خبر تازه

افغانستان؛ غنی و عبدالله دو مراسم تحلیف جداگانه در یک روز برگزار کردند

محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله
محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله

حدود سه هفته پس از اعلام نتیجه انتخابات جنجالی ریاست‌جمهوری افغانستان، محمد اشرف غنی رسما به عنوان رئیس‌جمهوری در “ارگ” سوگند ادا کرد. در عین حال عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی پیشین که خودش را پیروز انتخابات می‌داند، نیز به طور جداگانه در سپیدار (محل کارآقای عبدالله) مراسم تحلیف برگزار کرد.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در ۲۹ دلو/بهمن، محمد اشرف غنی را برنده انتخابات اعلام کرد، اما آقای عبدالله آن را “نتیجه تقلبی” خواند و خودش اعلام پیروزی کرد و گفت “حکومت همه‌شمول” تشکیل می‌دهد.

قرار بود که مراسم تحلیف آقای غنی در هشتم حوت/اسفند برگزار شود ولی به امروز (۱۹ حوت/اسفند) به تاخیر افتاد.

براساس گزارش‌ها زلمی خلیلزاد، نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان و برخی چهره‌های سیاسی در این مدت با دو طرف برای یافتن راه حل گفتگو کردند. اما این گفتگوها دیروز به بن‌بست خورد. روز گذشته آقای عبدالله و آقای غنی اعلام کردند که هر دو مراسم برگزار می‌کند.

غنی
محمد اشرف غنی و معاونانش پس از ادای سوگند

تیم آقای عبدالله خواهان به تاخیر افتادن مراسم تحلیف بود و گفتند اگر تیم آقای غنی مراسم تحلیف برگزار کنند، آنها نیز چنین مراسمی را برگزار خواهند کرد که چنین شد. این دو مراسم به طور زنده از رسانه‌های مختلف پخش می‌شود.

امروز کابل، پایتخت به گونه رسمی تعطیل بود و در تمام شهر تدابیر شدید امنیتی گرفته شده و مسیرهای منتهی به ارگ ریاست جمهوری و قصر سپیدار (محل کار آقای عبدالله) به روی رفت و آمد عمومی بسته است.

عبدالله
عبدالله عبدالله و معاونانش پس از ادای سوگند

نمایندگان سیاسی چندین کشور از جمله زلمی خلیلزاد، نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان، نماینده سفارت آمریکا، اسکات میلر، فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو، سفیران آلمان، چین، کانادا و همچنین چهره‌های سیاسی افغان در مراسم سوگند آقای غنی حضور داشت.

در مراسمی که آقای عبدالله برای سوگند برگزار کرده بود بیشتر چهره‌های سیاسی و صدها طرفدار او شرکت کرده بودند و نماینده‌های کشورهای خارجی حضور نداشتند.

با وجود تدابیر شدید امنیتی در جریان سخنرانی آقای غنی در ارگ صدای چند انفجار شنیده شد. سخنگوی ریاست جمهوری پس از آن گفت هیچ کسی در این مراسم آسیب ندیده است. اما مراسم مدتی پس از آن هم ادامه داشت.

غنی و عبدالله
اسکات میلر، فرمانده نیروهای آمریکا در افغانستان و زلمی خلیلزاد، نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان در مراسم سوگند آقای غنی

آقای غنی پس از شنیدن صدای انفجار به سخنرانی‌اش ادامه داد و بالاپوشش را باز کرد و گفت لباس ضدگلوله نپوشیده و “سرم فدای این مردم”.

خبرنگار بی‌بی‌سی که در ارگ حضور داشت می‌گوید در بیرون از ساختمان ارگ شاهد خودرویی در حال سوختن بوده است.

BBC News فارسی

مراسم عبدالله
در مراسم آقای عبدالله شماری از چهره های سیاسی حضور داشت

محمد اشرف غنی در حضور سید یوسف حلیم، قاضی القضات افغانستان و اعضای دادگاه عالی افغانستان سوگند ادا کرد.

در سوی دیگر در سپیدار، آقای عبدالله به جایگاه ویژه رفت تا مراسم تحلیف خود را آغاز کند. مراسم سوگند آقای عبدالله و معاونانش نیز توسط شهزاده شاهد، روحانی مذهبی انجام شد.

اما نظر به قانون افغانستان اجرای مراسم سوگند توسط قاضی القضات انجام می‌شود.

تحلیف عبدالله عبدالله به عنوان رئیس جمهوری چه مبنای قانونی دارد؟

ضیا شهریار، بی‌بی‌سی

قانون اساسی افغانستان تصریح می‌کند که صلاحیت اعلام نتیجه انتخابات از کمیسیون انتخابات این کشور است و کمیسیون انتخابات اشرف غنی را به عنوان برنده انتخابات اعلام کرد. آقای عبدالله بر مبنای ادعاهای تقلب نتیجه انتخابات را نپذیرفت و خود را پیروز انتخابات اعلام کرد.

این اعلام مبنای حقوقی ندارد بلکه بیشتر مبنای سیاسی دارد و تلاش‌ها هم بیشتر بر همین اساس استوار بود که یک راه حل سیاسی جستجو شود.

دسته انتخاباتی آقای عبدالله همچنان مدعی است که ادعاهای تقلب و عدم رسیدگی به شکایات انتخاباتی اعلام نتیجه انتخابات را غیرقانونی می‌سازد.

با این حال هردو رئیس کمیسیون‌های انتخاباتی، نمایندگان کشورهای آمریکا، اروپایی، پاکستان و بیشتر اعضای جامعه دیپلماتیک در کابل در مراسم تحلیف آقای غنی شرکت کردند.

به نظر نمی‌رسد که نماینده‌ای کشور خارجی در مراسم تحلیف آقای عبدالله شرکت کرده باشد و در چنین وضعیت مشخص نیست تحلیف آقای عبدالله برای افغانستان و حکومتداری این کشور چه پیامد در پی خواهد داشت.

در حالی که دستگاه دولت تقریبا به صورت کل در اختیار آقای غنی است اما آقای عبدالله هم متحدان سیاسی نیرومند دارد و قبلا تهدید کرده بود که دستگاه‌های حکومتداری در ولایات تحت نفوذ خود را در اختیار خواهد گرفت و والیان این ولایات را از سوی خود تعیین خواهد کرد.

مراسم تحلیف
مراسم سوگند آقای غنی در ارگ

آقای غنی در مراسم تحلیف اما از حریفان سیاسی خود خواست که به او “شانه بدهند” (کمک کنند) و یکجا به افغانستان خدمت کنند.

او گفت: “بالای هر فرد افغان زن و مرد طفل و جوان و قشر سیاسی صدا می زنم که حکومت از آن شماست و من خدمت رسان به همه شما هستم چه آنهایی که به من رای دادید چه آنهایی که انتخاب دیگر داشتید.”

او پیروزی خود را “پیروزی ایده و تفکر جمهوریت” خواند.

آقای عبدالله اما در سخنرانی‌اش گفت: اگر در سال ۲۰۱۴ دولت وحدت ملی را نمی‌پذیرفتم، کشور به سوی بحران می‌رفت. اکنون اگر دولت برآمده از تقلب را بپذیرم،‌ فاتحه دموکراسی را باید خواند.”

محمد اشرف غنی، در جریان سخنرانی خود در مراسم تحلیف وعده سپرد که در نتیجه پاکسازی نظام اداری ، درآمد این کشور چند برابر خواهد شد.

او به افزایش صادرات محصولات زراعتی و بلند بردن ظرفیت بشری این کشور نیز وعده سپرد.

او همچنین به مراسم سالگرد عبدالعلی مزاری نشان می‌دهد که روابط نامرئی ولی اساسی میان داعش و طالبان وجود دارد.

او اضافه کرد طالبان دارای عقبه پشتیبانی برون‌مرزی‌اند و خواست ما این است که حامیان بیرونی طالبان،‌ مشخصاً یعنی پاکستان،‌ شامل روند صلح شوند.

گردهمایی
هواداران عبدالله در سپیدار

عبدالله عبدالله گفت تنها راه ثبات در افغانستان همگرایی است که با شناخت درست از منقطه به دست می‌آید و گفت فت از کشورهای منطقه انتظار دارد در روند صلح افغانستان کمک کنند.

محمد اشرف غنی گفت فردا در مورد رهایی زندانیان طالبان فرمانی را صادر خواهد کرد که جزئیات این روند در آن شامل باشد و گفت به چوکاتی دست یافتند که در بدل رهایی این زندانیان کاهش قابل ملاحظه در خشونت رونما خواهد شد که مردم آن را احساس خواهند کرد.

او همچنین گفت که هیات مذاکره کننده با طالبان نیز فردا نهایی خواهد شد.

رهایی پنج هزار زندانی طالبان از پیش شرط های این گروه برای آغاز گفت و گو با دولت افغانستان بود.

تلاش‌های بی‌نتیجه

هیات‌هایی از دو طرف به میانجگری نمایندگان خارجی و داخلی برای حل جنجال انتخابات با یکدیگر چندین نشست برگزار کردند اما به نظر می‌رسد با هم به تفاهم نرسیدند.

عنایت الله فرهمند، معاون دسته انتخاباتی آقای عبدالله می‌گوید مذاکرات آنها تا پنج صبح امروز هم ادامه داشت.

به گفته او، ساعت دو نیمه شب، زلمی خلیلزاد، نماینده وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان که میانجگری میان دو تیم را پیش می‎برد، اطمینان داد که تحلیف در ارگ به تعویق افتاده است اما ارگ امروز باز هم از آمادگی برای تحلیف خبر داد.

او می‌گوید که ادامه حکومت وحدت ملی با حفظ پست ریاست اجرایی از پیشنهادات آقای خلیلزاد بود اما تاکید تیم آنها تاخیر در مراسم تحلیف و ادامه گفت‌وگو برای آینده حکومت و سهم دو طرف بوده است.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان نیز امروز در توئیتی گفته تنها راه بیرون رفت از بحران انتخاباتی در این کشور، باطل شدن “آرای تقلبی” است.

او گفته نباید کسی تعهد او و تیمش را در حمایت از دموکراسی و حاکمیت قانون دست‌کم بگیرد.

آقای عبدالله تاکید کرده که نباید سابقه او در سازش سبب شود آنها جدی گرفته نشوند.

جنجال انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به تاریخ ششم میزان/مهر برگزار شد. نتایج این انتخابات حدود پنج ماه بعد به تاریخ ۲۹ دلو/بهمن اعلام شد.

به اساس نتایج نهایی محمد اشرف غنی ۹۲۳ هزار و ۵۹۲ رای معادل ۵۰/۶۴ درصد آرا را کسب کرده است. مجموع آرای معتبر توسط کمیسیون انتخابات یک میلیون و ۸۲۳ هزار و ۴۸ رای اعلام شد. شمار آرای آقای عبدالله نیز ۷۲۰ هزار و ۸۴۱ رای اعلام شد که معادل ۳۹/۵۲ درصد از کل آرا است.

پیش از اعلام این نتایج، تیم انتخاباتی آقای عبدالله بارها کمیسیون انتخابات این کشور را متهم به طرفداری از آقای غنی کرد و اعلام کرد تا زمانی که آرایی که به نظر آنها معتبر نیست، باطل نشود، نتیجه را نخواهند پذیرفت.

آنها مدعی بودند که حدود ۳۰۰ هزار رای نامعتبر شامل نتایج شده. با وجود اعتراضات مکرر حامیان این تیم، در نتیجه بازشماری ویژه که به فیصله کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی از این آرا صورت گرفت، این آرا معتبر شناخته شد.

آقای عبدالله بعد از اعلام نتایج از سوی کمیسیون مستقل انتخابات، این نتیجه را “غیرقانونی” خواند و گفت او پیروز این انتخابات است و “حکومت همه‌شمول” تشکیل خواهد داد.

در پی اعتراض آقای عبدالله به نتیجه نهایی انتخابات، طرفداران او نیز اقدام به معرفی والی‌های جدید از سوی تیم انتخاباتی او کردند. سازمان ملل به این روند ابراز نگرانی کرد.

همزمان با به تعویق افتادن مراسم تحلیف، معرفی این والی‌ها نیز متوقف شد.

دور قبلی انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان در سال ۲۰۱۴ نیز جنجالی شده بود. ادعاهای تقلب گسترده در آن انتخابات سبب شد حکومت وحدت ملی با پادرمیانی آمریکا با شراکت دو رقیب اصلی انتخابات آقای غنی و عبدالله به میان آید . در نتیجه این توافق آقای غنی، رئیس جمهوری و آقای عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان تعیین شدند.

منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا