خبر تازه

عفو بین الملل: با شیوع کرونا به رهایی زندانیان زن افغان اولویت داده شود

در زندان های افغانستان ۳۵ هزار زندانی وجود دارد

سازمان ملل عفو بین الملل از دولت افغانستان خواسته که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در میان زندانیان به رهایی آنان اقدام کند و به آزادی زندانیان زن اولویت دهد.

در اعلامیه این سازمان آمده است که با گذشت دو هفته از صدور فرمان رئیس جمهوری افغانستان برای آزاد کردن زندانیان، در زمینه رهایی آنان “اقدامی نشده” است.

عفو بین الملل هشدار دادهکه شیوع ویروس کرونا در افغانستان در حال افزایش است و زندانیان زن که با کودکان خود در زندان به سر می برند در معرض تهدید بیشتر قرار دارند.

آقای غنی در هفتم ماه حمل/فروردین با صدور فرمانی خواستار رهایی ۱۰ هزار زندانی شد.

در اعلامیه عفو بین الملل آمده که با توجه به افزایش افراد مبتلا به ویروس کرونا در افغانستان، زندانیان که در محل‌های شلوغ نگهداری می‌شوند در معرض خطر قرار دارند. این نهاد افزوده که در اغلب سلول‌های زندان، نزدیک به پنج نفر نگهداری می‌شوند که آنان به خدمات بهداشتی و مواد ضد عفونی دسترسی ندارند.

براج پاتنیک، مسئول جنوب آسیای سازمان عفو بین الملل گفته که بعد از صدور فرمان آقای غنی تاکنون اقدامی برای رهایی زندانیان نشده است. خطر شیوع ویروس کرونا هر روز افزایش می‌یابد. بیشتر این خطر متوجه زنان است، بخصوص آنانیکه با کودکان خود در زندان هستند.

افغانستان
شمار مبتلایان به کرونا در افغانستان به ۵۲۱ نفر رسید

این نهاد از دولت افغانستان خواسته که اقدام فوری برای رهایی زندانیان زن و انتقال آن به محل‌های کم خطر شده است.

براساس تازه ترین آمار شمار مبتلایان به ویروس کرونا در افغانستان به ۵۲۱ مورد رسیده است. شیوع این ویروس در ۲۷ ولایت از ۳۴ ولایت این کشور گزارش شده و ۱۵ نفر نیز به دلیل این بیماری جان داده‌اند.

اما اداره تنظیم زندان‌ها در افغانستان می‌گوید که در روزهای اخیر بیش از سه هزار زندانی که نزدیک به ۹۰ زن نیز در میان آنان بوده رها شده و این روند ادامه دارد.

وحید الله زاهد، سخنگوی اداره تنظیم زندان‌ها به بی‌بی‌سی گفت که در مراحل بعدی شمار بیشتر زندانیان زن آزاد خواهند شد.

محمد فرید حمیدی، دادستان کل افغانستان قبلا گفته بود که براساس فرمان آقای غنی این زندانیان شامل زنان، کودکان و زندانیان دارای بیماری صعب العلاج و افراد مسن می‌شود.

به گفته آقای حمیدی کسانی که مرتکب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی شده‌اند شامل عفو نمی‌شوند.

براساس آمار ۳۵ هزار زندانی در سراسر افغانستان وجود دارد که شرایط نگهداری آنان مناسب نیست.

ویروس
Banner

منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا