خبر تازه

با وجود ‘آتش‌بس غیررسمی’ گروه طالبان ۱۴ سرباز افغان را در پکتیا کشت

وزارت دفاع افغانستان اعلام کرده که در نتیجه حمله گروه طالبان به پاسگاه‌ نیروهای مرزی در ولسوالی دندپتان، ولایت پکتیا در جنوب شرق این کشور ۱۴ نیروی مرزی کشته و ۳ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

این وزارتخانه امروز (جمعه ۹ جوزا/خرداد) با نشر یک اعلامیه گروه طالبان را به نقض آتش‌بس متهم کرده و گفته که نیروهای امنیتی افغان این حمله را عقب رانده‌اند و به افراد گروه طالبان نیز تلفات سنگین وارد شده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان مسئولیت این حمله را به عهده گرفته و در صفحه توییترش نوشته که در این حمله تعدادی اسلحه و مهمات نیروهای مرزی افغان نیز به دست این گروه افتاده است.

او گفته دو نفر از افراد گروه طالبان نیز در این حمله کشته شده‌اند.

پس از آتش‌بس سه روزه در جریان عید فطر، این مرگبارترین حمله‌ای که نیروهای امنیتی افغانستان با آن مواجه می‌شوند.

دیروز مقامات محلی ولایت پروان در شمال کابل هم گفتند که هفت سرباز ارتش در حمله گروه طالبان به یک پاسگاه در ولسوالی سیاه‌گرد این ولایت کشته شدند.

مقامات ولایت غزنی هم گفته‌اند که گروه طالبان بر سه ولسوالی در این ولایت حمله کرده که حملات‌شان به عقب زده شده.

پکتیا

به گفته سکینه احسانی، سخنگوی والی دایکندی، در این ولایت نیز درگیری‌های صورت گرفته که در نتیجه آن یک عضو گروه طالبان کشته و یک پلیس زخمی شده است.

در حالی‌که آتش‌بس اعلام شده پس از پایان عید فطر سه روز پیش پایان یافت اما منابعی از گروه طالبان و دولت افغانستان به بی‌بی‌سی گفتند که این آتش‌بس “به صورت اعلام‌ناشده” ادامه خواهد یافت.

این در حالیست که یک هیات پنج نفره گروه طالبان هم اکنون در کابل مشغول گفتگو با مقامات افغانستان در مورد چگونگی آزادی زندانیان دو طرف است.

دو روز قبل دولت افغانستان ۹۰۰ زندانی گروه طالبان را آزاد کرد. با آزادی این زندانیان شمار کل طالبان رها شده از بند دولت به دو هزار نفر رسیده است.

طالبان نیز از این اقدام دولت استقبال کردند و ذبیح الله مجاهد، سخنگوی این گروه به بی‌بی‌سی گفت آنان نیز برای رهایی زندانیان دولت که در بند طالبان هستند، کار می‌کنند.

رهایی پنج هزار زندانی طالبان از سوی دولت و یک هزار زندانی دولت از سوی طالبان، بخشی از توافقنامه صلح طالبان و آمریکا بود که به تاریخ دهم حوت/اسفند سال گذشته خورشیدی در قطر به امضا رسید.

 منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا