خبر تازه

ایران ادعای ‘انداختن مهاجران افغان به رودخانه’ را تکذیب کرد

ایران ادعای ‘انداختن مهاجران افغان به رودخانه’ را تکذیب کرد .

به دنبال گزارش‌هایی مبنی بر کشته شدن “مسافران افغان” در مرز این کشور با ایران ، به نقل از مرزبانی ایران گزارش شده است که با بررسی ویدئوی منتشر شده به این نتیجه رسیده که “چنین موضوعی در مرز مشترک ایران و افغانستان رخ نداده است” . این اداره گفته که مرزبانان “با رافت اسلامی” با افغان‌ها رفتار می‌کنند.

همچنین در تازه‌ترین واکنش‌ها به این موضوع، گروه طالبان هم با انتشار اعلامیه‌ای گفته است این گروه از “کشته شدن ۲۳ کارگر افغان” توسط مرزبانان ایرانی مطلع شده و به این دلیل ابراز تاثر عمیق می‌کند و از مقام‌های ایرانی می‌‌خواهد این رویداد را بررسی کنند و با افغان‌ها “بر اساس ترحم، اخوت اسلامی واصول همسایگی” رفتار کنند.

وزارت امور خارجه افغانستان روز گذشته (شنبه، ۱۳ ثور/اردیبهشت) اعلام کرد گزارش‌هایی مبنی بر کشته شدن “مسافران افغان” در مرز این کشور با ایران را دریافت کرده و در این مورد تحقیق می‌کند.

وزارت خارجه افغانستان گفته است هیأتی را به رهبری معین سیاسی این وزارتخانه موظف کرده تا این “حادثه” را به شکل همه جانبه تحقیق و بررسی کند و افزوده که در پرتو حقایق موجود تصامیم لازم اتخاذ گردد.

دیروز (۱۳ ثور/اردیبهشت) یک شهروند افغان که مدعی ‌است به تازگی توسط نیروهای مرزی ایران، رد مرز شده‌است، به بی‌بی‌سی گفت که حدود پنجاه تن از اتباع افغانستان که به صورت قاچاقی وارد خاک ایران شده بودند، توسط مرزبانان ایرانی بازداشت و به رودخانه انداخته شدند.

یکی از افرادی که مدعی است با قربانیان همسفر بوده‌، به محمد قاضی‌زاده، خبرنگار بی‌بی‌سی گفت که آنان بعد از این که توسط نیروهای مرزی ایران بازداشت شدند، “مورد آزار و اذیت قرار گرفتند” و حتی مرزبان آنان را “کاملا لخت کردند.” او مدعی است که از ۵۷ نفر “۲۳ نفر در آب غرق شده و جان دادند” و بقیه نیز به نحویی خودشان را از رودخانه کشیدند.

bbc

همچنین تصاویری از اجساد گرفته شده از رودخانه در شبکه‌های اجتماعی همرسانی شده که ادعا می‌شود توسط مرزبانان ایرانی به رودخانه انداخته شده‌اند.

دولت ایران این ادعا را “تلاش مذبوحانه‌ای در راستای دور کردن دو ملت” خوانده است.

خبرنگار بی‌بی‌سی در غرب افغانستان نیز می‌گوید که روز گذشته شش جسد به شهر هرات منتقل شده است.

در تصاویر همرسانی شده مردانی دیگر دیده می‌شود که به ادعای خود آنان در رودخانه گل آلود توسط سربازان ایرانی انداخته شده و به دلیل خوردن آب گل آلود همه بیمار شده‌اند. با تمام کسانی که در این ویدیو صحبت شده، مدعی بودند که آنان مورد ضرب و شتم سربازان ایرانی قرار گرفته‌اند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)به نقل از نیروی انتظامی ایران (ناجا) گزارش داده که بعد از نشر خبر “بلافاصله این موضوع مورد بررسی قرار گرفته و در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد چنین موضوعی در مرزهای مشترک ایران و افغانستان رخ نداده و صحت ندارد.”

تحقیق وزارت خارجه افغانستان درباره ادعای ‘شکنجه’ مسافران افغان در ایران

منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا