اجتماع و فرهنگپیام ها و اعلامیه هاتیتر یک

پیام حزب حرکت اسلامی متحد افغانستان به مناسبت گرامی داشت از قیام تاریخی مردم چنداول.

« وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِینَ عَلَى الْقَاعِدِینَ أَجْرًا عَظِیمًا » قرآنکریم

درست چهل و یک سال پیش از امروز ( دوم سرطان سال ۱۳۵۸ خورشیدی ) مردم مسلمان و بیگانه ستیز ساحه چنداول شهر کابل و حومه آن علیه حکومت کمونیستی وقت و مزدوران شوروی سابق،  قیام تاریخی و حماسه ساز را در تاریخ مبارزات اجتماعی کشور رقم زدند .

این قیام خدا پسندانه و حماسه ساز در نخستین ساعات آغاز ، مورد استقبال و حمایت شهروندان کابل بویژه شهر کهنه، کسبه کاران و دکان داران جاده میوند و اطراف آن قرار گرفت . مردم متدین و آزاد منش چنداول، با دست خالی اما با دلی پر از ایمان و عشق به آزادی و شهادت، در حالی که پرچم های سبز پیروزی را بر دوش می کشیدند به مراکز امنیتی، ناحیه حزبی و دگر مراکز دولتی حمله ور شدند و آن جا ها را به تصرف خود در آوردند . رژیم کمونیستی وقت، در واکنش به این خیزش مردمی با سراسیمگی داخل اقدام شده و از زمین و هوا قیام کنندگان را زیر حملات مرگبار قرار دادند. قیام چنداول اگر چه در پایان روز با قساوت و بی رحمی تمام از سوی نیرو های مسلح رژیم سرکوب گردید و ده ها نفر از قیام کنندگان به خیل شهدا پیوستند و به تعقیب آن صد ها نفر از مردم بی گناه بازداشت و روانه زندان مخوف پل چرخی گردیدند، در اصل واکنشی بود در برابر رژیم دست نشانده شوروی که نفرت و انزجار مردم مسلمان مان را بازتاب می داد .

ما، در حالی این روز تاریخی و حماسی را گرامی داشت می کنیم که کشور ما همچنان در شعله های آتش جنگ و بحران ناشی از مداخلات بیگانگان می سوزد و سپهر صلح و امنیت کماکان مکدر و در پس ابر های سیاه نا امنی پنهان می باشد. اینک، که حکومت افغانستان به پیشواز تأمین صلح فراگیر و تأمین امنیت و ثبات پایدار در مذاکرات بین الافغانی با طالبان آمادگی می گیرد، شاید نقطه پایانی در سناریوی جنگ، خونریزی و خشونت گذاشته شود. گر چه به این زودی ها و آسایش مردم افغانستان بعید به نظر می آید.

درود به روان پاک شهدای پاک باز کشور بویژه شهدای قیام بیگانه ستیز چنداول.

ابوالحسین یاسر

رئیس حزب حرکت اسلام متحد افغانستان  

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا