خبر تازه

‘رهبر شاخه خراسان داعش با نوزده تن از همکارانش دستگیر شد’

اداره امنیت ملی افغانستان با نشر اعلامیه‌ای گفته که اسلم فاروقی، رهبر شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) را همراه با نوزده جنگجوی دیگر این گروه در جنوب افغانستان دستگیر کرده است.

در اعلامیه امنیت ملی آمده که “عبدالله اورکزی مشهور به اسلم فاروقی رهبر گروه داعش شاخه خراسان با نوزده تن از همکاران نزدیکش از جمله قاری زاهد و سیف الله مشهور به ابوطلحه پاکستانی طی یک عملیات هدفمند و پیچیده توسط نیروهای قطعات خاص امنیت ملی دستگیر شدند.”

گروه موسوم به دولت اسلامی شاخه خراسان (داعش) مسئولیت خونین‌ترین حملات اخیر در کابل را برعهده گرفته است.

در تازه ترین حمله، هفته گذشته (۶ حمل/فرودین) در کابل که داعش شاخه خراسان مسئولیت آن را گرفت، یک بمبگذار انتحاری وارد عبادتگاه اقلیت سیکها در کابل شد و دستکم ۲۶ نفر را کشت و ۸ نفر دیگر زخمی شدند.

وزارت داخله/کشور افغانستان می گوید این حمله با کشته شدن مهاجم به پایان رسید. گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است. گروه طالبان گفته در این حمله نقشی نداشته است.

سیک‌های افغان که بستگان شان را از دست داده‌اند
سیک‌های افغان که بستگان‌شان را از دست داده‌اند

در اعلامیه امنیت ملی آمده که “اسلم فاروقی در اعترافات اولیه خود از ارتباطات گسترده سازمان‌های استخباراتی منطقه‌ای با گروه داعش شاخه خراسان پرده برداشته است.”

همچنین در این اعلامیه گفته شده که او از “قریه‌ آخندزاد‌گان منطقه‌ اورکزی اجنسی (پاکستان) است. نامبرده قبلا به عنوان مسئول نظامی شهر پشاور، قومندان گروه داعش مستقر در دره عبدالخیل ولسوالی اچین ولایت ننگرهار و مسئول عملیات‌های داعش در خیبر اجنسی فعالیت داشته است.”

.
در ویدئویی که امنیت ملی افغانستان نشر کرده، اسلم فاروقی را همراه با شماری از جنگجویانش نشان می‌دهد

امنیت ملی افغانستان می‌گوید که آقای فاروقی روابط تنگاتنگی با گروه لشکر طیبه و شبکه‌ حقانی نیز داشت که این ارتباطات اکنون در سطوع مختلف گروه داعش شاخه خراسان گسترش یافته است.

همچنین دو فرد دیگری که همراه رهبر این شبکه بازداشت شده‌اند نیز به گفته امنیت ملی افغانستان”قاری زاهد مشهور به معاذ مسئول نظامی داعش در افغانستان و سیف‌الله مشهور به ابوطلحه‌ پاکستانی مسئول جلب و جذب و تنظیم افراد در کتیبه‌های مختلف داعش در ولایت ننگرهار بوده‌اند.”

در سال‌های اخیر چندین تن از رهبران این گروه در افغانستان کشته شده‌اند.

دو سال پیش نیز در ۲۵ اوت/آگست ۲۰۱۸ ابوسعد ارهابی، چهارمین رهبر گروه داعش در افغانستان در ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار در یک حمله هوایی مشترک نیروهای امنیتی افغانستان و نیروهای حمایت قاطع کشته شده بود.

منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا