابل که ساکنان آن عمدتا شیعیان هزاره هستند، در یک دهه اخیر هدف مرگبارترین حملات شاخه خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) بوده است.

با آنکه آمار حملات داعش در سال ۲۰۲۳ کاهش قابل توجهی در افغانستان یافته است اما این گروه هنوز با بمب‌های دستی، مردم عادی را هدف قرار می‌دهد.

در حالی که سخنگویان طالبان می‌گویند هسته‌های داعش در افغانستان را «کاملا سرکوب» کرده‌اند.

دفتر نمایندگی سازمان ملل در کابل در ۴ دسامبر نیز گفته بود که شاهد افزایش حملات به جامعه شیعه و هزاره‌ در کابل، بغلان و هرات است و خواستار حفاظت از شهروندان در معرض خطر شده بود.

در چند رویداد تیراندازی افراد مسلح، شماری از روحانیان شیعه در شهرک شیعه و هزاره‌نشین جبرئیل هرات کشته شدند که تاکنون هیچ گروهی مسئولیت آن را نپذیرفته است.

در ۷ نوامبر انفجار در مینی‌بوس حامل مسافران در محله «مهتاب‌قلعه» دشت‌برچی کابل، دست‌کم «۷ کشته و ۲۰ زخمی» به جا گذاشت. داعش مسئولیت این انفجار را به عهده گرفت و گفت که شیعیان را هدف قرار داده است.

در ۱۳ اکتبر نیز انفجاری در مسجد امام زمان در شهر پلخمری مرکز ولایت بغلان رخ داد که در نتیجه به گفتۀ مسئولان طالبان، دست‌کم ۷ کشته ۱۵ زخمی برجا گذاشت.

مسئولیت این حمله مهاجم انتحاری در مسجد شیعیان را هم گروه داعش پذیرفته بود.

منبع: بی بی سی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا