خبر تازه

اعتصاب ده‌ها زندانی در زندان پلچرخی کابل؛ ‘به خاطر کرونا باید رها شویم’

ده‌ها زندانی در زندان پلخرچی کابل دست به اعتصاب و اعتراض زده‌اند و خواستار رهایی شان هستند. تصاویری که این زندانیان به بی‌بی‌سی رسیده است، آن‌‌ها را در وضعیت ناگواری نشان می‌دهد.
ده‌ها زندانی در زندان پلخرچی کابل دست به اعتصاب و اعتراض زده‌اند و خواستار رهایی شان هستند. تصاویری که از این زندانیان به بی‌بی‌سی رسیده است، آن‌‌ها را در وضعیت ناگواری نشان می‌دهد.

ده‌ها زندانی در زندان پلخرچی کابل دست به اعتصاب و اعتراض زده‌ و خواستار رهایی‌ خود هستند. تصاویری که از این زندانیان به بی‌بی‌سی رسیده است، آن‌‌ها را در وضعیت ناگواری نشان می‌دهد. مسئولان تاکنون در این باره ابراز نظر نکرده‌اند. زندانیان می‌گویند که شیوع ویروس کرونا آنان را تهدید می‌کند و باید رها شوند.

در این عکس‌ها دیده می‌شود که شماری از زندانیان با فرو بردن سیخ‌هایی بر صورت و دهان خود دست به اعتراض زده‌اند. این زندانیان از دولت افغانستان می‌خواهند که با توجه به فرمان اخیر رئیس جمهوری آزاد شوند.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، در اوایل ماه گذشته دستور رهایی حدود ۱۰ هزار زندانی را داد. اداره تنظیم زندان‌ها در افغانستان می‌گوید که در روزهای اخیر بیش از پنج هزار زندانی آزاد شده‌اند.

در تصاویری که زندانیان از داخل به بی‌بی‌سی فرستاده‌اند، دیده می‌شود که چندین زندانی در اتاق‌های مزدحم نگهداری می‌شوند.

در تصاویری که زندانیان از داخل به بی‌بی‌سی فرستاده‌اند، دیده می‌شود که چندین زندانی در اتاق‌های مزدحم نگهداری می‌شوند.
در تصاویری که زندانیان از داخل به بی‌بی‌سی فرستاده‌اند، دیده می‌شود که چندین زندانی در اتاق‌های مزدحم نگهداری می‌شوند.

یکی از این زندانیان در تماس با بی‌بی‌سی گفت که آنان مربوط به بلاک (بند) مواد مخدر هستند که از هشت روز پیش تاکنون دست به اعتصاب زده‌اند.

او مدعی است که شیوع کرونا آنها را تهدید می‌کند، زیرا در هر متر مربع باید چهار نفر زندگی کنند.

این زندانیان گفته که دولت باید شرایط رهایی آنان را ولو با گرفتن تضمین فراهم کند تا در این شرایط بحرانی بتوانند جان خود و خانواده شان را نجات دهند.

زندانیان در ولایت تخار در شمال شرق افغانستان و قندهار در جنوب نیز در تماس با بی‌بی‌سی گفته‌اند که آنان نیز دست به اعتصاب زده و خواستار رهایی مطابق فرمان رئیس جمهور هستند.

قبل از این محمد فرید حمیدی، دادستان کل افغانستان گفته بود که براساس فرمان آقای غنی زندانیانی که قرار است رها شوند شامل “زنان، کودکان و زندانیان دارای بیماری صعب العلاج و افراد مسن” هستند.

به گفته آقای حمیدی کسانی که مرتکب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی شده‌اند مشمول عفو نمی‌شوند.

احمد راشد طوطاخیل، رئیس عمومی اداره تنظیم زندان‌ها گفته که به تمام مشکلات زندانیان رسیدگی خواهد شد
احمد راشد طوطاخیل، رئیس عمومی اداره تنظیم زندان‌ها گفته که به تمام مشکلات زندانیان رسیدگی خواهد شد

احمد راشد طوطاخیل، رئیس عمومی اداره تنظیم زندان‌ها امروز (سه شنبه، دوم ثور/اردیبهشت) در یک نشست خبری گفته که به تمام مشکلات رسیدگی خواهد شد و با ” مفسدین برخورد جدی می‌شود” و در زندان‌ها برای نظارت بسته نخواهد بود و تمام نهادهای مدنی می‌توانند از زندان‌ها نظارت کنند.

او با شکایت از وضعیت زندان ها گفته که “استفاده از مواد مخدر در زندان‍‌‌ها جریان داشته و دارد. حتی در روند قرنطین هم مواد مخدر به داخل زندان ها انتقال می‌یابد و مسئولین زندان‌ها در این کار دست دارند. فساد در زندان ها وجود دارد”.

آقای طوطاخیل اما درباره اعتصاب در زندان‌ها ابراز نظر نکرد ولی گفت که زندانی ها به تلفن‌های هوشمند دسترس دارند. برای زندانیان بیمار توجهی صورت نمی‌گیرد.

براساس آمار رسمی در حال حاضر ۳۵هزار زندانی در سراسر افغانستان در زندان‌‌ها حبس هستند که شرایط نگهداری آن‌ها معیاری و مناسب نیست.

منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا