خبر تازه

کرونا در افغانستان؛ ‘مدارس و دانشگاه‌ها با یک ماه تاخیر باز می‌شوند’

بر اساس حکم ریاست جمهوری افغانستان تمامی مکاتب و دانشگاه‌های این کشور با یک ماه تاخیر باز می‌شوند. این پیشنهاد پیشتر از سوی وزارت‌های صحت/بهداشت، تحصیلات عالی، معارف/آموزش و پرورش و وزات اطلاعات و فرهگ افغانستان “به منظور جلوگیری از گسترش ویروس کرونا” به ریاست جمهوری فرستاده شده بود.

وحید مایار، سخنگوی وزارت صحت، امروز شنبه (۲۴ حوت/اسفند) به بی‌بی‌سی گفت که در نشست مشترک این وزارتخانه‌ها تصمیم گرفته شده تا مکاتب، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی یک ماه دیرتر باز شوند.

سال نو تحصیلی مکاتب و دانشگاه‌ها در افغانستان در ماه حمل (فروردین) آغاز می‌شود.

این پیشنهاد در حالی مطرح می‌شود که شمار مبتلایان به ویروس کرونا در افغانستان به ۱۱ نفر رسیده است.

تاکنون ۶ نمونه مثبت کرونا در ولایت غربی هرات، ۳ مورد در ولایت شمالی سمنگان، یک مورد در ولایت کاپیسا در شمال کابل و یک مورد دیگر در ولایت شمالی بلخ به ثبت رسیده‌اند.

وزارت بهداشت می‌گوید همه افراد مبتلا به ویروس کرونا کسانی هستند که به تازگی از ایران برگشته‌ و یا با این افراد در تماس بوده‌اند.

همزمان با افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در افغانستان مسابقات و برنامه‌های ورزشی تعطیل و جشن نوروز در بلخ نیز لغو شده است.

وحید عمر، مشاور رییس جمهوری افغانستان امروز در صفحه توییترش از منظوری رییس جمهوری برای تاخیر موسسات تحصیتلات عالی و ابتدایی و همچنان تعطیل شدن تمامی مسابقات و برنامه‌های ورزشی تا زمان نامعلومی به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا خبر داد.

آقای عمر اضافه کرد که جشن نوروز در شهر مزارشریف ولایت بلخ نیز لغو شده است. هر سال هزاران نفر برای برگزاری جشن نوروز در ولایت شمالی بلخ در شهر مزارشریف گرد هم جمع می‌شوند.

محمد بشیر توحیدی، معاون والی بلخ نیز به بی‌بی‌سی گفت جشن نوروز و پروازهای ایران و هند به شهر مزارشریف لغو و دانشگاه‌ها و مدرسه‌ها نیز تعطیل شده‌اند.

افغانستان
سالانه هزاران نفر در مراسم تجلیل از نوروز در شهر مزارشریف در شمال افغانستان حاضر می‌شوند

کرونا در افغانستان

حدود بیست روز قبل نخستین مورد مثبت ویروس کرونا در ولایت غربی هرات در همسایگی ایران به ثبت رسید.

تاکنون در افغانستان ۱۸۲ مورد مشکوک ویروس کرونا آزمایش شده که از این میان ۱۱ مورد آن مثبت و باقی منفی تثبیت شده‌اند. ۶ مورد در ولایت غربی هرات، ۳ مورد در ولایت شمالی سمنگان، یک مورد در ولایت کاپیسا در شمال کابل و یک مورد دیگر در ولایت بلخ در شمال این کشور.

وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرده که ۵۲ نمونه مشکوک دیگر تحت بررسی‌های لابراتواری قرار دارند.

همه افراد مبتلا به ویروس کرونا کسانی هستند که از ایران برگشته یا با این افراد در تماس بوده‌اند.

افغانستان پس از ثبت نخستین مورد مثبت این بیماری در این کشور، برای یک روز مرز با ایران را بست اما بعدا مجبور به باز کردن این مرز شد زیرا به گفته مقام‌ها هزاران افغان آن سوی مرز گیر مانده بودند.

اما شیوع کرونا در افغانستان سبب شد که ازبکستان مرزش را با این کشور ببندد و پاکستان نیز یکی از گذرگاه‌های مرزی‌اش را برای دو هفته با افغانستان مسدود کند.

کرونا
خط

منبع:بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا