خبر تازه

مهاجران افغان در مرز ایران؛ هیأت افغانستان: ده نفر کشته‌شده‌اند، پانزده نفر ناپدید

براساس ادعاها مرزبانان ایرانی شهروندان افغان را در این محل به رودخانه انداخته‌اند

هیأتی که دولت افغانستان برای بررسی ادعای بدرفتاری مرزبانان ایران با مهاجران افغان تعیین کرده در نخستین یافته‌هایش از کشته و ناپدید شدن چندین نفر در رویدادی که اخیرا خبرساز شد، سخن گفته است.

محمد حمید طهماسی، رئیس هیأت حقیقت‌یاب افغانستان، که “ادعای به رودخانه انداختن مهاجران افغان توسط مرزبانان ایران” را بررسی می‌کند می‌گوید که یافته‌های اولیه آنها نشان داده که “۱۰ نفر در این حادثه کشته شده‌اند و ۱۵ نفر دیگر ناپدید هستند.”

او امروز (یکشنبه، ۲۱ ثور/اردیبهشت) به خبرنگاران در هرات گفت که براساس تحقیقات اولیه شمار شهروندان افغان ۴۶ نفر بودند که وارد مرز ایران شدند.

او گفته که از این جمله ۱۰ نفر از باشندگان ولسوالی‌های گلران و رباط سنگی هرات و ولسوالی دولت آباد ولایت فاریاب در شمال افغانستان جان داده که اجساد پنج نفرآنان به هرات منتقل و اجساد پنج نفر دیگر به دلیل آسیب دیدگی بیش از حد در محل دفن شدند.

به گفته او ۱۷ نفر از این مسافران ناپدید بودند که روز گذشته دو نفر آنان پیدا شدند و از سرنوشت ۱۵ نفر دیگر اطلاعی در دست نیست.

آقای طهماسی گفت که ۱۹ نفر نیز درهمان روز حادثه توسط غواصان که در محل بودند نجات داده شدندمقام ولایت هرات

سفر والی هرات به محل شهادت شماری از هموطنان در دهنه ذوالفقار! والی هرات در راس هیئت تخنیکی غرض بررسی رویداد جمعه هفته… ‎مقام ولایت هرات

او تاکید کرد که تحقیق آنان در مراحل ابتدایی قرار دارد و آمار نجات یافتگان و همچنین قربانیان هرلحظه ممکن است که تغییر کند. به گفته او ارقام نهایی قربانیان این حادثه در پایان نشر خواهد شد.

این درحالی است که قبل از این اعلام شده بوده که با پیدا شدن یگ جسد دیگر، تعداد کسانی که ادعا شده توسط مرزبانان ایرانی شکنجه و به داخل رودخانه انداخته شده‌اند، به ۱۸ نفر رسیده است.

آقای طهماسی با ابزارامیداوری که هیأت ایرانی بزودی مشخص شود، گفت که افغانستان انتظار دارد با اصل حسن همجواری و همچنین سابقه تاریخی که ایران و افغانستان دارد این موضوع بررسی و برآیند آن نیز به مردم اعلام شود.

رودخانه مرزی که حادثه در آنجا اتفاق افتاده است
رودخانه مرزی که حادثه در آنجا اتفاق افتاده است

هیأت افغانستان که توسط رئیس جمهوری افغانستان به کار گماشته شده است، مرکب از نمایندگان نهادهای مختلف دولتی، همچنین اعضای مجلس نمایندگان افغانستان و شورای ولایتی هرات است، تا موضوع را به صورت دقیق حقیقت یابی، اسناد و مدارک وشواهد را درباره این حادثه جمع آوری کند.

آقای طهماسی نیز گفت که هیأت فنی برای بررسی محل حادثه و صحبت با شاهدان عینی دو روز قبل به ولسوالی گلران سفر کرده بود.

وحید قتالی، والی هرات نیز گفت که وظیفه آنها اکنون جمع آوری اسناد است و آنچه را مشترک با “همتایان و دوستان ایرانی” بدست می‌آورد در اختیار رهبری دولت افغانستان قرار می‌دهد.

منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا