پیام ها و اعلامیه هاتیتر یک

سخنرانی استاد ابوالحسین یاسر در باره نقش احزاب سیاسی در آوردن تغییر و تحولات اجتماعی – سیاسی کشور

در ضیافت رمضانی که شام دیروز از سوی رئیس جمهور دولت اسلامی افغانستان در مهمان خانه ارگ برگزار شده بود محترم استاد ابوالحسین یاسر رئیس حزب حرکت اسلامی متحد افغانستان از جمع معدود سخنرانانی بود که به ایراد سخن پرداختند، که اینک متن بیانات ایشان به شرح ذیل ارائه می گردد.

بسم الله الرحمن الرحیم

جلالتمآب محترم جناب رئیس جمهور دولت اسلامی افغانستان، آقای محمد سرور دانش معاون محترم رئیس جمهور و آقای دکتور فضلی رئیس محترم عمومی  اداره امور اسلام علیکم و رحمت الله و برکاته،  شام همۀ شما به خیر!

در آغاز لازم می دانم به روح همه شهدای نیروی های امنیتی کشور خصوصاً رویداد اخیر تروریستی در ولایت لوگر درود می فرستم و به همۀ مردم شریف متدین کشور مان عرض تسلیت دارم. بی تردید درد ما و مصیبت های مان یکی است، همگان عضو یک خانواده بزرگ به نام افغانستان هستیم.

جناب رئیس جمهور!

در جلسه امشب که بیشترینه رهبران و روئسای احزاب و جریان های سیاسی مقتدر و مطرح افغانستان حضور دارند، اجازه می خواهم در باره نقش احزاب سیاسی در آوردن تغییر و تحولات اجتماعی – سیاسی کشور مان اشارات و تماس های و لو  مختصر داشته باشم.

  • نقش احزاب و جریان های سیاسی در دوره های زمانی مختلف کشور بویژه در بیشتر از نیم قرن گذشته متفاوت بوده و با فراز و فرود های زیادی همراه با چالش ها بوده است  و در تحولات تاریخی افغانستان گاهی در متن و زمانی هم در حاشیه و بعضاً متاسفانه عامل بحران و جزء از چالش ها بوده است ، اما با همۀ اینها نمی توان نقش آنها را نادیده گرفت و به آسانی از کنار آنها گذشت، چرا که احزاب سیاسی رکن اصلی دموکراسی است و دموکراسی بدون موجودیت احزاب معنا و مفهوم ندارد، چنانچه جمهوریت هم بدون نقش و مشارکت احزاب معنا نخواهد داشت. از ویژگی های مهم جمهوریت مؤلفه های همچون کثرت گرایی سیاسی، مردم سالاری، قانون محوری و توزیع عادلانه قدرت و سیاست است.
  • قرار گرفتن برخی احزاب در بستر ایدئولوژی گاهی همراه با افراط گرایی دینی و زمانی با نظامی گری و قومی شدن که موانع اصلی فرا راه دموکراسی می باشند و در واقع تقلیل جایگاه احزاب از نقش مثبت و سازنده در نقش منفی و مخرب را در پی دارد. من این چالش ها را با عمق جان درک نموده خدمت همه شریک می سازم.
  • انتظار دارم تا نوع نگاه حکومت به همه احزاب نگاه عادلانه و منصفانه باشد. معیار و ملاک حضور احزاب سیاسی در تعامل با حکومت و حضور در ساختار آن چگونه است؟ چرا فقط پنج الی ده حزب که لباس قومی به تن دارند، در تمامی قضایا دخیل می باشند اما دیگر احزابی که  ماجرا جو نیستند و حتی گروپ های مسلح هم ندارند و از قانون و نظم تبعیت می کنند در حاشیه قرار دارند.
  • ما صرف حامی، شعار جمهوریت نیستیم  اما پشتیبان حقیقی جمهوریت هستیم و در ساحه عمل در برگزاری پروسه انتخابات حضور قدرت مندانه خود را به نمایش گذاشتیم و حالا هم در کنار تان با تمامی توش و توان تا پایان خط پیروزی در برابر جور و ستم و زور گویی طالبان با قامت راست ایستاده ایم.
  • از جناب شما انتظار داریم تا همۀ حوزه ها را به رسمیت بشناسید، به همگان توجه یکسان داشته باشید تا احزاب به صفت جریان های سیاسی اثر گذار جایگاه اصلی خود را باز یابند.

جناب رئیس جمهور!

از آدرس حوزه شیعه های افغانستان به شما اطمینان می دهم که در کنار شما قرار داریم، در این راستا قدرت بسیج مردمی کافی داریم و از تمامی ظرفیت های موجودمان برای حمایت از نظام جمهوریت بهره خواهیم گرفت.

درخاتمه امید است که سلسله این گونه دیدار ها ادامه پیدا کند و  به همینجا نقطه پایان به آن گذاشته نشود.

از توجه تان اظهار سپاس و شکران می نمایم

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا