پیام ها و اعلامیه هاتیتر یکریاست امور فرهنگی

بمناسبت چهارمین سالگرد ارتحال ملکوتی مجاهد نستوه، سپه سالار جهاد و حماسه، مرد سیاست و درایت «الحاج ستر جنرال سید حسین انوری»

” در دبستان تماشای جمالت هر سحر

دارد ازخط شعاعی مشق حیرت آفتاب“

(بیدل)

لحظه ها مصادف است با ملکوتی شدن، روح سپه سالار جهاد و حماسه، مرد سیاست و درایت «الحاج سید حسین انوری» در فقدان آن دیباچه ی کتاب” تدبیر وسیاست”،” از حدیث دردمندان خون حسرت چکیده”، اما دلخوشیم که مست از می نیل به هدف، با تلاش نفس گیر روح اورا در بزم ملکوت شاد خواهیم کرد. بدترین، لحظه ها آنست که آدمی را در جهنم بی تفاوتی ودربرهوت “ندانم کاری” ودر چاه ویل” عبث گرایی” سقوط دهد. ما درآستانه ی رحلت الحاج ستر جنرال سید حسین انوری رهبر فقید حزب حرکت اسلامی افغانستان قرار داریم، فرصت را مناسب دانسته و خود را بازنگری خواهیم کرد. در واقع رحلت او بهانه نشود که ما بیشتر، اسیر مادی ها شویم که” فخر انسانی ز روی منصب و روزینه” نخواهد بود. بلکه برای رفتن به قله کمال ” هم چو صحرا پای در دامن زخان و مان” برآمده ” کاول شرط شناوری، برهنگی، بوده و خواهدبود. بدین جهت باب انتباه، موضوعات ذیل را یاد داشت خواهیم کرد:

۱ _ تقلیل گرایی نسبت به پارادایم ها، امور معرفتی، افتخارات تاریخی وشخصیت ها، بزرگترین آفت بوده است. سیدحسین انوری در رأس حزب بود که خودش و آن حزب چون همای سبک بال بر فراز همه ی اقوام ونژاد ها سایه افکنده و تعلق دینی، ملی و فرهنگی به این جغرافیای بالنده داشته ” عزم او و این حزب در قالب مذهب نگنجیده ومسلک پاک صراط المستقیم دین او و همرهان او بوده و خواهد بود”. چنین عنصر های ملی و دستاورد های او، حزب و افتخارات جهاد وسیاست، اگر در چنگال تقلیل گرایی بیفتد واگر در اسارت قومی و فامیلی واقع شود، واقعاً در اسارت قوم وفامیل قرار خواهدگرفت، دراین صورت جفای در حق او و میراث او خواهدبود.ما با کمال افتخار اعلان می داریم که الحاج استر جنرال سید حسین انوری و میراث او متعلق به همه ی مردم افغانستان بوده و نیز از مردم شریف این کشور میخواهیم که بهترین ادای دَین به سپه سالار جهاد و حماسه «سیدحسین انوری» حفظ میراث و تقویت اهداف او خواهد بود.ما نیز افتخار داریم که حزب حرکت اسلامی متحد افغانستان، تنها گزینه ی مناسب است که همه ی یاران وهمرزمان او در محوریت آن جمع شده تا خط فکری او را استمرار ببخشند.

۲ _ مرحوم سید حسین انوری دارای میراث سیاسی، حماسی وفرهنگی می باشد. او در بخش فرهنگی تشنه ی بود همانند کسانی که در دشت آکنده از حرارت دنبال آب باشند وی همیشه در جستجوی علم بود. او میخواست سیاست مدار آگاه باشد، بدین جهت شیفته آگاهی و عاشق علم بود. آثار فکری وفرهنگی سیدحسین انوری دال بر علایق گسترده ی او به درخت جاویدان دانش میباشد و این حزب برای احترام گذاشتن به آقای انوری به بُعد میراث فرهنگی او نیز بذل توجه خواهد کرد.مرکز مطالعات تحقیقی و راهبردی حزب حرکت اسلامی متحد افغانستان، میخواهد در فرصت مناسب ودر شرایط مساعد از مجموع کتاب و آثار فکری وفرهنگی سیدحسین انوری، بازخوانی مسئولانه داشته باشند. از این طریق اندیشه ی آن مرحوم را از فرسودگی، کهنگی و ناهمخوانی بودن با جامعه امروز، رهائی بخشیده ازسوی دیگر، با اندیشه ی او احساس بیگانگی و نا همخوانی ننمایند.استاد ابوالحسین “یاسر” که عمده ترین مرجع “حزب حرکت” و مرجع یاران آقای “انوری” می باشد، سالها یار دیرینه، همفکر توانمند، دوست هدفمند و عنصر بالنده او بوده است. اینک ایشان با تشریک مساعی دوستان خود، بستری را مساعد ساخته که علاوه بر فعالیت های سیاسی، مرکز مطالعات تحقیقی و راهبردی حزب، عزم آن دارد که تلاش های صادقانه، نبردهای عاشقانه، ایثارگری ها و فداکاری های آقای انوری را درصفحات تاریخ حک و نقش نمایند و هم چنین یاد و نام نامی فرزندان مقاوم و دلیر که جانهای شیرین خویش را در طبق اخلاص گذاشته و بزرگترین حماسه ی تاریخ را به یادگار گذاشته اند در ذیل فعالیت های این مرکز مورد توجه واقع قرار گیرد.لازم است در پایان متذکر شوم که استراتیژی حزب حرکت اسلامی متحد افغانستان در رابطه با حکومت، احزاب سیاسی، کانون های فرهنگی و قاطبه ی مردم شریف افغانستان معقولانه و مسئولانه بوده است. اما این گونه خط مشی معتدل و عاقلانه جز در پرتو سیاست ورزی های مدبرانه ی جناب استاد “یاسر” میسور و ممکن نمی شد. امیدواریم که با کار و سازهای ملی و مبتنی برعدالت در مورد سهم ما در قدرت و در تعاملات سیاسی توجه صورت گرفته و بفهمیم پیش از آنکه فهم به عقامت گرائیده و برخلاف آیده آل خود راه را پیموده باشیم.در آخر سالروز رحلت سید حسین انوری را به خانواده محترمش و همه ی یاران و همرزمان و همرهان شان به ویژه جناب استاد ابوالحسین “یاسر” ریاست محترم حزب حرکت اسلامی متحد افغانستان تسلیت عرض می داریم وبرای روح او غفران الهی و برای کاروان شهداء علو درجات و برای خانواده عزتمند شهداء توفیق حرکت در راه خدمت به کشور و آرمان شهداء را خواهانیم.

والسلام

غلام علی صارم

ریاست فرهنگی حزب حرکت اسلامی متحد افغانستان

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا