خبر تازه

‘اختلاف نظر’ در تیم عبدالله درباره طرح حل بحران سیاسی افغانستان

.
عبدالله عبدالله

منابعی در تیم انتخاباتی “ثبات و همگرایی” به رهبری عبدالله عبدالله، رئیس‌اجرایی پیشین افغانستان به بی‌بی‌سی گفته‌اند که اختلاف‌نظر در سطح رهبری این گروه سبب تاخیر در نهایی شدن طرح این تیم برای حل بحران سیاسی و اختلاف با محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان شده است.

این منابع می‌گویند در حال حاضر دو دیدگاه در میان اعضای تیم آقای عبدالله وجود دارد. شماری از اعضای این تیم به پذیرفتن رهبری “شورای عالی مصالحه و نقش ۵۰ درصدی در دولت” تمایل دارند و آن را قابل قبول می‌دانند ولی دسته دیگر به ابطال نتیجه انتخابات جنجالی چند ماه پیش و ایجاد صدارت اجرایی تاکید می‌کنند.

حدود یک هفته قبل منابع نزدیک به آقای عبدالله گفته بودند که روی طرح جدیدی برای حل بحران سیاسی که پس از اعلام نتایج انتخابات اخیر در این کشور به وجود آمد، کار می‌کنند، ولی این منابع به بی‌بی‌سی گفته‌اند که نشست‌های متعدد در شب و روزهای اخیر میان رهبری تیم انتخاباتی “ثبات و همگرایی” صورت گرفته تا این طرح نهایی و با ارگ شریک ساخته شود.

امید میثم، از سخنگویان آقای عبدالله اما به بی‌بی‌سی گفت که کار روی طرح به شدت جریان و رایزنی‌ها ادامه دارد.

او افزود انتظار می‌رود این طرح را به‌زودی با طرف میانجی شریک کنند.

.
آقای غنی گفته که مخالف هر نوع طرحی است که خارج از چارچوب قانون اساسی باشد

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین، عبدرب رسول سیاف، محمدیونس قانونی و محمدکریم خلیلی از رهبران جهادی به عنوان هیأت میانجی میان ارگ ریاست‌جمهوری و سپیدار(دفتر کار آقای عبدالله) در رفت و آمد هستند.

او گفت که انتظار دارد در روشنایی این طرح با توجه و از راه تفاهم و بادرک واقعبینانه تهدیدهای که متوجه دولت و مردم افغانستان است بتوانیم به یک توافق سیاسی دست پیدا کنیم.

منابعی که خواستند نامشان در خبر ذکر نشود به بی‌بی‌سی گفتند که آقای عبدالله، محمد محقق، انور الحق احدی، حاجی دین محمد و شمار دیگر از اعضای رهبری با پذیرش ریاست شورای عالی مصالحه موافق هستند.

براساس این طرح آقای عبدالله به عنوان رئیس شورای عالی مصالحه “براساس توافق سیاسی نه براساس فرمان رئیس جمهور غنی” تعیین می‌شود، سهم ۵۰ درصدی در کابینه و نهادهای مستقل، |با این ویژگی که رئیس‌جمهور غنی صلاحیت برکناری وزیران معرفی شده از سوی آقای عبدالله را نداشته باشد” و در صورت تغییر افراد جانشین آنها از تیم آقای عبدالله باشد.

این دسته معقتدند که آقای عبدالله در کنار رهبری شورای عالی مصالحه، عضویت در کابینه، عضویت شورای امنیت ملی افغانستان را نیز داشته باشد. معاونان آقای عبدالله نیز به عنوان نمایندگان خاص رئیس شورای عالی مصالحه عضویت کابینه را داشته باشند.

.
گروه میانجی دیدارهای پیهمی با دو طرف برگزار کرده است

براساس این طرح دفتر شورای عالی مصالحه قصر سپیدار (محل کار آقای عبدالله در زمان ریاست اجرایی) باشد.

به گفته این منابع، محمد کریم خلیلی و ژنرال عبدالرشید دوستم خواستار تضمین‌های جدی در این زمینه هستند.

به گفته این منابع، صلاح الدین ربانی، سرپرست حزب جمعیت اسلامی، احمد ضیا مسعود و چند عضو دیگر تیم آقای عبدالله با این طرح مخالف و خواستار و باطل شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهور ایجاد پست صدارت اجرایی هستند.

این روند باعث نارضایتی این دو چهره از سایر اعضای تیم ثبات و همگرایی شده که با طرح پذیرفتن ریاست شورای عالی مصالحه هستند.

ریاست جمهوری درباره چگونگی رسیدن به توافق سیاسی با آقای عبدالله جزئیاتی به دست نمی‌دهد اما پیشتر رئیس جمهور غنی در دیدار با هیأت میانجی مجلس نمایندگان پیشنهاد رهبری شورای عالی مصالحه را به عبدالله عبدالله مطرح کرد. او همچنین گفت حاضر است متحدان آقای عبدالله را مشمول کابینه کند.

منابع نزدیک به آقای غنی می‌گویند او حاضر است اعضای تیم آقای عبدالله را وارد دولت کند ولی به هیچ وجه حاضر به تقسیم رهبری دولت نیست.

بن‌بست در مذاکرات میان این آقای غنی و آقای عبدالله اخیراً پای وزیر خارجه آمریکا را به کابل کشاند.

مایک پومپئو روز ۴ حمل/فروردین سرزده وارد کابل شد، اما موفق به حل بحران میان دو رقیب نشد و در بازگشت اعلام کرد که آمریکا کمک‌هایش را یک میلیارد دلار کاهش می‌دهد.

منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا