خبر تازه

غنی فرمان آزادی ۴۰۰ زندانی ‘خطرناک’ طالبان را امضا کرد؛ فهرست ۱۵۳ تن از آنها در دسترس بی‌بی‌سی قرار گرفته

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان فرمان آزادی ۴۰۰ زندانی باقی‌ مانده گروه طالبان از فهرست ۵ هزار نفری این گروه را امضا کرده است.

در همین حال بی‌بی‌سی به فهرست ۱۵۳ تن از این ۴۰۰ زندانی “خطرناک” طالبان دست یافته که ظاهرا بیشترشان در ولایت قندهار بازداشت شده‌اند.

در خبرنامه‌ای که ارگ ریاست جمهوری افغانستان منتشر کرده، آمده که آقای غنی: “شام امروز طی مراسمی، فرمان‌های تخفیف و عفو مجازات منسوبین نظامی و عفو مجازات محکومین مشمول فهرست پنج هزار نفری مطالبه شدۀ گروه طالبان را امضاء کرد.”

رهایی پنج هزار زندانی طالبان از زندان‌های دولت بخشی از توافقنامه گروه طالبان با آمریکا بود.

۴۶۰۰ زندانی این فهرست قبلا رها شده بودند و این ۴۰۰ زندانی که “خطرناک” خوانده شده بودند، براساس مشورت لویه جرگه و فرمان رئیس جمهور غنی آزاد می‌شوند.

افغانستان
توضیح تصویر،بی‌بی‌سی به فهرست تن ۱۵۳ از این زندانیان دست یافته

فهرست بدست آمده بی‌بی‌سی

براساس مشخصات ذکر شده در فهرستی که از ۱۵۳ تن این زندانیان بدست بی‌بی‌سی رسیده، ۱۱۴ تن آنها در ولایت قندهار و بیشترشان هم در زمان ژنرال عبدالرازق فرمانده قدرتمند پیشین پلیس این ولایت بازداشت شده‌اند.

ژنرال عبدالرازق در ۲۶ میزان/مهر ۱۳۹۷ در آنچه حمله خودی خوانده می‌شود، توسط فردی که به گفته مسئولان وزارت دفاع افغانستان یکی از محافظان زلمی ویسا، والی پیشین قندهار بود، کشته شد.

براساس این فهرست ۳۹زندانی دیگر در ولایت‌های میدان وردک، غزنی، زابل، جوزجان، ارزگان، هرات، غور، فاریاب، سرپل و پکتیا بازداشت شده بودند.

یک منبع معتبر به بی‌بی‌سی گفته که در میان زندانیانی که قرار است براساس درخواست گروه طالبان آزاد شوند، همچنین ۴۰ شهروند خارجی از جمله شهروندان پاکستان و ازبکستان هم هستند.

اما مشخص نیست که آیا این شهروندان خارجی شامل ۴۰۰ زندانی هستند که لویه جرگه تصمیم به آزادی آنها گرفت یا نه.

گروه طالبان به بی‌بی‌سی گفته که در فهرست زندانیان آنها هیچ شهروند خارجی نیست.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه نیز در پایان لویه جرگه مشورتی که برای آزادی این ۴۰۰ برگزار شده بود، گفت که شهروندان خارجی در میان این ۴۰۰ زندانی نیستند.

افغانستان
آقای غنی دیروز وعده رهایی این زندانیان را داد

به گفته این منبع، این ۴۰۰ زندانی طالبان به این دلیل “خطرناک” خوانده شده‌اند که “با رهایی‌شان، دوباره به میدان جنگ می‌روند و از توانایی سربازگیری بالا برخوردارند.” یک منبع دیگر نیز این گفته‌ها را تایید کرده است.

از میان ۴۰۰ زندانی گروه طالبان به گفته این منبع، بیش از ۱۵۰ نفر آنان “قاچاقبران بزرگ مواد مخدر هستند.” به گفته او آنان “طالب نیستند، وقتی طالبان اصرار دارد که اینها آزاد شوند، بحث تمویل مالی‌شان مطرح است. اینها قاچاقبران کوچک هم نیستند.”

این منبع می‌گوید که در فهرست ۴۰۰ نفری طالبان “مجرمان بزرگی که متهم به آدم‌ربایی هستند و پس از ربودن افراد، این حادثه منجر به مرگ گروگان شده است، کسانی نیز شامل اند که در سازماندهی حملات بزرگ مثل انفجار چهار راه زنبق دخیل بوده‌اند و همچنین کسانی هستند که دو تا ۴۰ نفر را کشته‌اند.”

افغانستان

در حمله مرگبار چهار راه زنبق در ژوئیه ۲۰۱۷ دست‌کم ۱۵۰ نفر را کشته و حدود ۴۰۰ تن زخمی شدند. این حمله، مرگبارترین حمله در شانزده سال گذشته شناخته است.

منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا