اجتماع و فرهنگپیام ها و اعلامیه هاتیتر یک

پیام حزب حرکت اسلامی متحد افغانستان به مناسبت فرارسیدن شب قدر «سال ۱۳۹۹ خورشیدی»

« شَهْرُ‌ رَ‌مَضَانَ الَّذِی أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْ‌آنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَ بَیِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْ‌قَانِ» قران کریم
وقوع شب متبرکه “قدر”، نزول قرآن کریم و شهادت حضرت امام علی( ع) از مناسبت های برجسته این شب ها میباشد. به همین مناسبت شهادت حضرت امام علی(ع) را به شما تسلیت گفته و قبولی طاعات و عبادات شما روزه داران مؤمن را از باره گاه حضرت حق استدعا داریم. به مناسبت شب های نزول قرآن کریم، باید گفت که اساسی ترین پیام قرآن، عروج دادن بشر به مرحله ای از ” شناخت” است. اما منبع ” شناخت” ” دانش و تفکر” می باشد.
انسان بدون”جهان بینی” شفاف ومنقح، داده های اجتماعی، پدیدارهای پیرامون خود و حتا خود قرآن را مبتنی برجهالت ها و سنت های بدوی و قبیلوی و براساس پندارهای باطل خود تفسیرکرده/ خواهدکرد. عمده ترین دلیل نابسامانی ها و بحران های مزمن کشور، مخدوش بودن طرز نگاه ما به هستی یا چالش دار بودن دستگاه شناخت ما است. بدین جهت “منقح نبودن دستگاه شناخت ما” دراین جغرافیا سنت شده است که تمام مفاهیم دینی، سیاسی و داده های اجتماعی و حتا حزب و نهادهای مدنی را تفسیر قومی و نژادی کرده ایم/ میکنیم.
رهبران جهادی ما، عاقبت سر در آخوری نژادگرایی فرو بردند یعنی جهاد مقدس اسلامی در خدمت منافع نا مشروع خانوادگی و قوم پرستی قرار گرفت. فاجعه ای که دراین راستا بوجود آمد، ننگین ترین فاجعه محسوب شده/ میشود، زیرا رهبران جهاد اسلامی و قوم خواهی عجب است؟!! از سوی دیگر سیاست گران کشور، طلائی ترین فرصت و ارجمند ترین دست آورد های معنوی و مادی جامعه را” که در سایه اهدای خون مقدس شهدای سربلند راه آزادی وقرآن به ارمغان آورده شده بود” هدر داده ونامردانه نذر عزیزان خویش کردند. آری! ریشه ی بحران نهفته، در معوج بودن دستگاه شناخت وجهان نگری ما است. بیا ییم با تأمل به قرآن دیدمان را انسانی و اسلامی بسازیم. حساس ترین مسئولیت دولت مردان، روسای احزاب سیاسی و فرهنگیان فرهیخته ی کشور اینست که در سایه ای معنویت این شب ها از حالت رخوت، غرق شدن در تمایلات نفسانی خویش و بیگانگی با مردم بدرآمده و خدا آگاه شوند. برای اینکه نه خود مابازیچه ی”بت” نفس خود شده ونه نگاه ابزاری به قوم و مردم خود داشته باشیم. بسیار جای تأسف است که احزاب سیاسی فامیلی تر و اهل سیاست مزورانه قوم گرا تر شده اند و بر ضعف اقتدار و حیات ملی مان باید اشک ریخت و متأسف گردید. ! کشور مابحران زده است. بیاییم بخاطر خون شهداء و آه یتیمان، همه باهم شکاف های طبقاتی و گسست های عمیق اجتماعی را رفوگری نماییم وهم چنین از تمام طبقات ثروت مند و مرفه جامعه مان میخواهیم که با کمک های مادی خویش قلب های تهی دستان را مسرت ببخشند و روح تعاون، همکاری و ایثار گری را احیاء نموده و تعمیم بدهند. زیرا کلیدی ترین واژه ها در قرآن و نیز دستور این منشور آسمانی، “انفاق” و” تعاون” می باشد و این دستور قرآن را تحقق بخشیم. امیدواریم خداوند توفیق خدمت به جامعه را برای همه ی ما عنایت فرموده کشور عزیز ما آکنده از صلح و امنیت گردد.

ابوالحسین “یاسر”

رئیس حزب حرکت اسلامی متحد افغانستان

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا