تیتر یکخبر تازه

آغاز ثبت نام نامزدان ریاست‌جمهوری؛ نخستین نامزد ثبت نام کرد

کمیسیون انتخابات، هفتۀ پیش اعلام کرد که انتخابات ریاست‌جمهوری به تاریخ ۲۹ ماه سرطان برگزار خواهد شد. انتخاباتی که قرار بود در ۳۱ حمل برگزار شود.

روند ثبت‌ نام‌های نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری، پیش از چاشت امروز به گونۀ رسمی در کمیسیون مستقل انتخابات آغاز شد.

عبدالطیف پدرام، نخستین نامزدی است که خودش را برای انتخابات سال آیندۀ ریاست‌جمهوری ثبت نام کرده‌است.

آقای پدرام، عضو مجلس نماینده‌گان است و احسال‌الله حیدری و محمد صادق وردک معاونان وی در انتخابات ریاست جمهوری خواهند بود.

پدرام، رهبری کمیسیون مستقل انتخابات را در برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ناتوان می‌داند و می‌گوید که در این کمیسیون، اصلاحات بنیادی باید به میان آید: «با این کمیسیون، با این رهبری، نمی‌شود به انتخابات رفت…تقریبأ دو ماه و چند روز است که تاکنون نتیجۀ انتخابات پارلمانی روشن نیست. سه نوع رأی دهی در روزهای انتخابات وجود داشت؛ بایومتریک، فهرست نام‌های رأی دهنده‌گان و دست نویس. چگونه باید در یک انتخابات سه نوع رأی‌دهی باشد… بعد رییس جمهور می‌آید نامش نیست، رییس اجراییه می‌آید نامش نیست، معاون رییس جمهور می‌آید نامش نیست، من اگر جای آقای غنی بودم نتیجه را باطل اعلام می‌کردم.»

محمد حکیم تورسن نیز به کمیسیون مستقل انتخابات برای ثبت نام رفته بود، اما پس از سه ساعت انتظار وی اعلام کرد که معاون نخست وی مشکل دارد و از همین رو ثبت نام او به روزهای آینده به تآخیر افتاد: «به جرأت به شما می‌گویم که من رییس جمهور آیندۀ افغانستان استم و به هیچ کسی اجازه نمی‌دهم که با زور، تقلب و فشار و تخطی بیاید و با سرنوشت مردم افغانستان بازی کند.»

درهمین حال، کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که ۷۳ تن به شمول رییس‌جمهور و رییس اجراییه و دو زن، بسته‌های اطلاعاتی انتخابات ریاست جمهوری را دریافت کرده‌اند.

قرار بود این روند در روز نخست ماه جدی آغاز شود، اما شماری از نامزدان احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گویند که برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری آماده‌گی گرفته بودند، اما کمیسیون مستقل انتخابات به آنان گفته است که هنوز برای ثبت نام‌های نامزدان آماده نشده‌اند.

اما، کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید به علت روشن نبودن جدول زمان بندی انتخابات ریاست‌جمهوری، روز ثبت نام‌های نامزدان مشخص نبود.

کمیسیون انتخابات، هفتۀ پیش اعلام کرد که انتخابات ریاست‌جمهوری به تاریخ ۲۹ ماه سرطان برگزار خواهد شد. انتخاباتی که قرار بود در ۳۱ حمل برگزار شود

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا