خبر تازه

کرونا در افغانستان؛ غنی ۴۰۰ میلیون افغانی برای هرات اختصاص داد

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در پیامی ویدیویی از اختصاص ۴۰۰ میلیون افغانی (بیش از ۵ میلیون دلار) بودجه اضطراری به ولایت هرات برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا خبر داد.

ولایت هرات که با بازگشت روزانه هزاران نفر از ایران روبروست،‌ کانون شیوع کرونا در افغانستان شناخته می‌شود.

آقای غنی خواست که با حضور نمایندگان هرات در شورای ملی، اعضای شورای ولایتی، سکتور خصوصی و جامعه مدنی این ولایت یک شورای عالی برای چگونگی مصرف و مدیریت این بودجه ایجاد شود.

او از سکتور خصوصی، تاجران و جامعه فکری هرات خواست تا برای یک طرح واضح برای فعال نگهداشتن و رونق اقتصادی هرات کار کرده و در عملی کردن آن دولت را همکاری کنند.

آقای غنی اضافه کرد:”اطمینان داشته باشید که تمام امکانات دولتی به هدف جلوگیری از شیوع و برای مهار ویروس کرونا در اختیار شما قرار خواهد گرفت.”

او گفت هدایت داده که در مدیریت بازگشت‌کنندگان، بسیج کمک‌ها، ایجاد سهولت‌های اضطراری، جلوگیری از رکود اقتصادی و تدارک امکانات خاص اقدامات فوری و قابل ملاحظه صورت بگیرد.

مرز
اکثر این مهاجران فاقد مدرک و گذرنامه هستند و بیشتر به خاطر کار به ایران رفته بودند

رئیس جمهوری افغانستان ساعاتی پیش نیز در یک پیام ویدئویی از مردم خواست که نگران کمبود مواد اولیه/اقلام ضروری نباشند و سراسیمه نشوند.

به دنبال شیوع ویروس کرونا و شایعات بسته شدن تمام مرزها، گران شدن قیمت مواد خوراکی، مخصوصا آرد در بازارهای شهرهای بزرگ افزایش یافت. در شهر کابل، روز گذشته قیمت یک کیسه پنجاه کیلویی آرد از ۱۵۰۰ (حدود بیست دلار) به ۲۵۰۰ افغانی (حدود ۳۳ دلار) رسید.

آقای غنی امروز (سه شنبه ۲۷ حوت/اسفند) در یک پیام ویدئویی خطاب به مردم گفت:”لطفا به شایعات باور نکنید. این شایعات از جانب محتکرین و شماری از جلابان بخاطر منفعت جویی غیرمشروع پخش می‌گردد.”

او همچنین گفت دولت ۲۴ هزار تن گندم را از ذخایر استراتژیک دولتی به نیازمندان توزیع خواهد کرد که فرمانش امروز صادر شده است.

رئیس‌جمهوری از اجازه ورود به یک هزار واگن روغن که به دلیل مشکلات قانونی در مرزهای شمالی این کشور متوقف شده بود و باز نگهداشتن ۲۴ ساعته گمرکات مهم به عنوان اقدامات دیگر برای کاهش قیمت‌ها یاد کرد.

رئیس جمهوری افزود که هزاران واگن مواد خوراکه از راه حیرتان، شیرخان بندر و تورغندی در حال وارد شدن به کشور است و در کمتر از پانزده روز دیگر ۷۵ هزار تن گندم از هند نیز وارد خواهد شد.

او همچنین گفت که وزارت‎های مالیه/دارایی و امور خارجه برای تمام تاجران مواد خوراکی تسهیلات خریداری‌های اضطراری و عاجل را فراهم خواهند کرد.

آقای غنی از وارد کردن داروهای کافی به کشور نیز اطمینان داد.

کرونا
روز گذشته قیمت مواد خوراکی در بازارهای شهر کابل افزایش چشمگیر داشت

روز گذشته نیز ساعاتی بعد از افزایش قیمت‌ها در بازار، وزارت داخله /کشور افغانستان و شهرداری‌ها وارد عمل شده و شماری از مغازه‌هایی که اقدام به گران فروشی کرده بودند، بستند.

طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله/کشور افغانستان می‌گوید گران‌فروشی و احتکار خلاف قانون است و وزارت داخله از نیروهای پلیس خواسته که با متخلفین برخورد جدی صورت بگیرد.

او از مردم می‌خواهد در صورت دیدن تخلفات با شماره ۱۱۹ پلیس تماس گرفته و شکایت‌شان را درج کنند.

اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان نیز روز گذشته اعلام کرد که واردات مواد خوراکی به شکل عادی آن جریان دارد و آنها تصمیم به افزایش میزان واردات گرفته‌اند تا از افزایش قیمت‌ها جلوگیری شود.

تاکنون در افغانستان ۲۲ مورد مثبت بیماری کرونا در ولایات هرات، سمنگان، لوگر، بادغیس، کاپیسا، بلخ و دایکندی ثبت شده است.

کرونا
تاکنون ۲۲ بیمار کرونا در افغانستان شناسایی شدند

پس از شیوع بیماری کرونا در این کشور، آقای غنی خواستار بسیج ملی برای جلوگیری از شیوع این ویروس شد.

دولت افغانستان برای اخذ تدابیر ویژه برای جلوگیری از شیوع این بیماری ۲۵ میلیون دلار را اختصاص داده است.

آقای غنی گفته است که اگر شیوع ویروس کرونا در افغانستان سرعت یابد، حکومت بودجه ملی را برای مقابله با این پدیده تعدیل و دوباره برای تصویب به مجلس نمایندگان خواهد فرستاد.

کرونا
خط

منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا