خبر تازه

طالبان در واکنش به توافق غنی و عبدالله: زندانیان را آزاد و مذاکرات بین‌الافغانی را آغاز کنید

پایان ۵ ماه جنجال؛ موافقت‌نامه بین غنی و عبدالله امضا شد

در پی امضای موافقتنامه سیاسی میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله گروه طالبان این توافق را “تکرار تجارب ناکام قبلی” خوانده و گفته راه اصلی حل معضل کنونی افغانستان در عملی شدن توافقنامه میان آمریکا و طالبان نهفته است.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر شب گذشته در صفحه توییترش نوشت: طرف‌های افغان باید به حل اصلی مشکل متوجه شوند. حل معضله افغانستان در عملی شدن پیمان دوحه نهفته است. باید از ایجاد موانع اجتناب صورت گیرد. پروسه رهایی زندانیان تکمیل و هرچه زودتر مذاکرات بین الافغانی آغاز شود.

روز گذشته محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان موافقت‌نامه‌ای با عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی پیشین امضا کرد که با امضای آن تنش‌های ناشی از نتایج انتخابات ریاست جمهوری اخیر پس از نزدیک به پنج ماه پایان یافت.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان گفته بر اساس توافق سیاسی آقای عبدالله “از نظر تشریفات و پرتوکول در مسایل مربوط به مصالحه ملی جایگاه مقام دوم کشور را دارا می‌باشد.” شورای عالی مصالحه یک نهاد تازه تاسیس شده است که رهبری روند صلح را با گروه‌ طالبان به عهده خواهد داشت.

همچنین براساس گزارش‌ها با امضای این موافقنامه معرفی ۵۰ درصد از اعضای کابینه با تیم “ثبات و همگرایی” به رهبری عبدالله عبدالله است.

اکنون بعد از گذشت ماه‌ها چانه زنی سیاسی آقای غنی و عبدالله توافق نامه سیاسی را با حضور شماری از مقام‌های سیاسی در ارگ امضاء کردند.
اکنون بعد از گذشت ماه‌ها چانه زنی سیاسی آقای غنی و عبدالله توافق نامه سیاسی را با حضور شماری از مقام‌های سیاسی در ارگ امضاء کردند.

واکنش خلیلزاد

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان ضمن استقبال از توافق میان آقای غنی و عبدالله در صفحه توییترش نوشت که دو رهبر نباید اشتباهاتی که در دور حکومت وحدت ملی انجام داده بودند را تکرار کنند.

آقای خلیلزاد گفته است که آمریکا آماده است تا در روند صلحی که به پایان جنگ بینجامد با دولت جدید شریک شود. او اما تاکید کرده که این توافق باید مبتنی برعملی شدن تعهدادت انجام شده باشد.

آقای خلیلزاد گفته آقای عبدالله باید به سرعت دست به کار شده و از سوی دولت نیز “مخلصانه” حمایت شود

@US4AfghanPeace@US4AFGHANPEACE

در همین حال برخی از سیاستمداران دیگر نیز واکنش‌نشان دادند.

فرامرز تمنا، نامزد انتخابات ریاست جمهوری پیشین در واکنش به این توافق در صفحه توییترش نوشت: همین ‌که مذاکره به جای منازعه نشست، جای بسا خوشحالی است. مبارک ما باشد. اما به عنوان یک معلم و شهروند، دلم به آینده دموکراسی می‌سوزد و به پول‌های گزاف و انرژی انسانی که یک‌ونیم سال صرف انتخابات شد. از دید من دیگر انتخاباتی در افغانستان برگزار نخواهد شد و کسی هم شرکت نخواهد کرد.

تنش‌های انتخاباتی میان غنی و عبدالله

کمیسیون انتخابات افغانستان اواخر بهمن/جدی محمد اشرف غنی را پیروز انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد. عبدالله عبدالله، رقیب انتخاباتی آقای غنی در واکنش به این اعلام آن را “غیرقانونی” خواند و گفت تیم او دولت دیگری تشکیل خواهد داد.

حدود سه هفته پس از اعلام نتیجه انتخابات جنجالی ریاست‌جمهوری افغانستان، محمد اشرف غنی رسما به عنوان رئیس‌جمهوری در “ارگ” سوگند ادا کرد. در عین حال عبدالله عبدالله که خودش را پیروز انتخابات می‌داند، نیز به طور جداگانه در سپیدار (محل کارآقای عبدالله) مراسم تحلیف برگزار کرد.

از این زمان تاکنون تنش سیاسی میان دوتیم حل نشده باقی مانده بود و حتی سفر وزیر خارجه آمریکا به افغانستان و کاهش کمک یک میلیارد دلاری به این کشور نیز نتوانست که بن بست سیاسی در این کشور را حل کند.

روز گذشته پس از ماه‌ها چانه زنی سیاسی آقای غنی و عبدالله توافق نامه سیاسی را با حضور شماری از مقام‌های سیاسی در ارگ امضا و به تنش‌های انتخاباتی پایان دادند.

منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا