خبر تازه

دولت افغانستان: حدود ۶۰۰ زندانی طالبان به دلیل داشتن مسایل جرمی آزاد نمی‌شوند

دولت افغانستان تا حالا ۴ هزار و ۱۹ تن از زندانیان طالبان را آزاد کرده است

شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید ۵۹۲ زندانی گروه طالبان را به دلیل داشتن “اتهام‌های سنگین” رها نمی‌کند و از گروه طالبان خواسته است تا فهرست جدیدی از زندانیان خود را به دولت افغانستان بدهد.

جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان گفته که افراد یاد شده جرایم سنگینی چون ” قاچاق مواد مخدر، آدم‌ربایی، تجاوز جنسی، سنگسار زنان، ترور و سایر موارد حق‌العبدی” را مرتکب شده‌اند.

آقای فیصل می‌گوید اکنون “توپ روی زمین طالبان است.”

ولی گروه طالبان تا حالا واکنشی در این باره نشان نداده‌ است.

بر مبنای توافقنامه‌ای که در پایان ماه فبروری/فوریه امسال میان آمریکا و طالبان امضا شد، قرار شد دولت افغانستان پنج هزار زندانی طالبان و این گروه یک هزار زندانی دولت را آزاد کنند.

دولت افغانستان تا حالا ۴ هزار و ۱۹ تن از زندانیان طالبان را آزاد کرده است. اما نظر به گفته‌های آقای جاوید، طالبان تنها نیمی از یک هزار زندانی دولت را از بند رها کرده‌اند.

پیش از این احمد راشد طوطاخیل، رئیس اداره زندان‌های افغانستان نیز در نشستی در کمیسیون دفاع و امنیت مجلس نمایندگان این کشور گفته بود که ۶۰۰ زندانی گروه طالبان آزاد نمی‌شوند.

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در گفتگو با بی‌بی‌سی، در واکنش به اظهارات آقای طوطاخیل، بر رهایی تمامی افرادی اصرار کرد که فهرست آنها از قبل به دولت افغانستان داده شده است. این گروه تاکید کرده تا زمانی که تمامی زندانیان آن‌ها رها نشوند، مذاکرات بین‌الافغانی آغاز نمی‌شود و این موضوع ممکن است باعث ادامه جنگ شود.

در ادامه تلاش‌ها به هدف رهایی زندانیان، گروه طالبان روز گذشته اعلام کرد که ۱۵ نظامی افغان را در ولایت غور آزاد کرده است.

نشست مشورتی بین‌المللی در حمایت از روند صلح

در همین حال وزارت خارجه افغانستان، گفت‌وگوها در مورد حمایت از روند صلح افغانستان را در سه نشستی که در جریان هفته جاری در کابل برگزار شد، در جهت رهایی زندانیان، برقراری آتش بس و آغاز فوری مذاکرات بین‌الافغانی “قناعت‌بخش” توصیف کرده است.

سومین و آخرین نشست روز گذشته در کابل با استفاده از ویدیو کنفرانس و با سخنرانی اشرف غنی، رئیس جمهوری این کشور به هدف ایجاد اجماع منطقه‌ای و جهانی برگزار شد و در پایان روز با سخنرانی عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی پایان یافت.

نمایندگان ۱۹ کشور و سازمان‌های معتبر بین‌المللی در این نشست شرکت داشتند.

رولاند کوبیا ، فرستاده ویژه اتحادیه اروپا در افغانستان، که در این نشست‌ها شرکت داشت در توییتر خود نوشت که گفت‌وگوها در پیوند به عدم پذیرش تداوم خشونت، حفظ دستاوردهای دو دهه پسین و شروع مذاکرات بین‌الافغانی مفید بود.

منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا