خبر تازه

اولین حمله هوایی نیروهای آمریکایی به طالبان پس از اجرایی شدن روند کاهش خشونت‌ها

آمریکا
نیروهای آمریکایی گفته که این اولین حمله هوایی این نیروها علیه جنگجویان طالبان در یازده روز گذشته بوده است

نیروهای آمریکایی در افغانستان تایید کردند که در ولسوالی نهرسراج ولایت هلمند در جنوب افغانستان به جنگجویان طالبان حمله هوایی کردند.

سانی لگت، سخنگوی نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان امروز (چهارشنبه ۱۴ حوت/اسفند) در توئیتی گفته که این نخستین حمله به طالبان در یازده روز گذشته بوده است.

روند کاهش خشونت‌ها برای زمینه‌سازی امضای توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان از تاریخ سوم اسفند آغاز شد.

با این‌همه، روز دوشنبه و دو روز پس از امضای این توافقنامه، طالبان اعلام کردند که روند اهش خشونت پایان یافته و حملات این گروه علیه نیروهای دولتی افغانستان از سر گرفته خواهد شد. طالبان گفته‌اند که نیروهای خارجی را هدف حمله قرار نخواهند داد.

اسکات میلر، فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در واکنش به این موضع‌گیری طالبان گفت گروه طالبان باید سطح خشونت‌ها را پایین نگهدارد.

سرهنگ لگت گفته است حمله هوایی امروز دفاعی بوده و به هدف مختل کردن حمله جنگجویان طالبان به پاسگاه نیروهای امنیتی افغان صورت گرفته است.

او گفته که طالبان در ۲۴ ساعت گذشته به ۴۳ حمله علیه نیروهای امنیتی افغانستان دست زدند و افزوده است که نیروهای خارجی در صورت نیاز از نیروهای دولتی که متحدان‌شان هستند، دفاع خواهند کرد.بگذر از پست توییتر شماره از @USFOR_A

USFOR-A Spokesman Col Sonny Leggett@USFOR_A

The US conducted an airstrike on March 4 against Taliban fighters in Nahr-e Saraj, Helmand, who were actively attacking an #ANDSF checkpoint. This was a defensive strike to disrupt the attack. This was our 1st strike against the Taliban in 11 days.۱٬۶۲۲۱۲:۴۴ –

@USFOR_A

وی گفته است که رهبران طالبان به جامعه جهانی وعده داده بودند که حملات‌شان را کاهش می‌دهند و نیروهای خارجی از طالبان میخواهند که به این تعهدشان پایبند باشند.

او گفته که به صلح متعهد هستند اما مسئولیت دفاع از نیروهای امنیتی افغان را نیز دارند.

طالبان تاکنون در مورد حمله هوایی نیروهای آمریکایی چیزی نگفته است.

Taliban militants in Afghanistan. File photo
طالبان گفته پس از این با نیروهای خارجی کاری ندارند اما حملات‌شان را بر نیروهای دولتی افغانستان ادامه خواهند داد

تلفات نیروهای امنیتی افغانستان

دو روز پس از اعلام پایان روند کاهش خشونت‌ها از سوی طالبان علیه نیروهای دولتی افغانستان، به اساس اطلاعات رسیده از ولایات مختلف افغانستان در نتیجه حملات جنگجویان طالبان در ۲۴ ساعت گذشته دست‌کم شانزده نفر از نیروهای امنیتی افغان کشته شده‌اند.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که در یک حمله طالبان به پاسگاه‌های نیروهای امنیتی افغانستان در مرکز ولایت قندوز، دست‌کم هفت سرباز ارتش کشته شده است.

فواد امان، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که در درگیری بین دو طرف ده جنگجوی طالبان نیز کشته شده‌اند.

زلگی عبادی، سخنگوی والی ارزگان نیز می‌گوید که در حمله شب گذشته طالبان در شهر ترینکوت دست‌کم ۶ مامور پلیس کشته و هفت نفر دیگر از این نیروها زخمی شدند. به گفته او در درگیری بین دو طرف چهار جنگجوی طالبان زخمی و هشت نفرشان کشته شدند.

مقام‌های محلی کشته شدن یک سرباز افغان را در ولایت هرات، یک سرباز افغان را در ولایت بغلان و یک سرباز دیگر را در ولایت زابل تایید کرده‌اند.

اما نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت داخله/کشور افغانستان امروز به رسانه‌ها گفت در ۲۴ ساعت گذشته طالبان سی حمله در ۱۵ ولایت انجام دادند که در نتیجه آن چهار غیرنظامی و ۱۱ نظامی کشته شدند و ۱۸ نظامی و غیرنظامی زخمی شدند.

به گفته او، در مقابل نیز ۱۷ جنگجوی طالبان کشته و یازده نفرشان زخمی شدند.

روز گذشته نیز وزارت داخله/کشور افغانستان ۳۳ حمله طالبان را در ۱۶ ولایت افغانستان تایید کرده بود.

افغانستان
ملابرادر و زلمی خلیلزاد روز شنبه توافقنامه صلح را امضا کردند

توافقنامه صلح آمریکا و طالبان

آمریکا و طالبان پس از هجده ماه تلاش و گفت‌وگو چهار روز پیش توافقنامه صلح را امضا کردند. یک هفته پیش از امضای این سند روند کاهش خشونت‌ها آغاز شده بود.

پس از امضای این توافقنامه که به اساس آن قرار است در چهارده ماه آینده نیروهای ناتو و آمریکایی افغانستان را ترک کنند، طالبان گفتند دیگر با خارجی‌های کاری ندارند اما دوباره حملات‌شان را به نیروهای دولتی افغانستان ادامه خواهند داد.

به اساس امضای توافقنامه صلح آمریکا و طالبان، ده روز پس از امضای این سند باید گفت‌وگوهای صلح بین‌الافغانی آغاز شود. طالبان رهایی پنج هزار زندانی را شرط آغاز این گفت‌وگوها خوانده و در مقابل رئیس جمهوری افغانستان آتش بس، وضاحت رابطه این گروه با پاکستان و پایان تجارت مواد مخدر را شروط دولت برای شروع این مذاکرات اعلام کرد.

منبع:بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا