خبر تازه

‘ایران وعده پیگرد قانونی عاملان تیراندازی به مهاجرین افغان را داده‌ است’

وزارت خارجه افغانستان گفته که سفیر این کشور با مقام های محلی یزد درباره حادثه صحبت و آنان وعده پی گرد قانونی عاملان حادثه را داده است

وزارت خارجه افغانستان اعلام کرده که در سفر عبدالغفور لیوال، سفیرافغانستان در ایران، به استان یزد و دیدار با مقام‌های محلی این استان، مقامات یزد اطمینان داده‌اند که “مسببین حادثه، مورد پی‌گرد قانونی از سوی نهادهای عدلی ‌و قضایی ایران قرار خواهند گرفت.”

در این خبرنامه امروز وزارت خارجه افغانستان آمده که آقای لیوال دو روز گذشته با مقام‌های یزد دیدار داشته و حادثه آتش گرفتن یک خودرو حامل شهروندان افغان را که منجر به مرگ سه تن شد، بررسی کرده است.

براساس اعلام مقام‌های افغان این خودرو در زمان حادثه ۱۴ سرنشین داشته که یک شهروند پاکستانی و ۱۳ شهروند افغانستان شامل آنها بوده‌اند.

وزارت خارجه افغانستان افزوده که در دیدار سفیر ایران از یزد مقام‌های این استان قبول کرده که به این خودرو “نیروهای انتظامی [ایران] تیراندازی کرده‌اند.”

روز گذشته سرتیپ عباسعلی بهدانی‌فرد، گفته بود که هفته گذشته یک خودرو حامل شهروندان خارجی بدون توجه به دستور پلیس، پس از اصابت تیر به لاستیک آن، “هشت کیلومتر با لاستیک بدون باد در جاده حرکت کرد و دچار آتش سوزی شد که در این حادثه تلخ سه نفر که در عقب خودرو مخفی بودند، فوت و هشت نفر نیز زخمی شدند.”

وزارت خارجه افغانستان گفته که آقای لیوال از محل حادثه نیز دیدار کرده است
Image captionوزارت خارجه افغانستان گفته که آقای لیوال از محل حادثه نیز دیدار کرده است

واکنش به دستبند زدن قربانیان

بر اساس تصاویر منتشر شده در هنگام بازدید سفیر افغانستان از مجروحان این حادثه دیده می‌شود که یک نوجوان که یک پایش بانداژ شده، دستش به تخت بیمارستان با دست بند بسته شده است.

همرسانی این تصویر واکنش گسترده در شبکه‌های اجتماعی افغانستان داشته است. از زمان نشر این تصویر کاربران شبکه‌های اجتماعی با همرسانی تصاویر دیدار سفیر افغانستان با این نوجوان، نوشته‌اند “که چرا یک قربانی مجروح باید دست‌بند زده شود.”

نرگس نهان، وزیر سابق معدن و نفت افغانستان در صفحه توییتر خود نوشته: ” با دیدن این تصاویر با خود گفتم ای‌کاش ویروس کرونا همه ما را بگیرد و هیچ کدام ما نجات نیابیم و هیچ نامی از افغان در زمین نماند تا دیگر شرمنده مردم مظلوم خود نباشیم و حیران بر سوالات نسل‌های آینده نباشیم. حیرانم به آنانیکه همچو اعمال را توجیه می‌کنند.”بگذر از پست توییتر شماره از @AyyubArvin

غفور لیوال، سفیر افغانستان در ایران دست روی شانه نوجوانی گذاشته که از بین آتش نجات یافته، یک پایش سوخته و حالا در بیمارستان دستش با دستبند به تخت بسته است. پلیس ایران موتر حامل این پناهجوی افغان و ۱۳ همراهش را در یزد با شلیک گلوله به آتش کشید. ۳ نفر جابجا کشته شدند. pic.twitter.com/7tWL3ogtt4— Ayyub Arvin (@AyyubArvin) ۱۷ خرداد ۱۳۹۹

پایان پست توییتر شماره از @AyyubArvin

زهرا جویا خبرنگار افغان نوشته “که اگر بجای سفیر بودم اول دست‌بند را از دستان این هموطن غریب ما باز می‌کردم ….”

انیسه شهید، خبرنگار دیگر افغان، نیز نوشته که “اگر حکومت ایران به حکومت افغانستان احترام قایل بود، حداقل هنگامی که سفیر به دیدار زخمیان رفته بود این دست بندهای لعنتی را باز می‌کرد. حالا این کار را ضعف حکومت خودمان بدانیم یا استبداد، ظلم و بی‌احترامی حکومت ایران!؟”

سفارت افغانستان در تهران در صفحه رسمی فیسبوک خود نوشته که سفیر افغانستان در دیدار از اولین زخمی حادثه که برای مهاجرین افغان در یزد اتفاق افتاده، “همانطوری که در عکس‌ها مشهود است به زخمی دست‌بند زده شده بود که باعث واکنش سفیر و هیأت همراه‎ شد و به طور جدی خواسته شد تا دست‌بند او باز شود و مسئولین در همانجا وعده سپردند که هر چه زودتر دست این جوان را می‌گشایند.” سفارت افغانستان افزوده که امروز دست این زخمی باز شده است.

قبل از این پس از وقوع حادثه شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی افغانستان با راه‌اندازی کمپینی در این مورد واکنش نشان داده‌اند.

بسیاری از کاربران ویدیوی این حادثه را با هشتگ #کمی_آب_بیار_که_سوختم در فیسبوک و توییتر نشر کرده‌اند. این حرف نوجوان نجات یافته حادثه است که بدنش سوخته است و درخواست آب می‌کند.

سفیر افغانستان در ایران: پلیس یزد قبول کرد به مهاجران افغان تیراندازی کرده
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا