خبر تازه

ابتلای ۲۳ نماینده به کرونا، پارلمان افغانستان را از حد نصاب انداخت

هیات اداری مجلس نمایندگان و سنای افغانستان تایید کردند که ۲۳ نماینده دو مجلس پارلمان به کرونا مبتلا شده‌اند. ۱۵ نماینده مجلس نمایندگان و ۸ عضو مجلس سنا.

هیات اداری این دو مجلس می‌گویند که غیبت نمایندگان به خاطر ابتلا به کرونا کارهای مجلس را به عقب انداخته و در هفته‌های پسین کمتر نصاب مجلس تکمیل بوده است.

برخی از این نمایندگان دوران نقاهت‌شان را گذرانده‌اند اما شماری برای گذراندن دوره درمان در قرنطینه به‌ سر می‌برند و به پارلمان بر نگشته‌اند.

مولوی عبدالله قرلق، دبیر مجلس سنای افغانستان، در گفتگو با علی آرش، خبرنگار بی‌بی‌سی در کابل، ابتلای ۸ تن از اعضای مجلس سنا را به کرونا تایید کرد و گفت که همکارانش در بیرون از مجلس به کرونا مبتلا شده‌اند اما در حال حاضر در وضعیت مطلوبی قرار دارند.

او گفت که غلام عباس اخلاقی سناتور بلخ، محمدعظیم قویاش، سناتور سرپل، جامی سناتور هرات، صالح محمد لالاگل، سناتور پروان، نادر بلوچ، سناتور نیمروز، داکتر محمدجان منگل سناتور پکتیا، قاری میر حاتم تره‌خیل، سناتور لغمان و سهیلا شریفی سناتور ولایت کابل از کسانی هستند که به کرونا مبتلا شده‌اند.

محمد میرزا کتوازی، معاون اول مجلس نمایندگان نیز در گفتگو با بی‌بی‌سی تایید کرد که ۱۵ نماینده این مجلس نیز به کرونا مبتلا شده‌اند. او افزود که ممکن است رقم مبتلایان بیشتر از این باشد.

آقای کتوازی نام‌های این نمایندگان را اعلام نکرد. پیش از این کمال ناصر اصولی، نماینده خوست، ریحانه آزاد، نماینده دایکندی و فاطمه عزیز، نماینده قندوز در فیسبوک، خبر از ابتلا به کرونا داده بودند.

او گفت غیبت برخی از نمایندگان مجلس به خاطر ابتلا به کرونا باعث سکتگی (توقف) در کار این مجلس شده، نمایندگان به دلیل هراس از ابتلا به کرونا در جلسات کمیسیون‌ها و نشست‌های عمومی این مجلس شرکت نمی‌کنند و حساب مجلس به خاطر تصمیم‌گیری روی برخی از صورت جلسات تکمیل نمی‌شود.

اسدالله شهباز، منشی مجلس نمایندگان افزود که شرایط مصون و بهداشتی برای اعضای مجلس فراهم نیست و این موضوع نیز باعث می‌شود که نمایندگان کمتر حاضر شوند.

در پی افزایش موارد کرونا در افغانستان، اعضای مجلس نمایندگان این کشور در دهم ثور/اردیبهشت تصمیم گرفتند که این مجلس را به قرنطینه ببرند و نشست‌های کمیسیون‌ها نیز برگزار نشود.

در حال حاضر مجلس نمایندگان به‌خاطر شیوع کرونا نشست عمومی را هفته‌ای یک‌بار در روزهای چهارشنبه برگزار می‌کند.

آخرین آمار کرونا در افغانستان

وزارت صحت عامه/بهداشت افغانستان از شناسایی ۳۴۸ مورد جدید ابتلا به کرونا و ۷ مورد مرگ در نتیجه این بیماری در این کشور خبر داد. بر اساس آمار رسمی، شمار کل مبتلایان در افغانستان به ۳۲ هزار و ۶۷۲ نفر و شمار مجموعی جان‌باختگان به ۸۲۶ تن افزایش یافت.

موارد جدید در پی آزمایش تنها ۸۶۸ نمونه مشکوک شناسایی شده‌اند. ۱۶۴ مورد در کابل، ۲۸ مورد در هرات و متباقی در دیگر ولایت‌ها به ثبت رسیده‌اند.

وزارت بهداشت گفته که روز گذشته حدود ۱۸۰۰ بیمار مبتلا به کووید-۱۹بهبود یافته و با این رقم رسمی بهبودیافتگان به بیش از ۱۹هزار نفر رسیده است.

پایتخت افغانستان در حال حاضر با ۱۳هزار و ۳۳۴ مورد مثبت و فوت ۲۲۵ بیمار در صدر جدول قرار دارد.

منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا