اجتماع و فرهنگپیام ها و اعلامیه هاتیتر یک

پیام حزب حرکت اسلامی متحد افغانستان به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان !

بسم الله الرحمن الرحیم

« شهر الرمضان الذی انزل فیه القرآن هدی الناس و . . . . . الخ »     قرآنکریم

فرا رسیدن ماه سراسر برکت و پر از نعمات الهی رمضان را به همه ی مسلمانان عالم بویژه مردم شریف و متدین افغانستان از صمیم و سویدای دل تبریک و خجسته باد گفته و از خدای « عباد الرحمن » توفیق عبادت و روزه داری مقبول را به همگان استدعا داریم .

بدیهی است که روزه داری یکی از ارکان اصلی و مهم در شرایع گذشته و موجود شمرده می شود و به صور و روش های مختلف وجود داشت / دارد .

در اسلام به واسطه آیات قرآن ، روایات و احادیث معتبر مأثور توجه ویژه به این ماه مبارک معطوف داشته شده است ، طوری که خداوند روزنه ی خاصی را به این ماه گشوده است که به شرح زیر می توان برشمرد :

  • خداوند ماه صیام را ، ماه ضیافت خودش خوانده است ، گویا همه در این ماه به مهمانی خدا نشسته ایم و از خوان نعمات بی شمار اما بی منت او بهره میگیریم .
  • آغاز نزول  وحی الهی ( قرآنکریم ) در یکی از شب های مبارک این شب ( شب قدر ) و باز شدن در های آسمان به سوی زمینیان در این ماه صورت گرفته است .
  • وقوع شب قدر شبی که بهتر از هزار ماه خوانده شده است .
  • فرود آمدن فرشتگان و روح از عرش به سوی فرش تا سپیده دم شب قدر .
  • رقم خوردن نسبت تقدیر ، بهتر از هزار ماه یعنی هر عملی خیری که در این ماه بویژه شب قدر انجام می گردد پاداش آن از سوی خداوند ضرب در هزار و بیشتر از آن می گردد .
  • از همه مهمتر « دست یابی به تقوا » و مهار « نفس اماره » جهت رسیدن به قرب الهی که فلسفه اصلی روزه ( لعلکم تتقون ) می باشد .

شایسته یاد دهانی است که روزه داری ، محض خود ورزی از خوردن و آشامیدن ، بهره گیری جنسی و ذلیل ساختن تن و رنجور ساختن آن نمی تواند باشد .

از دیگر آثار مملو از یمن روزه و کارکرد های آن موضوعات آتی را می توان یاد کرد :

  • کشش و تداوم رضایت و امداد های خاص خداوند .
  • سر نهادن از سر عبودیت به آستان قدس الهی بمنظور سپاس گذاری و قدر دانی از نعمات غیر قابل شمارش خداوند .
  • به آغوش کشیدن موفقیت های مادی و معنوی و نیز غلبه بر چالش ها و ناهنجاری های اجتماعی .
  • اعتراف به عظمت و بزرگی خداوند که غیر قابل وصف می باشد ، از راه نیایش و سر سپردگی به معبود مقدس .

آنچه را که بیان داشتیم در کل اشاراتی بود به برخی از پیامد ها و نتایج میمون روزه داری که مصرحات قرآنی مؤید آنها می باشد . اما نباید از یاد برد که همه این اعمال به یک نتیجه ارزنده منتج می شود و آن دستیابی به  « تقواء »  الهی است که روزه داران شب زنده دار را به سوی کمال انسانی رهنمون می سازد و هدایت می کند .

اما و دریغا که از بخت بد ، ماه ضیافت خدا ، امسال با پیدایش و شیوع ویروس کشنده نو ظهور کرونا مصادف شده است ، که در اثر همه گیر شدن این ویروس در سراسر عالم بویژه در کشور ما تعدادی از هموطنان جان های خود را از دست دادند و عده ای دگر بین مرگ و زندگی به سختی نفس می کشند .

یکی دگر از اثرات نا مبارک این فتنه همه شمول پیدایش بیکاری و فقر آزار دهنده روز افزون و رو به گسترش آن در میان خانواده های نادار و بی بضاعت می باشد .

ما به آن عده از هموطنان عزیز مان که خداوند به آنها ثروت و تمکن مالی را به امانت سپرده است فراخوان می دهیم ، از مالی که فقرا و محرومان در آن سهم دارند انفاق کنند و در کار اسلامی و انسانی به تعبیر قرآنکریم « خیرات » یاری رسانند ( فاستبقوالخیرات ) و در این امر خدا پسندانه به ناداران و مستضعفان جامعه بیش از پیش از یک دگر سبقت گیرند تا باشد که عبادت آن عزیزان به روزه داری معنا و مفهوم خاصی ببخشد و مقبول حضرت حق واقع شود .  

ابوالحسین”یاسر”

رئیس حزب حرکت اسلامی متحد افغانستان

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا