خبر تازه

مبادله زندانیان طالبان و دولت افغانستان؛ هیات طالبان ‘مهمان سفارت قطر’ در کابل هستند

در ماه جوزا/خرداد سال گذشته، دولت افغانستان حدود ۹۰۰ زندانی طالبان را از زندان‌های این کشور آزاد کرد

تیم‌های فنی حکومت افغانستان و گروه طالبان برای رهایی زندانیان دو طرف با هم در کابل دیدار کرده‌اند.

جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان امروز چهارشنبه ۱۳حمل/فروردین در یک پیام ویدئویی گفته در این دیدار در مورد رهایی زندانیان صحبت شده و قرار شده این بحث ادامه داشته باشد.

به گفته او، در این نشست نماینده سازمان جهانی صلیب سرخ نیز حاضر بوده است.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه نوشته که میزبانی هیات ۳ نفری طالبان را سفارت قطر در کابل به عهده دارد و دیدارها با حضور نمایندگان کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ انجام می‌شود.

روز گذشته طالبان تایید کرد که هیات سه نفره آنها برای پیشبرد روند آزادی زندانیان‌شان به کابل رسیده است.@Javidfaisal

Javid Faisal@Javidfaisal

The Government of the Islamic Republic of Afghanistan hosted a Taliban delegation in Kabul yesterday. They held face-to-face discussions on the release of ANDSF personnel and Taliban prisoners. @ICRC_af observed the negotiations. The two sides agreed to continue the talks today.۹۱۱۱:۵۱ – ۱۳ فروردین ۱۳۹۹اطلاعات و حریم شخصی آگهی‌های توییتر۲۵ نفر دارند درباره این صحبت می‌کنند

@Javidfaisal

ذبیح الله مجاهد، از سخنگویان طالبان دیدار هیات‌شان با نمایندگان حکومت را تایید کرده و می‌گوید امیدوارند رهایی زندانیان‌شان تا دو سه روز بعد آغاز شود.

پیش از این دیدار رو در رو، نمایندگان دو طرف سه نشست از طریق کنفرانس ویدئویی داشتند. در دومین نشست، طرفین توافق کرده بودند که رهایی زندانیان از ۳۱ مارس یعنی روز گذشته آغاز شود اما گفته شد که مشکلات در هماهنگی برای سفر هیات طالبان به کابل سبب تاخیر در این روند شد.

طالبان گفته بود که برای تصدیق زندانیان خود یک هیات را به زندان بگرام خواهند فرستاد تا رهایی زندانیان‌شان مطابق فهرست داده شده انجام شود.

شورای امنیت ملی افغانستان نیز پس از این توافق گفته بود که آزادی زندانیان مطابق با فرمان محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری این کشور صورت خواهد گرفت.

قرار بود روز گذشته نخست صد نفر از زندانیان طالبان با درنظرداشت سن، وضعیت بهداشتی و آسیب پذیری آنها در برابر ویروس کرونا رها شوند.

رهایی زندانیان طالبان

رهایی پنج هزار زندانی طالبان از سوی دولت و یک هزار زندانی دولت از سوی طالبان، بخشی از توافقنامه صلح طالبان و آمریکا بود که به تاریخ دهم حوت/اسفند به امضا رسید. قرار بود این روند در ده روز پس از امضای این توافقنامه عملی شود.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان نخست اعلام کرد که هیچ تعهدی به رهایی این زندانیان ندارد. او تاکید کرد که این موضوع می‌تواند شامل روند گفت‌وگوهای صلح شود و بعدا با به میان آمدن اعتماد بین طرفین، عملی شود. @suhailshaheen1

Suhail Shaheen@suhailshaheen1

تیم تخنیکی ۳ نفری کمیسیون زندانیان امارت اسلامی با تیم تخنیکی اداره کابل امور تصدیق و تثبیت زندانیان را به هدف رهایی آنها به پیش می برد.
مهمانداری این تیم ۳ نفری را سفارت کشور قطر به دوش دارد و اداره صلیب سرخ نیز بخاطر اجرای بعض امور مربوط در جلسات سهیم است.۵۹۴۱۷:۰۱ – ۱۳ فروردین ۱۳۹۹اطلاعات و حریم شخصی آگهی‌های توییتر۱۴۸ نفر دارند درباره این صحبت می‌کنند

@suhailshaheen1

اما او در روز مراسم تحلیف خود اعلام کرد که به شیوه‌ای دست یافتند که رهایی این زندانیان می‌تواند کاهش خشونت‌ها را به دنبال داشته باشد و به زودی فرمان رهایی آنها را صادر خواهد کرد.

او روز بعد فرمانی را صادر کرد که زندانیان طالبان در چند مرحله و بعد از تضمین دادن از این که دوباره به جنگ نمی‌روند، رها شوند اما طالبان این را نپذیرفته و گفتند به اساس توافقنامه‌شان با آمریکا خواهان رهایی یکجای و بدون قید و شرط زندانیان‌شان هستند.

قرار بود همزمان با رهایی زندانیان در ظرف ده روز پس از امضای توافق صلح آمریکا و طالبان، گفت‌وگوهای صلح بین‌الافغانی نیز آغاز شود اما با تاخیر در رهایی زندانیان، این روند نیز به تعویق افتاد.

جزئیات فرمان غنی در مورد رهایی زندانیان طالبان

فرمان آقای غنی برای رهایی پنج هزار زندانی طالبان به تاریخ ۲۰ اسفند/حوت یک روز پس از مراسم تحلیفش صادر شد.

در این فرمان آمده که در مرحله اول و قبل از آغاز مذاکرات بین الافغانی، رهایی ۱۵۰۰ زندانی طالبان، روزانه صد زندانی با توجه به سن، وضعیت صحی و مدت حبس باقیمانده‌شان آغاز خواهد شد.

آقای غنی گفته که همه زندانیان پیش از آزادی باید در یک تعهدنامه کتبی تضمین دهند که دیگر به صفوف جنگ بازنخواهند گشت و از همه آنها مشخصات بیومتریک گرفته خواهد شد.

به اساس فرمان آقای غنی، بعد از آغاز و در جریان مذاکرات مستقیم میان حکومت و طالبان، هر دو هفته به تعداد ۵۰۰ تن زندانی طالبان که مجموعا به ۳۵۰۰ نفر می‌رسد مشروط به این که سطح خشونت‌ها به طور چشمگیر کاهش یابد، رها گردند.

منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا