خبر تازه

کشمکش دولت و طالبان بر سر فهرست هیات مذاکره‌کننده صلح

سخن‌گوی وزارت دولت در امور صلح نوشته است که تأمین مشارکت مردم و همه‌شمول بودن هیأت به دولت افغانستان تعلق دارد، نه به گروه طالبان.
سخن‌گوی وزارت دولت در امور صلح نوشته است که تأمین مشارکت مردم و همه‌شمول بودن هیأت به دولت افغانستان تعلق دارد، نه به گروه طالبان.

ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت افغانستان در امور صلح امروز (شنبه، ۹ حمل/فروردین ماه) در توییتی نوشته است که “هیأت مذاکره‌کننده‌ جمهوری اسلامی افغانستان بعد از مشوره‌ی گسترده با اقشار مطرح و تأثیرگذار جامعه‌ی افغانی” ایجاد شده است. به نظر می‌رسد که این توییت خانم انوری در واکنش به انتقاد طالبان از فهرست اعلام شده از سوی دولت باشد.

پیشتر ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در یک اعلامیه‌ای که از سوی این گروه منتشر شده نوشته بود، در حالیکه طالبان آماده مذاکرات “موثر بین‌الافغانی با یک تیم با صلاحیت، همه شمول و صلح‌خواه میباشند” اما “اداره کابل” هیاتی را به منظور مذاکرات تشکیل کرده است که “خلاف موقف اصولی ما و توافقنامه با امریکایی‌ها است.

خانم انوری در حساب کربری توییتر خود نوشته است که در “مذاکرات بین‌الافغانی در مقابل طالبان تنها جمهوری اسلامی افغانستان وجود دارد”. او افزوده است که جنگ طالبان با دولت است و هیأت مذاکره‌کننده‌ را نیز دولت تنظیم و اعلام کرده است. @۷Anajia

Najia Anwari@7Anajia

۱/۲ هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان بعد از مشوره گسترده با اقشار مطرح و تاثیرگذار جامعه افغانی ایجاد شده است. تأمین مشارکت مردم و همه‌شمول بودن هیئت به دولت افغانستان تعلق می‌گیرد، نه به گروه طالبان …۱۶۲۱۸:۴۱ – ۹ فروردین ۱۳۹۹ا

@۷Anajia

سخنگوی وزارت دولت در امور صلح نوشته است که تأمین مشارکت مردم و همه‌شمول بودن هیأت به دولت افغانستان تعلق دارد، نه به گروه طالبان.

در اعلامیه طالبان آمده است که برای رسیدن به یک صلح دایمی و واقعی هیات مذاکره‌کننده دولت باید با موافقت تمام جهت‌ها تشکیل شود. سخنگوی گروه طالبان در این اعلامیه نوشته است که آنها تنها با هیاتی ملاقات خواهند کرد که بر اساس توافقات انجام شده و معیار های وضع شده تشکیل شده باشد.

رهایی پنجهزار زندانی طالبان از سوی دولت افغانستان از پیش شرط های مذاکرات بین‌الافغانی اعلام شده است
رهایی پنجهزار زندانی طالبان از سوی دولت افغانستان از پیش شرط های مذاکرات بین‌الافغانی اعلام شده است

وزارت دولت در امور صلح افغانستان پنجشنبه (۷فروردین/حمل) از تشکیل یک هیات ۲۱ نفری مذاکره‌کننده با گروه طالبان خبر داد و با نشر یک اعلامیه نوشت این هیئت پس از “غور و مداقه و مشوره‌های لازم با تمام جناح‌ها و اقشار تاثیرگذار جامعه” تعیین شده است.

بر اساس فهرست دولت افغاانستان محمد معصوم استانکزی، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان رهبری این هیئت را بر عهده دارد و فاطمه گیلانی، نادر نادری، عبدالمتین بیک، فوزیه کوفی، ضرار احمد مقبل، عبدالهادی ارغندیوال، محمد رسول طالب، حبیبه سرابی، غیرت بهیر، محمد حفیظ منصور، غلام فاروق مجروح، عنایت الله بلیغ، باتور دوستم، کلیم‌الله نقیبی، محمد ناطقی ، ایوب انصاری، شهلا فرید، شریفه زرمتی، خالد نور، امین احمدی اعضای این هیئت ۲۱ نفری هستند.

سلام رحیمی، وزیر دولت در امور صلح تاکید کرده که این وزارت برای “پیشبرد روند صلح و مدیریت تمامی میکانیزم‌های تصمیم‌گیری، سهولت‌‌های مورد نیاز را از سوی دولت فراهم می‌کند و امور اجرایی مربوط را مسئولانه به پیش خواهد برد.”

در هیمن حال امید میثم، معاون سخنگوی ریاست اجرایی پیشین افغانستان در واکنش به فهرست هیات گفتگوکننده که از سوی دولت منتشر شد، می‌گوید “این فهرست جامع نیست.”

آقای میثم به بی‌بی‌سی گفته است که این فهرست نهایی نیست و ایجاب می‌کند که مشورت‌های بیشتر و فراگیرتر صورت بگیرد تا در روشنایی رای‌زنی و تبادل نظر با تمام بزرگان و طرف‌های موثر در روند مصالحه افغانستان یک ترکیب جامع و همه شمول تشکیل شود.

قرار بود گفتگوی مسقیم دولت افغانستان و طالبان پس از رهایی زندانیان دو طرف، آغاز شود ولی حالا این ورند هم با شرط و شرایط غیر مستقیم از سوی دولت افغانستان روبرو شده است.

فیصل جاوید، سخنگوی اداره شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که آزادی زندانیان طالب یک روند “پیچیده فنی و قانونی” دارد و هرگونه تبلیغات در این مورد، این روند را صدمه می‌زند.

قرار بود گفتگوی مسقیم دولت افغانستان و طالبان پس از رهایی زندانیان دو طرف، آغاز شود
قرار بود گفتگوی مسقیم دولت افغانستان و طالبان پس از رهایی زندانیان دو طرف، آغاز شود

منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا