اجتماع و فرهنگتیتر یک

پیام حزب حرکت اسلامی متحدافغانستان به مناسبت سالروز شهادت شهید مشتاق

درآستانه ی شهادت _ سردار سر افراز جهاد شهید غلام نبی مشتاق که راز حب ازلی و تبلور شکوهزاد جاودانگی را از آن خود نموده است قرار داریم. ضمن عرض تسلیت به خانواده های کاروان شهداء و مجاهدین ایثارگر، این روز را به احترام همه ی آنهای که” نقد ناچیزهستی خویش را در آستانه ی شکوه روشنایی در افگنده اند” با دنیایی از صمیمیت گرامی میداریم.
شخصیت شهید مشتاق مرتفع تر از مدار ستارگان و کواکب بود. این از ویژگی های نور است که باید همواره منزه وپاک باقی بماند، گردو غبار ها نتواند غبار اندودش ساخته و ابرسیه بر آنها سایه افگند. اینها در سفره الهی متنعمند ورزق خوار. همین سربدران جاده ی توحید نه تنها که کثیف نشده، بلکه از ارواح جاوید واز اراده های آهنین( بنیان مرصوص) آنها بایداستمداد جست، که کاروان شهداء، درحقیقت عصاره های” رنج مقدس” استند. آنها پروانه وار میسوزند تا جامعه بشری را روشن سازند.
کاروان شهداء ” رواق سرخ حماسه، در تاریکستان سیاهی، بیداد، آدم خواری، قساوت و ددمنشی میباشد. وهر” شهید قلب تپنده ای داد خواهان در محکمه ی بشریت است”. بدون منطق شهید، بشر جامعه ی خنثی، افسرده و ذلت پذیر خواهد داشت که چنین جامعه ی شایسته ی هیچ انسانی نخواهدبود.
رسالت مهم دینی و ملی ما در رابطه با منطق شهید مشتاق و شهداء ی دیگر، خوانش امروزی از پیام آنها است. نباید از نگره ی تآریخی و از تاریخمند بودن همه ی پدیده ها بویژه از پدیده ی مقدس شهادت طفره رویم. اقتضآت و ایجابات زمان و تحول پدیده های فرهنگی امروز با زمان شهید مشتاق و سایر شهداء ی آنروز تفاوت “بنیادین” پیدا کرده است. وقتی ما از شهداء ی مان واز شهید مشتاق گرامیداشت به عمل می آوریم، معنایش اینست که از جامعه ی مان می خواهیم فریاد آنها را بشنوند. اما فاصله زمانی و تحولات منفی ومثبت فرهنگی مان، ما را وامیدارد که” پیام” را امروزی وعصری بسازیم و ما به عصر شهید مشتاق و سایرشهداء رجعت نکنیم و جامه ی ارتجاع مقدس را به تن نسازیم و از سوی دیگر، از فرهنگ شهیدگسست به عمل نیاید که برای قرنها ” خسره الدنیا والاخره” خواهیم شد. با الهام از عقلانیت امروزی، پیامها و اندیشه ها را امروزی تر سازیم که هم شهید وهم شهادت “موقعیت” نوین را در ” وضعیت” کنونی احراز کرده و پیام نه بیگانه باعصر و نه پیروان شهداء بیگانه با پیام باشد.
رسالت ما نسبت به شهید مشتاق وشهداء دیگر تنها تجلیل نیست، باید تجلیل شود. اما رسالت اساسی واصلی رساندن پیام آنها به امروز است، پیام را در بستر تمدن وفرهنگ اسلامی به جهان امروز معنادار بسازیم و به بولهبان عصر، به هندهای جگرخوار اجازه ندهیم که قبای از قومیت بر بدن هر شهید بپوشانند و فرهنگ جهاد وشهادت را عقیم سازند.
مسئولیت دینی وملی ما احیای فرهنگ شهید درتآریخ است.

ابوالحسین یاسر
رئیس حزب حرکت اسلامی متحد افغانستان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا