خبر تازه

اختلاف غنی و عبدالله؛ هشدار دوباره آمریکا: کمک‌‌ها نمی‌تواند به همین شکل ادامه یابد

وزارت امور خارجه آمریکا بار دیگر بر تشکیل یک دولت همه‌شمول در افغانستان تاکید کرده و گفته است که کمک‌‌ها به افغانستان با توجه به وضعیت موجود نمی‌تواند به همین شکل ادامه یابد.

دفتر آلیس ویلز، معاون وزارت خارجه آمریکا در توییتی نوشته که کمک‌های جهانی نمی‌تواند به همین شکل به افغانستان ادامه یابد.

در این توییت آمده که ادامه کمک‌های بین‌المللی مستلزم یک دولت فراگیر در افغانستان است و “ما همه باید رهبران افغانستان را برای توافق روی ایجاد یک حکومت فراگیر پاسخگو کنیم.”

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز پیش از این با انتقاد تند از ادامه اختلافات میان محمد اشرف‌غنی و عبدالله عبدالله بر سر پست ریاست‌جمهوری افغانستان، اعلام کرده بود که این کشور تصمیم گرفته یک میلیارد دلار از کمک‌های خود به کابل را قطع کند.

آمریکا تهدید کرده بود که یک میلیارد دلار کمک به افغانستان را از بودجه سال آینده هم حذف خواهد کرد.

@State_SCA

State_SCA@State_SCA

It can’t be business as usual for international donors in #Afghanistan. International aid requires partnership with an inclusive government and we all must hold Afghan leaders accountable to agree on a governing arrangement. AGW۴۶۰۶:۲۶ – ۱۷ فروردین ۱۳۹۹

ادامه تلاش‌های داخلی برای حل بحرانسیاسی افغانستان

همزمان تیمی از بزرگان سیاسی که میانجی‌گری برای حل اختلاف محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله بر سر پست ریاست جمهوری را پیش می‌برند نیز خواهان توقف معرفی کابینه از سوی آقای غنی شدند.

این تیم شامل حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان، عبدالرب رسول سیاف، از رهبران جهادی افغانستان، محمد یونس قانونی، رئیس پیشین مجلس نمایندگان افغانستان و محمد کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان است.

در اعلامیه منتشر شده از سوی این تیم که امروز یکشنبه ۱۷ حمل/فروردین منتشر شده، آمده که برای نهایی سازی تلاش‌هایی که برای رسیدن به تفاهم و همکاری جریان دارد، به آقای غنی پیشنهاد می‌کنند که از تعیینات مقام‌های حکومتی صرف نطر کند.

این تیم همچنین از آقای عبدالله خواسته که فرصت ده روزه‌ای که برای حل اختلافات تعیین کرده بود، تمدید کند.

آقای غنی، رئیس جمهوری افغانستان در چند روز گذشته نامزدان وزارت‌های مالیه، امور خارجه و اطلاعات و فرهنگ را معرفی کرده و گفته این روند ادامه خواهد داشت.

اما وحید عمر، مشاور محمد اشرف غنی در تویتی گفته رئیس جمهوری افغانستان مقرری‌های اعضای کابینه را برای پنج روز متوقف کرده‌است. او هدف از این کار را مهیاشدن فرصت بیشتر گفت‌وگوهای سیاسی خواند.

آقای عبدالله، رئیس اجرایی پیشین افغانستان نیز به تاریخ هفتم حمل مهلت ده روزه‌ای را برای حل اختلافات سیاسی به میان آمده با میانجی‌گری بزرگان سیاسی کشور تعیین کرده بود.

او امروز در اعلامیه‌ای از درخواست بزرگان سیاسی استقبال کرده و گفته با تمدید این مهلت، برای حل بحران سیاسی کنونی با آنها همکار خواهد بود.

آقای عبدالله بار دیگر تاکید کرده که حل این بحران به تصمیم و اراده دو طرف بستگی دارد و اقدامات یکجانبه و شتاب‌زده وضعیت پیچیده تر می‌سازد.

آقای غنی سه روز پیش گفته بود که ریاست شورای عالی صلح این کشور را به آقای عبدالله پیشنهاد کرده و این پست می‌تواند پروتکل معاونت رئیس جمهور را داشته باشد و بودجه، امکانات و شیوه تصمیم‌گیری این مقام قابل بحث است و او “انعطاف کامل” دارد.

او گفت برای تعیینات حکومتی به آقای عبدالله پیشنهاد کرده که “او و تمام همکارانش که مطرح‌اند، بیایند و لیست خود را پیش کنند”.

افغانستان
مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا

اختلافات میان غنی و عبدالله

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان حدود هفت ماه پیش برگزار شد. نتیجه این روند حدود دو ماه پیش اعلام شد و کمیسیون مستقل انتخابات محمد اشرف غنی را برنده این روند اعلام کرد اما عبدالله عبدالله این نتایج را نپذیرفت و خود را برنده انتخابات اعلام کرد.

اختلافات سیاسی میان آقای غنی و آقای عبدالله نیز پس از اعلام نتیجه انتخابات جنجالی ریاست جمهوری افغانستان آغاز شد.

این دو، چند هفته پس از اعلام نتیجه انتخابات در مراسم‌هایی جداگانه در ارگ و سپیدار مراسم تحلیف برگزار کردند.

آقای غنی چند بار ریاست شورای عالی صلح و بخشی از کابینه را به عبدالله عبدالله و متحدانش پیشنهاد کرد که از سوی آقای عبدالله رد شد. آقای عبدالله ظاهرا خواهان لغو نتیجه انتخابات یا هم حفظ ریاست اجرایی با صلاحیت‌های برابر ریاست جمهوری است.

پیش از برگزاری مراسم تحلیف این دو، زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان برای حل اختلافات آنها چندین نشست با آنها داشت اما نتیجه‌ای نداشت. حدود یک هفته قبل مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز برای حل اختلافات سیاسی به کابل سفر و در دیدارهایی جداگانه با آقای غنی و عبدالله گفت‌وگو کرد، گفت‌وگویی که به نتیجه‌ای نرسید.

تلاش‌های داخلی برای حل این اختلافات نیز تاکنون بی نتیجه بوده است.

منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا