خبر تازه

#‌به‌طالبان‌باج‌ندهید؛ افغان‌های نگران از مذاکرات صلح به توییتر روی آوردند

برای نخستین بار در دو دهه اخیر، نمایندگان آمریکا و طالبان در برابر دوربین‌های خبرنگاران دست همدیگر را فشردند

کاربران افغان در شبکه‌های اجتماعی، کارزار اینترنتی در مخالفت با آنچه “باج‌دهی به طالبان” در مذاکرات صلح با این گروه می‌خوانند، آغاز کرده‌اند و کاربرانی از ایران نیز به آن پیوسته‌اند.

شمار زیادی از کاربران افغان در شبکه‌های اجتماعی از عدم تغییر در رویکرد افراطی و خشونت‌بار طالبان شاکی هستند و می‌گویند نباید به این گروه “باج‌” داد.

@aroonaryan@AROONARYAN

به نظر این کاربران، امتیازاتی که به طالبان در قبال صلح داده می‌شود بیش از حد است و در مقابل هیچ تضمینی از سوی گروه طالبان برای حفظ حقوق ابتدایی شهروندان داده نمی‌شود.

هشتگ #به‌طالبان‌باج‌ندهید در دو روز اخیر از پرکاربردتربن هشتگ‌ها در افغانستان شده است.

این بار اول نیست که تعداد زیادی از افغان‌ها نگرانی شدید خود را از دادوستد دولت‌های آمریکا و افغانستان در مذاکرات صلح با طالبان ابراز می‌کنند.

چندی پیش هم گروهی از فعالان مدنی و رسانه‌ای افغانستان کمپینی زیر عنوان “یک میلیون صدا” به راه انداختند و خواستار تضمین‌های جدی و ملموس در خصوص حقوق شهروندان افغانستان در مذاکرات صلح شدند.

آمریکا و‌ گروه طالبان شش ماه قبل توافقتنامه‌ای را در دوحه قطر امضا کردند که در آن آمریکا با خواسته اصلی گروه طالبان مبنی بر خروج نیروهای ائتلاف از افغانستان موافقت کرد. یکی دیگر از مفاد این موافقتنامه آغاز مذاکرات بین‌الافغانی بود که تا هنوز اجرایی نشده است.

فرشته عباسی، در توییتر نوشته “به عنوان یک زن افغان که در خارج متولد شده و رشد یافته و تحصیل کرده در زمان جنگ، می‌ترسم که تعبیر طالبان از اسلام، به ویژه در مورد حقوق زنان محدود، متعصبانه و گمراه کننده است.”

@FereshtaAbbasi@FERESHTAABBASI

نظر به توافقتنامه میان آمریکا و گروه طالبان، مذاکرات بین‌الافغانی باید در ماه سرطان آغاز می‌شد، ولی گروه طالبان تا حالا با تاریخ مشخص این مذاکرات موافقت نکرده و آزادی ۵۰۰۰ زندانی خود را پیش‌شرط به آغاز گفت‌و‌گوها اعلام کرده است. دولت افغانستان همواره اعلام کرده است که حفظ ساختار سیاسی، قانون اساسی، حقوق زنان، آزادی بیان و دستاوردهای نوزده سال گذشته از خطوط سرخ دولت در مذاکرات بین‌الافغانی خواهد بود.

همبستگی در اعتراض

کارزار #به‌طالبان‌باج‌ندهید الهام گرفته از کارزار پر سروصدای #اعدام‌_نکنید است که در اعتراض به حکم اعدام سه نفر از بازداشت‌شدگان اعتراضات در ایران به راه افتاده است. میلیون‌ها ایرانی با این هشتگ اعتراض خود را نشان داده‌اند.

شماری از شهروندان افغان و سایر کشورها نیز در این کارزار شرکت کردند.

نیکی اخوان، یک کاربر ایرانی در توییتر نوشت “می‌بینم که (کاربران) ایران و افغانستان در کنار هم در توییتر از همدیگه دفاع می‌کنند، قلبم به تپش می‌افتد.”

@niki888@NIKI888

نظر به آمار توییتر بیش از دو‌میلیون کاربر در افغانستان از هشتگ اعدام_نکنید استفاده کرده‌اند. هرچند بخشی از از این آمار می‌تواند به دلیل استفاده ایرانی‌ها از وی‌پی‌ان باشد که‌ای‌پی کاربر را به جایی برمی‌گرداند که توییتر آنجا فیلتر نیست، اما در کل شما قابل توجهی از افغانستان این هشتگ را به‌کار برده‌اند.

شمار زیادی از کاربران ایرانی نیز با کاربرد همزمان هشتگ اعدام نکنید و به طالبان باج ندهید، حمایت خود را از کارزار شهروندان افغانستان نشان داده‌اند.

آمار توییتر نشان می‌دهد که هشتگ به طالبان باج ندهید در ایران هم اکنون یکی از پر کاربردترین هشتگ‌ها شده‌است

@karimbeigi@KARIMBEIGI

منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا