خبر تازه

کرونا در افغانستان؛ سه مورد جدید شناسایی شدند

وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرده که سه مورد جدید مبتلا به ویروس کرونا در ولایت هرات در غرب افغانستان و در نزدیکی مرز با ایران شناسایی شده‌اند. با شناسایی این موارد، شمار افراد مبتلا در افغانستان به چهار نفر می‌رسد.

براساس اعلام این وزارت دو نفر از این افراد از ایران برگشته بودند و یک نفر دیگر نیز با آنان ارتباط داشته است.

وزارت بهداشت درباره هویت این افراد اطلاعات بیشتر نداده است.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان نیز امروز، شنبه(۱۵ حوت/اسفند) در مراسم آغاز سال جدید کاری پارلمان افغانستان خطاب به نمایندگان گفت که اگر شیوع ویروس کرونا در افغانستان سرعت یابد، حکومت بودجه ملی را برای مقابله با این پدیده تعدیل و دوباره برای تصویب به مجلس نمایندگان خواهد فرستاد.

براساس اعلامیه وزارت بهداشت افغانستان، در ۲۴ ساعت گذشته ۳۶ مورد مشکوک در سراسر افغانستان بررسی شده که سه نمونه از هرات مثبت و ۳۳ مورد دیگر منفی بوده است.

وزارت بهداشت افغانستان گفته که این افراد در ولایت هرات تحت درمان هستند.

هر کیت تست ویروس کرونا در افغانستان ۱۶۰۰ دلار هزینه دارد که برای تست ۵۰ نفر استفاده می‌شود.

اولین مورد آلودگی به ویروس کرونا پنجم اسفند در ولایت هرات ثبت شد و افغانستان برای یک روز مرزهای زمینی و هوایی خود با ایران را بست و بعد دوباره باز کرد.

چند روز قبل نیز فیروزالدین فیروز، وزیر صحت/بهداشت افغانستان از مردم این کشور خواست برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در مراسم تجلیل از نوروز شرکت نکنند.

نوروز

سالانه هزاران نفر در مراسم تجلیل از نوروز در شهر مزارشریف در شمال افغانستان حاضر می‌شوند

او روز پنجشنبه ۱۵ حوت/اسفند در یک نشست خبری گفت: “برای تجلیل از نوروز، موضع ما این است که مردم رفت و آمد خود را محدود کنند. اجتماع خود را محدود کنند. بهتر است که در مراسم نوروز اشتراک نکنند.”

مردم افغانستان برای تجلیل از نوروز مراسم ویژه دارند. اکثر برنامه‌های نوروزی به شکل گروهی برگزار می‌شود. تنها در ولایت شمالی بلخ در شهر مزارشریف برای تجلیل از نوروز، هزاران نفر یک جا جمع می‌شوند.

به تازگی دولت افغانستان برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تصمیم گرفت که مکاتب/مدارس و دانشگاه‌ها نیز در ولایت هرات باز نشوند. آغاز ماه فرودین زمان شروع مکاتب و دانشگاه‌ها در اکثر ولایات افغانستان است.

موارد مشکوک و آلوده به ویروس کرونا در افغانستان

اولین مورد مثبت پنجم اسفند/حوت ثبت شد

ولایتموارد مشکوکموارد در حال آزمایشموارد مثبتموارد منفی
هرات۷۸۰۴۷۴
کابل۲۵۲۵
لوگر۱۱
هلمند۱۱
بغلان۱۱
غور۲۲
غزنی۲۲
بدخشان۱۱
فراه۲۲
فاریاب۲۲
بلخ۲۲
قندهار۱۱
سمنگان۱۱
مجموع۱۱۹۰۴۱۱۵

منبع: وزارت بهداشت افغانستان

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان نیز چند روز قبل در نشست کابینه، اخراج مهاجرین را یک مشکل جدی خواند و از مسئولان خواست امکانات را در مرزهای غربی این کشور بیشتر کنند و تدابیر جدی در این مرزها بگیرند.

کرونا

تدابیر افغانستان برای جلوگیری از شیوع کرونا

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان خواستار بسیج ملی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا شده است.

دولت افغانستان برای اخذ تدابیر ویژه برای جلوگیری از شیوع این بیماری ۲۵ میلیون دلار را اختصاص داده است.

افغانستان

تدابیر ویژه برای شناسایی بیماران احتمالی در مرزها و میدان‌های هوایی این کشور روی دست گرفته شده اما افغانستان تنها در کابل، پایتخت، امکان تشخیص ابتلا به این ویروس را دارد و افراد مشکوک باید تا زمان مشخص شدن نتیجه تشخیص، در ولایت‌ها در قرنطینه بمانند.

منبع:بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا