خبر تازه

حمله در کابل؛ ایاز نیازی، امام مسجد وزیر اکبر خان و روحانی نزدیک به حکومت کشته شد

مولانا ایاز نیاز، ملا امام مسجد وزیر اکبر خان و از منتقدان طالبان در پی یک حمله انتحاری در کابل در گذشت

وزارت داخله افغانستان تایید کرده است که در اثر یک حمله در داخل مسجد وزیر اکبر خان، ایاز نیازی، ملا امام این مسجد که از روحانیون نزدیک به حکومت محسوب می‌شد کشته شده است.

طارق آرین سخنگوی وزارت داخله افغانستان گفته است که مولوی نیازی که در رویداد شام امروز سه شنبه، به وقت محلی مجروح شده بود، در گذشته است. او پیشتر از جراحت سه غیرنظامی در این حمله خبرداده بود. وی همچنین پیشتر گفته بود این حمله انتحاری بوده است. اکنون اما مقامات گفته اند که این حادثه بر اثر جاسازی مواد منفجره صورت گرفته است.

مسجد جامع وزیر محمد اکبر خان در قلب منطقه دیپلمات نشین کابل و در فاصله چند صد متری ارگ ریاست جمهوری و قصر سپیدار به ترتیب محل کار رییس جمهوری و رییس شورای عالی مصاحله قرار دارد.

ریاست جمهوری افغانستان حمله کشتن ایاز نیازی را محکوم کرده است و تا کنون شماری از مقامات دولت افغانستان در صفحات فیسبوک و توییتر خود درگذشته او را ضایعه جبران ناپذیر خوانده اند.

طالبان نیز در اعلامیه‌ای این حمله را محکوم کرده است.

ایاز نیازی کی بود؟

محمد ایاز نیازی در سال ۱۳۴۳ خورشیدی در شهر یمگان از توابع بدخشان زاده شد. او پس از پایان دوره‌ی مدرسه ابتدائیه در زادگاه خود برای فراگیری علوم اسلامی، راهی پاکستان شد و در دارالعلوم مرکزی دارالقراء پیشاور در بخش علوم شرعی و قرائت درس خواند.

آقای نیازی بعد راهی دانشگاه الازهر مصر شد و در آنجا در بخش اقتصاد اسلامی آموزش دید. او ماستری (فوق لیسانس) خود را در بخش اقتصاد اسلامی از همین دانشگاه بدست آورد و سپس در بخش روابط بین المللی از دیدگاه فقه اسلامی، سند دکترای گرفت.

آقای نیازی بر علاوه اینکه خطیب مسجد جامعه وزیر اکبر خان، مهمترین مسجد از نظر جایگاه مذهبی – سیاسی در میان مساجد افغانستان بود ، از چند سال به این سو در دانشکده شرعیات دانشگاه کابل درس میداد.

وی از جمله چهره های مذهبی بحث برانگیز بود که از گروه طالبان و حملات داعش انتقاد می کرد و در عین حال حضور و حملات نیروهای خارجی برمواضح ملکی (غیرنظامی) را در خطابه های خود به باد انتقاد می‌گرفت. این روحانی مذهبی از همین رو در میان برخی مردم به ویژه روشنفکران مذهبی- شهری از طرفدارانی برخوردار بود.

ایاز نیازی در عین حال در برخی موارد از جمله کشته شدن بانو فرخنده پنج‌سال پیش در شهر کابل ، موضع‌گیری هایی داشت که مورد انتقاد فعالان جامعه مدنی و کاربران شبکه های اجتماعی قرار گرفت.

او یکبار در واکنش به دستگیری متهمان قتل فرخنده از سوی پلیس گفته بود که مردم مکلف نیستند از کسی بپرسند که چه کنند وقتی فردی به مقدسات (قرآن) آنها را اهانت می کند. آقای نیازی به نهادهای عدلی هشدار داده بود که در صورت دستگیری متهمان مردم دست به قیام خواهند زد.

اگر چه ایاز نیازی بعد از روشن شدن ابعاد شخصیت فرخنده، واکنش گسترده کاربران شبکه های اجتماعی و خشم جامعه مدنی در افغانستان اظهارات خود را تحریف شده خواند و شخصا برای عذرخواهی به منزل فرخنده رفت اما این اظهارات وی بسیاری از طرفدارانش را از او منزجر ساخت.

مسجد وزیر اکبرخان از نظر تاریخی دارای جایگاه ویژه است و به لحاظ موقعیت هر از گاهی محل تجمع مقامات بلند پایه دولتی می‌باشد. این مسجد در ماه های اخیر به خاطر شیوع بیماری کرونا بروی نمازگذاران بسته بود.

منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا