خبر تازه

دیدار خلیلزاد و ملا برادر’؛ افغانستان: حملات طالبان افزایش یافته است

گروه طالبان در قطر
چندی قبل برای نخستین بار در دو دهه اخیر، نمایندگان آمریکا و طالبان در برابر دوربین‌های خبرنگاران دست همدیگر را فشردند

مقام‌ها در شورای امنیت ملی افغانستان می‌گویند با آنکه دولت اخیراً تلاش‌هایش را برای تامین صلح در این کشور بیشتر کرده، گروه طالبان اما خشونت‌ها را افزایش داده است.

این نارضایتی دولت افغانستان از ادامه خشونت‌ها توسط طالبان در حالی ابراز می‌شود که سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان گفته نمایند‌گان آمریکا و طالبان عصر روز گذشته (دوشنبه، ۲۵ حمل/فروردین) در قطر دیدار و گفتگو کرده‌اند.

به گفته او در این دیدار آن‌ها درباره تطبیق کامل توافقنامه میان دو طرف “تاخیر در رهایی زندانیان دو طرف، تخطی‌ها از توافقنامه و راه‌های حل این موضوعات” گفتگو کرده‌اند.

دولت افغانستان می‌گوید که پس از امضای توافقنامه میان نمایندگان آمریکا و طالبان که در ۲۹ فوریه/فبروری در قطر امضا شد، حملات طالبان علیه نظامیان افغان به جای این که کاهش پیدا کند، افزایش یافته است.

جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان گفته برای این که روند صلح به نتیجه برسد، “طالبان باید کشتن افغان‌ها را خاتمه دهد”. آقای فیصل همچنین گفته که طالبان باید به یک آتش بس دایمی و سراسری موافقت و با افغان‌ها نیز صلح کند.

عکس که گروه طالبان از زندانیان آزاد کرده منتشر کرده است.
عکس که گروه طالبان از زندانیان آزاد کرده منتشر کرده است.

در همین حال وزارت دفاع افغانستان نیز از افزایش حملات طالبان خبر می‌دهد. روح‌الله احمدزی، سخنگوی این وزارت‌ به بی‌بی‌سی گفت با آنکه نیروهای دولتی بر بنیاد موافقنامه میان آمریکا و طالبان، در حالت دفاعی قرار داشتند اما پس از افزایش حملات طالبان بر نظامیان افغان، این نیروها در حالت «دفاع فعال» قرار گرفته‌اند.

به گفته او در چنین حالتی، در صورتی که جانب مقابل قصد حمله بالای نیروهای امنیتی افغانستان را داشته باشد،‌ یا بر پاسگاه‌های این نیروها حمله کنند، نظامیان افغان حق دارند که به دفاع از خود بپردازند.

سخنگوی وزارت دفاع اما آمار مشخصی از شمار حملات طالبان بر نظامیان افغان و همین‌طور میزان تلفات برخاسته از این حملات جزییاتی ارائه نکرده است

دیدار نمایندگان آمریکا و طالبان

سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان جزئیات بیشتری از نتایج دیدار اخیر نمایندگان آمریکا با نمایندگان این گروه ارایه نکرده است.

اما گفته است این دیدار در قطر و به میزبانی شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه و معاون صدراعظم این کشور صورت گرفته است.

به گفته او در این دیدار زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان و ژنرال اسکات میلر، فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان و ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی و مذاکره کننده ارشد گروه طالبان حضور داشته‌اند.

این دیدار پس از آن انجام می‌شود که اخیرا گروه طالبان۲۰ نفر از زندانیان مربوط به دولت را که نزد آنها زندانی بود، رها کردند. دولت افغانستان نیز تاکنون ۳۶۱ زندانی طالبان را از زندان‌ بگرام آزاد کرده است.

اما گروه طالبان و همچنین دولت افغانستان از نحوه رهایی این زندانیان ناراض هستند.

آقای خلیلزاد، تا کنون در مورد این دیدار ابراز نظری نکرده است. اما او روز گذشته از آغاز روند مبادله زندانیان طالبان و حکومت افغانستان استقبال کرده بود.

او در رشته توئیت‌هایی، رهایی زندانیان دو طرف را گامی مهم در روند صلح و کاهش خشونت‌ها خوانده است. آقای خلیلزاد از دو طرف خواسته که تلاش‌های خود را برای رسیدن به هدف تعیین شده در توافقنامه صلح میان طالبان و آمریکا تسریع کنند.

تصاویری از سومین دور رهای زندانیان طالب که براساس، فرمان رئیس‌جمهور محمد اشرف غنی با در نظر داشت وضعیت صحی، سن و مدت مجازات باقی‌مانده آنان، به‌عنوان بخشی از تلاش‌ها برای صلح و مهار کرونا آزاد شدندPosted by ‎‎ on Saturday, 11 April 2020

مبادله زندانیان

دولت افغانستان شش روز پیش آزادی مرحله‌وار زندانیان طالبان را آغاز کرد. دولت افغانستان تاکنون ۳۶۱ زندانی طالبان را از زندان‌ بگرام رها کرده است.

شورای امنیت ملی افغانستان گفته که این روند همانطور که در فرمان رئیس جمهوری آمده تا رهایی ۱۵۰۰ زندانی در مرحله اول ادامه خواهد یافت.

طالبان نیز دور روز پیش اعلام کرد که ۲۰ نفر از زندانیان حکومت را که نزد آنها زندانی بود، به نشانه حسن نیت رها کردند.

هویت ۲۰ زندانی رهاشده هنوز مشخص نشده است. اما این گروه گفته بود که افراد آزاد شده نظامیان افغان هستند.

تادین خان،‌فرمانده پلیس قندهار گفته است، زندانیان آزادشده توسط طالبان افراد ملکی/غیرنظامی هستند.

حیات‌الله حیات والی قندهار هم به بی‌بی‌سی گفته است که آنان درصدد تثبیت هویت ۲۰ زندانی رهاشده از سوی طالبان هستند.

گروه طالبان این زندانیان را در ولایت قندهار در جنوب افغانستان آزاد کرده و به نمایندگی صلیب سرخ در این ولایت تحویل دادند.

ذبیح الله مجاهد، از سخنگویان گروه طالبان به بی‌بی‌سی گفته که آنها خواستند با رهایی گروه بیست نفری زندانیان حکومت، به این روند سرعت بدهند تا هرچه زودتر تکمیل شود و راه برای آغاز مذکرات بین الافغانی هموار شود.

اما طالبان نگفته‌ که روند رهایی زندانیان حکومت را ادامه خواهد داد یا نه.

رهایی پنج هزار زندانی طالبان از سوی دولت و یک هزار زندانی دولت از سوی طالبان، بخشی از توافقنامه صلح طالبان و آمریکا بود که به تاریخ دهم حوت/اسفند به امضا رسید. قرار بود این روند در ده روز پس از امضای این توافقنامه عملی شود اما با تاخیر یک ماهه آغاز شد.

منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا