خبر تازه

هیات سه نفری طالبان وارد کابل شد

طالبان
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در صفحه توییتر خود نوشته است که این هیات از “روند رهایی زندانیان نظارت می‌کند و در زمینه فنی اقدامات مورد نیاز انجام خواهد داد.”

گروه طالبان اعلام کرده که یک هیات ۳ نفره این گروه برای گفتگو در مورد رهایی زندانیان طالبان با حکومت افغانستان به کابل رسیده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در صفحه توییتر خود نوشته است که این هیات از “روند رهایی زندانیان نظارت می‌کند و در زمینه‌های‌ فنی اقدامات مورد نیاز را انجام می‌دهد.”

دولت افغانستان تا کنون در مورد رسیدن هیات طالبان به کابل چیزی نگفته است.

پیش از این طالبان گفته بود که یک هیات ۱۰ نفره این گروه با کمک و میانجیگری کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به کابل خواهد رفت.

اما آقای مجاهد به بی‌بی‌سی گفت که به دلیل محدودیت‌های وضع شده و قرنطین مربوط به شیوع ویروس کرونا هیات ۱۵ نفره آنها ابتدا به ۱۰ و حالا به ۳ نفر کاهش یافته است.

شورای امنیت ملی افغانستان قبلا اعلام کرده بود که روند رهایی زندانیان طالبان امروز (۳۱ مارس) آغاز می‌شود اما بعدا جاوید فیصل سخنگوی این نهاد اعلام کرد که این روند امروز آغاز نخواهد شد.

تا هنوز مشخص نیست که چرا روند رهایی زندانیان طالبان امروز آغاز نشد اما قبلا حکومت افغانستان گفته بود که برای رهایی آنها تضمین‌های لازم است تا دوباره به جبهه جنگ برنگردند.

براساس توافقنامه امضا شده میان آمریکا و طالبان، افغانستان باید ۵ هزار زندانی این گروه را در برابر یک هزار اسیر نیروهای امنیتی افغانستان که ظاهرا نزد طالبان است، آزاد کند.

دولت افغانستان بخشی از مذاکرات میان آمریکا و طالبان نبود و تاکید داشته که شرط آزادی زندانیان طالبان باید برقراری آتش‌بس باشد.

اما گروه طالبان و آمریکا می‌گویند آزادی زندانیان طالبان جز توافقنامه است و آتش‌بس می‌تواند اجندای مذاکرات بین‌افغانی باشد که قرار بود در دهم مارچ/مارس آغاز شود اما این مذاکرات آغاز نشد و تا حالا تاریخ جدیدی برای آن اعلام نشده است.

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان همچنین در روزهای اخیر هیات ۲۱ نفره را برای مذاکرات بین‌الافغانی معرفی کرد.

منبع:بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا