خبر تازه

«ابراز تاسف» چین و روسیه از عدم معافیت سفر مقام‌های طالبان همزمان با تمدید ماموریت تیم نظارت بر تحریم‌های شورای امنیت

شورای امنیت سازمان ملل

شورای امنیت سازمان ملل ادامه کار تیم نظارت بر تحریم‌های طالبان را برای یک سال تمدید کرد. در رای‌گیری شب گذشته همه ۱۵ عضو دائم و غیردائم شورای امنیت به قطعنامه ۲۷۱۶ (۲۰۲۳) رای مثبت دادند.

نمایندگان روسیه و چین از عدم اجازه سفر رسمی برخی رهبران طالبان ابراز تاسف کردند.

تیم نظارت بر تحریم‌ها که ۸ سال پیش در سال ۲۰۱۵ بنا به قطعنامه ۲۲۵۵ ایجاد شد، در مورد مسدود کردن دارایی‌ها، سفر خارجی و نقل و انتقالات سلاح طالبان به جمع‌آوری اطلاعات پرداخته و به اعضای شورای امنیت گزارش می‌دهد.

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا، پس از این رای‌گیری از آن استقبال کرد و گفت نتیجه رای‌گیری تاییدی بر اهمیت تداوم تحریم‌ها «برای حمایت از صلح و امنیت» در افغانستان است و افزود که گزارش‌های این تیم، اعضای شورای امنیت را قادر می‌سازد که از تاثیرات عملی تحریم‌ها مطلع شوند و «پیگیری کنند که آیا طالبان به تعهدات خود عمل می‌کنند یا نه.»

در همین حال، گنگ شوانگ، نماینده چین، خواستار مستثنی شدن اجازه سفر به برخی مقام‌های طالبان شد که «برای گفتگو و تعامل» سفر می‌کنند و از اینکه این پیشنهاد در متن قطعنامه انعکاس نیافته «ابراز تاسف» کرد.

او همچنین گفت که جامعه بین‌المللی با اطمینان از تبدیل نشدن افغانستان به محلی برای سازمان‌های تروریستی، باید این کشور را به «خانواده ملت‌ها» ادغام کند و تاکید کرد که در مورد عدم تاثیرات منفی تحریم‌ها بر مردم افغانستان نیز باید اطمینان حاصل شود.

آنا اوستیگنیوا، نماینده روسیه، بر لزوم بازنگری در تحریم‌های طالبان اشاره کرد و از اینکه در قطعنامه توصیه شده که نمایندگان کشورها برای تعامل با حکومت طالبان به کابل سفر کنند، استقبال کرد اما از عدم تمدید معافیت‌های سفر مقام‌های طالبان «ابراز تاسف» کرد.

از سال گذشته شورای امنیت رفع ممنوعیت سفر مقام‌های طالبان را تمدید نکرده است، با آنهم برخی مقام‌های طالبان به کشورهای منطقه سفر کرده‌اند. دو مقام طالبان در یک ماه گذشته برای شرکت در جلسات سازمان‌های بین‌المللی به لاهه و ژنو سفر کرده‌اند.

منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا