خبر تازه

کرونا در افغانستان؛ مبتلایان ۹۳۳ و جان‌باختگان ۳۳ نفر؛ قصر دارالامان بیمارستان کرونا شد

.

قصر تاریخی بازسازی شده دارالامان به یک مرکز درمانی بیماران کرونا با ظرفیت ۲۰۰ تخت/بستر اختصاص داده شده است.

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه/بهداشت افغانستان، امروز شنبه (۳۰ حمل/فروردین) در مراسم افتتاح مرکز درمانی کرونا در قصر بازسازی شده دارالامان کابل گفت که در این قصر بیمارانی نگهداری می‌شوند که در وضعیت وخیم قرار ندارند.

این مرکز در حالی گشایش می‌یابد که وزارت بهداشت از ثبت ۲۷ رویداد مثبت مبتلا به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در افغانستان خبر داد، به این ترتیب مجموع افراد مبتلا به ویروس کرونا به ۹۳۳ نفر رسیده است.

.

موارد مثبت جدید در ولایت‌های کابل، پکتیا، لوگر، هرات، بامیان و دایکندی شناسایی شده‌اند.

وزیر بهداشت افغانستان گفت که بیمارانی که قرنطینه و نگهداری‌‌شان در خانه دشوار است، برای مصونیت خانواده‌ها و جامعه‌ باید در این گونه مراکز نگهداری شوند.

او تاکید کرد که این مرکز صرفا یک قرنطینه است و نباید انتظار داشت که امکانات همانند یک بیمارستان را دارا باشد.

آقای فیروز افزودکه وزارت بهداشت افغانستان در نظر دارد که صد هزار بستر برای قرنطینه کردن بیماران کرونا در افغانستان ساخته شود، تا به گفته او در صورت افزایش بیماران احتمالی از آن استفاده شود.

وزارت بهداشت افغانستان گفته که در یک شبانه روز گذشته ۱۳ بیمار مبتلا به کرونا بهبود یافته است. با این رقم شمار مجموعی بهبود یافتگان به ۱۱۲ نفر افزایش یافته است.

وزیر بهداشت افغانستان گفت که ۱۲ درصد بیماران در افغانستان بهبود یافته اند.

آقای فیروز درباره قربانیان ویروس کرونا گفته که در ۲۴ ساعت گذشته سه واقعه فوتی به ثبت رسیده و مجموع جان باختگان در اثر ابتلا به این ویروس به ۳۳ نفر رسیده است که میزان مرگ نیز ۳.۲ درصد است.

روز گذشته وزارت صحت افغانستان اعلام کرد که بیشتر مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور جوانان و ۷۵ درصد مرد هستند.

.

بودجه برای مبارزه با کرونا

آقای فیروز گفت که تاکنون وزارت مالیه/ دارایی این کشور ۱۵ میلیون دلار جهت مبارزه با ویروس کرونا در اختیارش قرار داده است. به گفته او، تمامی این مبلغ برای خریداری تجهیزات طبی و دارو هزینه شده است.

همچنین به گفته او، حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون افغانی دیگر(بیشتر از ۲۳ میلیون دلار) در اختیار ادارات دولتی محلی برای رفع نیازمندی‌های‌ فوری قرار داده شده است.

فیروزالدین فیروز، وزیر بهداشت افغانستان در ارتباط به کمک‌های مالی خارجی گفت که تاکنون بانک جهانی ۱۰۴ میلیون دالر، بانک توسعه آسیایی ۴۰ میلیون دلارو اتحادیه اروپا بیش از ۱۰۰ میلیون به افغانستان وعده کمک کرده است.

او افزود که این پولها به صورت مستقیم در اختیار وزارت بهداشت قرارداده نشده و از طریق ادارات مرتبط به سازمان ملل در کابل و سازمان‌های خیریه به مصرف خواهند رسید. به گفته او این پولها به نهادهای یاد شده نیز نرسیده است.

دولت افغانستان پیش از این اعلام کرده که در نظر دارد تا بودجه بیشتری را برای مبارزه با شیوع کرونا در این کشور اختصاص دهد.

محمداشرف غنی، رییس جمهوری نیز گفته که مذاکراتی را با نهادهای بین‌المللی آغاز می‌کند تا بخشی از بودجه توسعه‌ای به افغانستان برای مقابله با کرونا مصرف شود. همچنین قرار است بودجه ملی تصویب شده افغانستان نیز قرار است بنا به شرایط جدید تعدیل شود.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا