خبر تازه

بحث توییتری میان فرماندهی نیروهای آمریکایی و سخنگوی طالبان در مورد آتش‌بس

اسدالله خالد، وزیر دفاع افغانستان و جنرال اسکات میلر، فرمانده کل نیروهای آمریکایی در افغانستان

کلنل سانی لگت، سخنگوی “ماموریت قاطع” ناتو در افغانستان امروز شنبه ۲ فوریه/فبروری در توئیتی در پاسخ به سخنگوی طالبان نوشت که “کاهش خشونت یک ضرورت مطلق است که بستگی به رهبران نیروهای امنیتی افغان و جنگجویان طالبان و نیروهای ائتلاف دارد.”

او افزوده که “حملات، حملات دیگر تولید می‌کند، در حالی که خودداری، خودداری تولید می‌کند. همه طرفها باید خودداریرا برای جلوگیری از کشتن و خشونت بیشتر در پیش بگیرند.”

ذییح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در پاسخ خواستار روشن شدن موضع ژنرال میلر، فرمانده کل نیروهای بین المللی در افغانستان شد. او در توئیتی نوشت که “راه حل اجرای توافقنامه دوحه است. وضعیت فعلی را خراب نکنید. با بیانیه‌های بی‌مبنا و تحریک آمیز.”

آقای مجاهد درباره موضع گروه طالبان افزوده که”ما تا پایان متعهد هستیم. به تعهدات خود پایبند بمانید.”

در پاسخ آقای مجاهد، ناتو یک اعلامیه را نشر کرده است.

bbc

در اعلامیه فرماندهی نیروهای آمریکایی خطاب به سخنگوی طالبان آمده که با توجه به اهمیت قول و گفتار در میان افغانها بسیار مهم است که گفته‌های ژنرال میلر در دیدار اخیر با ملابرادر در دوحه قطر درست و دقیق ترجمه شود.

در این اعلامیه آمده که نیروهای نظامی همه طرفها نقش ویژه در شرایط صلح دارند، کاهش خشونت یک ضرورت مطلق است. تاکید شده که فرماندهان نظامی باید به راه سیاسی برگردند. آزادی زندانیان طالبان و حکومت در زمان شیوع کرونا راه را برای گفتگوهای بین الافغانی و آتش بس دایمی باز می‌کند.

در اعلامیه گفته شده که باز افزایش خشونتها، خوشبینی افغانها که پس از “کاهش خشونت” یک هفته‌ای پیش از امضای موافقتامه صلح ایجاد شده بود، از دست رفته است.

در اعلامیه آمده که برخی از مفاد توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان عملی شده اما برخی دیگر عمل نشده است. تمامی طرفهای دیگر با کاهش خشونت تا ۸۰ درصد راه را برای گفتگوهای صلح باز کنند.

در اعلامیه آمده که در مذاکرات دوحه نیز تاکید شده که نیروهای آمریکایی کمک به نیروهای امنیتی افغان را ادامه می‌دهد و در صورت نیاز دفاع می‌کند.

در اعلامیه آمده که ژنرال میلر به تعهدات صلح پایبند است و پس از دوره یک هفته‌ای کاهش خشونت‌ها (۲۲-۲۸ فبروری/فوریه) تا امروز حتی یک حملههوایی یا عملیات انجام نداده است.

در همین حال، برخی از ناظران گفته اند که اگر حکومت افغانستان روند آزادی پنج هزار زندانی طالبان را مطابق با توافقنامه صلح سریعتر عملی کند، گروه طالبان آمادگی پذیرش آتش بس را دارد.

بارنت روبین، کارشناس مسایل افغانستان و مشاور پیشین وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این بحث در توییتر نوشته که به نظر می‌رسد که طالبان آتش بس را می‌پذیرد در صورت تسریع آزادی زندانیان‌شان. بستگی حکومت افغانستان دارد که زندانیان را آزاد کند با پذیرش ریسک، اگر ضمانت روشن پاسخ طالبان را داشته باشد.

bbc

منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا