خبر تازه

افغانستان از پاکستان خواست طالبان را به عملی کردن تعهدات‌شان وادار کند

روند صلح افغانستان، وزارت خارجه، شاه محمود قریشی
توضیح تصویر،دولت افغانستان همواره تاکید کرده که پاکستان نقش تاثیرگذار بر طالبان دارد و با همکاری صادقانه می‌تواند مسیر صلح را هموار کند

وزارت امور خارجه افغانستان در واکنش محتاطانه به اظهارات وزیر امور خارجه پاکستان در پیوند به خروج بدون تاخیر نیروهای آمریکایی از افغانستان گفته که کابل از اسلام‌آباد انتظار دارد که طالبان را به کاهش خشونت، تامین آتش بس و قطع رابطه با “گروه‌های تروریستی” وادار کند.

شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان دو روز پیش در یک گفتگوی تلویزیونی از جو بایدن رئیس جمهوری جدید آمریکا خواست تا روند صلح افغانستان و خروج نیروهایی آمریکایی از این کشور را پیگیری کند.

وزیر خارجه پاکستان گفت: “من فکر می‌کنم آنها [دولت بایدن] باید درک کنند که در افغانستان فرصتی وجود دارد و روندی را که راه افتاده باید حفظ کنند و آن را به عقب برنگردانند. این روند باید به پیش برود، زیرا بعد از مدتها، ما در مسیر درست حرکت کرده‌ایم.”

این گفته‌های وزیر خارجه پاکستان‌ واکنش‌هایی در افغانستان به دنبال داشت.

وزارت خارجه افغانستان عصر روز گذشته با نشر خبرنامه‌ای گفته این کشور باور دارد که به‌منظور دستیابی به صلح پایدار در افغانستان، به اجماع منطقه‌ای و بین‌المللی نیاز است.

دولت افغانستان با اشاره به توافقنامه میان آمریکا و طالبان گفته که این گروه به تعهداتش مبنی بر کاهش خشونت‌ها، قطع ارتباط با دیگر گروه‌های تروریستی و تامین آتش بس عمل نکرده است. به گفته وزارت خارجه، افزایش خشونت‌ها و ترورهای هدفمند، چالش‌های تازه را در مسیر مذاکرات صلح ایجاد کرده است.

دولت افغانستان از پاکستان خواسته تا طالبان را به عملی‌ساختن تعهدات‌شان وادار سازند؛ تا زمینه برای گفتگوهای معنادار صلح و رسیدن به توافق سیاسی هموار شود.

دولت افغانستان همواره تاکید کرده که پاکستان نقش تاثیرگذار بر طالبان دارد و با همکاری صادقانه می‌تواند مسیر صلح را هموار کند.

پاکستان که مذاکرات بین‌الافغانی و گفتگوهای آمریکا و گروه طالبان را تسهیل کرده، اکنون با روی کار آمدن جو بایدن، خواستار پایبندی واشنگتن به این توافقنامه شده است.

طبق توافق تاریخی سال گذشته، تمام نیروهای آمریکایی قرار است تا ماه اپریل/آوریل افغانستان را ترک کنند، اما وزارت دفاع آمریکا اخیرا گفته که اگر خشونت فروکش نکند، این امر به تأخیر خواهد افتاد.

روند صلح افغانستان، وزارت خارجه، شاه محمود قریشی
توضیح تصویر،پاکستان که مذاکرات بین‌الافغانی و گفتگوهای آمریکا و گروه طالبان را تسهیل کرده، اکنون با روی کار آمدن جو بایدن، خواستار پایبندی واشنگتن به این توافقنامه شده است

اما طالبان به بی بی سی گفته اند اگر طبق توافق با آمریکا، همه نیروهای خارجی تا بهار سال آینده از افغانستان خارج نشوند، آنها حمله به نیروهای بین‌المللی از سر خواهند گرفت.

حدود دو هفته پیش دور دوم گفتگوهای مستقیم بین دولت افغانستان و طالبان در دوحه پایتخت قطر آغاز شد و با وجود ادامه این روند، اما پیشرفت آن بسیار کند بوده است.

در هفته های اخیر با افزایش حملات و بمب‌گذاری‌های هدفمند در سراسر افغانستان که دولت طالبان را مقصر آن می‌داند، خشونت ها در این کشور افزایش یافته است.

دولت افغانستان تاکید دارد که با وجود توافق آمریکا و طالبان و ماه‌ها مذاکره میان نمایندگان کابل و گروه طالبان در دوحه قطر، این گروه نه تنها حاضر نشده‌است خشونت‌ها در افغانستان کاهش دهد، بلکه “با تاکتیک‌های جدید” با سرعت بی‌سابقه اهداف نرم از جمله روزنامه‌نگاران، فعالان جامعه مدنی و سیاستمداران را به صورت هدفمند مورد حمله قرار می‌دهند.

وزیر خارجه پاکستان افزود: “ما نگران هستیم، زیرا ادامه خشونت‌ها ممکن است این روند را به صورت کامل برهم بزند.”

از سویی هم جو بایدن، رئیس جمهوری جدید آمریکا تاکنون در مورد روند صلح افغانستان ابراز نظری نکرده اما روز سه شنبه (۱۹ جنوری/ژانویه) آنتونی بلینکن که از سوی او نامزد هدایت وزارت خارجه شده، گفت که او توافق دولت آمریکا با طالبان را ارزیابی خواهد کرد.

آقای بلینکن در جلسه تایید صلاحیت خود در پاسخ به سناتورها گفت:”ما می‌خواهیم به این جنگ به اصطلاح ابدی پایان دهیم. می‌خواهیم نیروهایمان را برگردانیم. می‌خواهیم تا حدودی ظرفیت برخورد با هرگونه بازگشت تروریسم که اصلا برای آن به آنجا رفتیم را حفظ کنیم.”

منبع: بی بی سی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا