اجتماع و فرهنگپیام ها و اعلامیه هاتیتر یک

پیام حزب حرکت اسلامی متحد افغانستان به مناسبت گرامی داشت از نخستین سالگرد ارتحال حضرت آیت الله العظمی محمد آصف محسنی اکادمیسن شهیر کشور.

بسم الله الرحمن الرحیم

« یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَیِٔنَّهُ »۲۷« ارْجِعِی إِلَى رَبِّکِ رَاضِیَهً مَرْضِیَّهً »۲۸« فَادْخُلِی فِی عِبَادِی »۲۹« وَادْخُلِی جَنَّتِی »« ۳۰ »
« هان اى روح آرام یافته! به سوى پروردگارت بازگرد که تو از او راضى و او از تو راضى است. پس در زمرهى بندگان من درآى و به بهشت من داخل شو! »

در آستانه ای اولین سالیاد رحلت ملکوتی آیت الله العظمی محسنی قرار داریم . ضمن عرض تسلیت به خانواده گرامی شان و به مردم شریف افغانستان و به کاروان شتابنده دانش و آگاهی ، باید یادآور شوم که حضرت آیت الله العظمی محسنی ، گنجنیه ای فضیلت، تجلی عقلانیت ، مرزبان حدود الهی ، چراغ همیشه فروان بشریت، چشمه جوشان شریعت، چهره درخشان طریقت و نمونه ای برجسته انسانیت بود . ایشان در کرسی خطابه خطیب بلیغ و سخنور توانا بود . او فرهنگیان، علما و متولیان کانون های تعلیمی و تربیتی را هشدار می داد که : « فرهنگ سیال ما برای جهالت فزودن است، نه جهالت زدودن ؟!! » . و « یک درس خوب زیستن به جوانان داده نمی شود ».

تلاش و پایمردی در راه تحصیل و تدریس علم و آگاهی حضرت آیت الله را به جایی رساند که توانست به عنوان یکی از استوانه های بزرگ علمی فرهنگی نه تنها در افغانستان بلکه در سطح جهان مطرح شود و افتخاراتی بزرگی را برای جامعه علمی کشور از سوی « یونسکو » و « آی سیسکو » دو نهاد بزرگ و معتبر فرهنگی -علمی جهانی
کمایی کند .

همچنان ایشان در نشست تاریخی علمای دینی که در کشور جمهوری اسلامی ایران برگذار شده بود ، به عنوان پژوهشگر برتر سال برگزیده شدند .
شادروان آیت الله العظمی محسنی از جمله معدود علمای دینی کشور ما بود که در اثر تلاش های خستگی ناپذیر علمی خود ، لقب پرافتخار علمی ” اکادمیسن ” را از سوی اکادمی علوم افغانستان از آن خود کرد .
زبان ، قلم و زندگی او در مسیر” تقریب مذاهب اسلامی ” ، ” اخوت دینی ” ، ” وحدت شیعه و سنی ” ، ” انسجام ملی ” و ” همزیستی مسالمت ” آمیز اقوام با هم برادر کشور ، بهترین یادگار بوده که در این ” گنبد دوار ” همیشه جاوید خواهد ماند . او منادی وحدت اسلامی ، ” فقیه نو اندیش ” طرفدار عزت و اقتدار مسلمانان و ” معالم الطریق ” در این بحران آشوب زا شمرده می شد . اختلاف امت اسلام ، ” پراکندگی ملی ” ، تشتت ، نفاق و شقاق وارثان آرمان مقدس شهدا را ، آن عالم ربانی موجب ” وهن ” ، ” تحقیر ” و فروپاشی ” جامعه اسلامی ” را ناشی از همین
نقطه میدانست . بنابر این ، ،آن مرحوم برای تقویت گفتمان اخوت و ” وحدت اسلامی ” گام های استواری برداشت .
مردم عزیز افغانستان ، قشر تحصیل کرده علمای جید و نسل دانش گاهی ما از فریاد وحدت اسلامی ، آیت الله العظمی محسنی الهام بگیرند . به عنوان یک ” پارادایم ” فکری در راستای ارتقای ” تمدن اسلامی ” نوشتن و گفتن را بیاموزند ، منافع و” اقتدار ملی ” را بر منفعت های گروهی و صنفی ترجیح داده ، تا باشد کشور مستقل ” جامعه مرفه ” و ” توسعه یافته ” داشته باشیم . بدانیم که همه ای ما مسؤلیم نه تنها ریٔیس جمهور یا علما یا یک طبقه خاص ، برای ” عزت ” و ” ابهت ” کشور با یک دنیا ایثار گری همچون ” اقیانوس مواج ” خس و خاشاک را برباییم و به امنیت کامل برسیم .

در پایان می خواهم یادآور شوم ، زمانی آن فرارسیده است که قدر اندیشمندانی چون آیت الله محسنی را بهتر بدانیم و از اندیشه های سازنده شان برای روشنایی بخشیدن به زوایای تاریک حیات اجتماعی مان بهره ببریم .
به روح ملکوتی حضرت آیت الله العظمی محسنی و همه ی علما ، دانشمندان و مولوی های بزرگ اتحاف دعا داریم .

والسلام علی من التبع الهدی

ابوالحسین یاسر

رئیس حزب حرکت اسلامی متحد افغانستان

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا