خبر تازه

اشرف غنی ریاست شورای عالی صلح را به عبدالله پیشنهاد کرد

اختلافات سیاسی میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله نیز پس از اعلام نتیجه انتخابات جنجالی ریاست جمهوری افغانستان آغاز شد.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان بار دیگر ریاست شورای عالی صلح این کشور را به عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی پیشین دولت این کشور پیشنهاد کرد.

آقای غنی شب گذشته پنجشنبه (۱۴ فروردین/حمل) در دیدار با رئیس و شماری از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان همچنین تاکید کرد همانطوری‌که وعده داده، کابینهاش تا حد امکان “دارای وزنه سیاسی خواهد بود که همه افغانستان را نمایندگی کند.”

او گفت: امور کشور با حکومت “دو سره” پیش نمیرود؛ او به رقیب انتخاباتیاش، عبدالله عبدالله که خود را رئیس جمهوری افغانستان میداند، پیشنهاد کرد ریاست “شورای عالی صلح” را به عهده بگیرد.

آقای غنی گفت این پست میتواند پروتکل معاونت رئیسجمهور را داشته باشد و بودجه، امکانات و شیوه تصمیمگیری این مقام قابل بحث است و او “انعطاف کامل” دارد.

او گفت به عبدالله عبدالله پیشنهاد کرده که “او و تمام همکارانش که مطرحاند، بیایند و لیست خود را پیش کنند”.

رحمانی
آقای غنی دیروز در حضور میر رحمان رحمانی، رئیس مجلس نمایندگان افغانستان با شماری از اعضای این مجلس دیدار کرد

اختلافات میان غنی و عبدالله

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان حدود شش ماه پیش برگزار شد. نتیجه این روند بیش از یک ماه پیش اعلام شد و کمیسیون مستقل انتخابات محمد اشرف غنی را برنده این روند اعلام کرد اما عبدالله عبدالله این نتایج را نپذیرفت و خود را برنده انتخابات اعلام کرد.

اختلافات سیاسی میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله نیز پس از اعلام نتیجه انتخابات جنجالی ریاستجمهوری افغانستان آغاز شد.

این دو چند هفته پس از اعلام نتیجه انتخابات در مراسمهایی جداگانه در ارگ و سپیدار مراسم تحلیف برگزار کردند.

پیش از این نیز آقای غنی چند بار ریاست شورای عالی صلح و بخشی از کابینه را به عبدالله عبدالله و متحدانش پیشنهاد کرد که از سوی آقای عبدالله رد شد.

آقای عبدالله ظاهرا خواهان لغو نتیجه انتخابات یا هم حفظ ریاست اجرایی با صلاحیت‌های برابر ریاست جمهوری است.

حدود یک هفته قبل مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز برای حل اختلافات سیاسی به کابل سفر و در دیدارهایی جداگانه با آقای غنی و عبدالله دیدار و گفتگو کرد، گفتگویی که به نتیجهای نرسید و انتقاد آمریکا را به همراه داشت.

پس از آن وزارت خارجه آمریکا با صدور اطلاعیهای ضمن انتقاد تند از ادامه اختلافات میان غنی و عبدالله گفت از آنجا که ادامه این تنش “رابطه مستقیم با امنیت ملی آمریکا” دارد، این کشور تصمیم گرفته یک میلیارد دلار از کمکهای خود به کابل را قطع کند.

آقای پومپئو در این اطلاعیه گفت ادامه اختلافات میان آقایان غنی و عبدالله “متاسفانه بیاحترامی به افغانها، آمریکاییها و تمامی شرکای ائتلاف” جنگ افغانستان است که طی سالهای گذشته برای برقراری صلح در این کشور در کنار یکدیگر همکاری کردهاند.

آمریکا تهدید کرده که یک میلیارد دلار کمک به افغانستان را از بودجه سال آینده هم حذف خواهد کرد.

تاکنون آقای عبدالله به پیشنهاد اخیر آقای غنی واکنشی نشان نداده است.

منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا