خبر تازه

بریتانیا: آماده کار با دولت جدید اشرف غنی و نگران دولت موازی هستیم

سفارت بریتانیا در کابل با اشاره به برگزاری مراسم تحلیف محمد اشرف غنی به عنوان رئیس جمهوری افغانستان گفته که با استفاده از فرصت به‌وجودآمده “به خاطر منافع تمام مردم افغانستان و جهت حمایت از تلاش‌ها برای پایان دادن جنگ طولانی در این کشور” بریتانیا آماده است تا با او و دولت جدیدش کار کند.

در اعلامیه این سفارت که امروز (سه‌شنبه، ۲۰ حوت/اسفند) منتشر شد، از ایجاد “دولت موازی” ابراز نگرانی شده و از تمام طرف‌ها خواسته که با هم کنار آمده و تمام اختلاف‌ها را با روش‌های سازنده حل کنند.

در این خبرنامه آمده که رهبران سیاسی افغانستان با یک انتخاب بحرانی روبه‌رو هستند. خبرنامه افزوده که حملاتی همانند حمله به مراسم گرامی‌داشت از سالروز کشته شدن عبدالعلی مزاری، در ششم مارچ/مارس که شمار زیادی از افراد بی‌گناه کشته یا زخمی شدند، انفجار در هنگام مراسم تحلیف ریاست جمهوری “یادآوری هولناکی از نیاز برای به دست‌یابی به صلح است”.

سفارت بریتانیا اضافه کرده که از تعهد محمد اشرف غنی برای ایجاد یک دولت فراگیر که به اتحاد و صلح اولویت داده شده، حمایت می‌کند.

سفارت بریتانیا تاکید کرده این کشورش متعهد به حمایت از ثبات و پیشرفت افغانستان است و همچنین این که بریتانیا به تلاش‌هایش برای یک توافق سیاسی فراگیر، دفاع از حقوق اساسی مردم، آزادی بیان و مبارزه با تروریسم ادامه خواهد داد که این سفارتخانه آن را “مسیری برای ایجاد فرصت به خاطر آینده روشن که مردم افغانستان شایسته آن است” خوانده است.

افغانستان
آقای عبدالله نیز دیروز مراسم تحلیف برگزار کرد

روز گذشته (دوشنبه، ۱۹ حوت/اسفند) محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان و عبدالله عبدالله، رئیس پیشین اجراییه افغانستان دو مراسم جداگانه تحلیف ریاست جمهوری برگزار کردند. تاکنون بسیاری از کشورها و نهادهای بین المللی درباره آن واکنش نشان داده‌اند. اما قبل از بریتانیا؛ آمریکا به برگزاری دو مراسم تحلیف در افغانستان واکنش نشان داده است.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد ایالات متحده با تشکیل یک دولت موازی در افغانستان مخالف است و از حاکمیت ملی و یکپارچگی افغانستان حمایت می‌کند.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت کشورش برای رسیدن به یک توافق بین دو طرف این مناقشه تلاش می‌کند. او تاکید کرد: “ما قویا با هرگونه اقدام برای تشکیل دولت موازی و استفاده از خشونت برای حل اختلافات سیاسی مخالف هستیم.”

نمایندگی سازمان ملل در کابل (یوناما) در توییتی مراسم تحلیف دیروز را به اشرف غنی تبریک گفت و نوشت که “از تعهدش به همبستگی ملی، تشکیل یک حکومت همه‌شمول استقبال می‌کند، که برای همه قابل قبول باشد و صلح و رشد اقتصادی را بیاورد.”

جنجال انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به تاریخ ششم میزان/مهر برگزار شد. نتایج این انتخابات حدود پنج ماه بعد به تاریخ ۲۹ دلو/بهمن اعلام شد.

به اساس نتایج نهایی محمد اشرف غنی ۹۲۳ هزار و ۵۹۲ رای معادل ۵۰/۶۴ درصد آرا را کسب کرده است. مجموع آرای معتبر توسط کمیسیون انتخابات یک میلیون و ۸۲۳ هزار و ۴۸ رای اعلام شد. شمار آرای آقای عبدالله نیز ۷۲۰ هزار و ۸۴۱ رای اعلام شد که معادل ۳۹/۵۲ درصد از کل آرا است.

پیش از اعلام این نتایج، تیم انتخاباتی آقای عبدالله بارها کمیسیون انتخابات این کشور را متهم به طرفداری از آقای غنی کرد و اعلام کرد تا زمانی که آرایی که به نظر آنها معتبر نیست، باطل نشود، نتیجه را نخواهند پذیرفت.

آنها مدعی بودند که حدود ۳۰۰ هزار رای نامعتبر شامل نتایج شده. با وجود اعتراضات مکرر حامیان این تیم، در نتیجه بازشماری ویژه که به فیصله کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی از این آرا صورت گرفت، این آرا معتبر شناخته شد.

آقای عبدالله بعد از اعلام نتایج از سوی کمیسیون مستقل انتخابات، این نتیجه را “غیرقانونی” خواند و گفت او پیروز این انتخابات است و “حکومت همه‌شمول” تشکیل خواهد داد.

در پی اعتراض آقای عبدالله به نتیجه نهایی انتخابات، طرفداران او نیز اقدام به معرفی والی‌های جدید از سوی تیم انتخاباتی او کردند. سازمان ملل به این روند ابراز نگرانی کرد.

همزمان با به تعویق افتادن مراسم تحلیف، معرفی این والی‌ها نیز متوقف شد.

دور قبلی انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان در سال ۲۰۱۴ نیز جنجالی شده بود. ادعاهای تقلب گسترده در آن انتخابات سبب شد حکومت وحدت ملی با پادرمیانی آمریکا با شراکت دو رقیب اصلی انتخابات آقای غنی و عبدالله به میان آید . در نتیجه این توافق آقای غنی، رئیس جمهوری و آقای عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان تعیین شدند.

منبع:بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا