خبر تازه

دیدار خلیلزاد با نمایندگان طالبان در قطر برای ‘اجرای کامل توافقنامه صلح’

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده که زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه این کشور برای صلح افغانستان دو روز قبل دور تازه سفرهایش به قطر، هند و پاکستان را آغاز کرده است.

این وزارتخانه روز گذشته (چهارشنبه ۱۷ ثور/اردیبهشت) با انتشار اعلامیه‌ای گفته آقای خلیلزاد دو روز قبل در سفری به قطر با نمایندگان طالبان در مورد اجرای کامل توافقنامه صلح گفتگو کرده است.

در این اعلامیه آمده است که نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان در سفری به هند نیز با مقام‌های این کشور در مورد نقش دهلی در روند صلح افغانستان صحبت کرده است.

وزارت خارجه آمریکا تاکید کرده که قرار است آقای خلیلزاد در سفری به پاکستان نیز با مقامات این کشور دیدار و در مورد روند صلح افغانستان گفتگو کند.

در اعلامیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که آقای خلیلزاد در این دیدارها خواهان حمایت از کاهش خشونت‌ها، آغاز مذاکرات بین الافغانی و همکاری طرف‌ها برای مبارزه با بیماری کووید ۱۹ در افغانستان می‌شود.

در همین حال سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز صبح امروز در صفحه توییترش از دیدار ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی طالبان با آقای خلیلزاد در قطر خبر داده است.

آقای شاهین نوشت که در این دیدار در مورد آزادی زندانیان، آغاز مذاکرات بین الافغانی و تطبیق کامل توافقنامه صلح میان دو طرف گفتگو شده است.

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان و ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان در ۲۹ فوریه/فبروری سال جاری میلادی توافقنامه تاریخی صلح را امضا کردند.

براساس این توافقنامه قرار بود ۵ هزار زندانی طالبان از زندان‌های دولت افغانستان و یک هزار تن از کسانی که در دست طالبان اسیرند ظرف ده روز آزاد و پس از آن مذاکرات بین‌الافغانی آغاز شود. روندی که به درازا کشید و باعث تاخیر در آغاز مذاکرات بین‌الافغانی شد.

افغانستان
جریان امضای توافقنامه آمریکا و طالبان هتل شرایتون در دوحه قطر

در همین حال وزارت خارجه ایران از تماس تلفنی نماینده ویژه وزیر امور خارجه با مقام‌های دفتر سیاسی طالبان در قطر خبر داد است.

در اعلامیه این وزارتخانه که شب گذشته منتشر شد آمده است که ‌محمد ابراهیم طاهریان، نماینده ویژه وزیر امور خارجه ایران در تماس تلفنی با مقام‌های دفتر سیاسی طالبان در قطر به بررسی تحولات جاری در افغانستان پرداخته است.

وزارت خارجه ایران گفته که دو‌ طرف در این گفتگوی تلفنی در مورد مذاکرات بین‌الافغانی و تلاش‌های همه‌جانبه جهت جلوگیری از شیوع گسترده ویروس کرونا در افغانستان نیز تبادل‌نظر و رایزنی کردند.

حدود سه هفته قبل نیز آقای طاهریان با اشرف غنی، رئیس جمهوری، عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی پیشین، عبدرب الرسول سیاف، از رهبران جهادی، حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی ،صلاح الدین ربانی، وزیر خارجه پیشین، محمد محقق، کریم خلیلی و سایر رهبران سیاسی افغانستان در مورد جنجال‌های انتخابات ریاست جمهوری افغنستان در کابل دیدار کرد.

افغانستان
محمد ابراهیم طاهریان نماینده ویژه وزیر امور خارجه ایران

منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا