خبر تازه

نگرانی کمیسیون حقوق بشر افغانستان از احتمال آزادی زندانیان طالبان

افغانستان
شهرزاد اکبر، رئیس جدید کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

کمیسیون حقوق بشر افغانستان می‌گوید در مورد پیش‌شرط طالبان مبنی بر آزادی هزاران زندانی این گروه برای آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی “به شدت” نگران است.

شهرزاد اکبر، رئیس این نهاد امروز (دوشنبه، ۱۲ اسفند/حوت) در گفتگو با بی‌بی‌سی گفت که این اداره در مورد چگونگی جرایم آنها از جمله احتمال ارتکاب جرایم جنگی از سوی برخی از آنها هیچ اطلاعی ندارد.

خانم اکبر اضافه کرد که اگر تصمیمی برای آزادی آنها گرفته می‌شود، قبل از آن باید روند قانونی را طی کند.

او گفت:”ما سوال داریم که این زندانیان دقیقا چه جرایمی را مرتکب شده‌اند؟ آیا در بین آن‌ها کسانی هستند که جرایم جنگی را مرتکب شده‌اند. در آن صورت حکومت نمی‌تواند جرایم جنگی را بخشیده و آن‌ها را آزاد کند.”

آزادی پنج هزار زندانی طالبان در نه روز آینده و آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی از موارد مطرح شده در توافقنامه امضاشده میان طالبان و آمریکا بود در روز شنبه (۲۹ فوریه/فبروری) بود.

صلح افغانستان
نمایندگان آمریکا و طالبان توافقنامه صلح امضا کردند

رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان در ادامه گفت:”ما می‌خواهیم بدانیم این پروسه چقدر قانونی است و صدای قربانیان در این پروسه در نظر گرفته شده یا خیر!…ما نمی‌‍توانیم عدالت و صدای قربانیان را به فراموشی بسپاریم. صلحی که به قیمت صدای قربانیان و مطالبات قربانیان بیاید صلح پایدار نیست.”

او تاکید کرد که در توافقنامه امضاشده میان آمریکا و طالبان هیچ اشاره‌ای به دولت افغانستان نشده و “پیش‌شرط‌ها هم به شیوه‌ای است که هر دو طرف می‌توانند به گونه‌ای آن را دور بزنند”.

روز گذشته محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان اما تاکید کرد که دولت این کشور هیچ تعهدی برای رهایی زندانیان طالبان ندارد و این موضوع پیش‌شرطی برای آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی صلح نیست.

آقای غنی یک روز پس از امضای توافقنامه میان آمریکا و طالبان در یک نشست خبری حضور یافت و گفت آمریکا در این موضوع صلاحیت ندارد و هیچ کسی دولت افغانستان را مجبور به این کار نمی‌تواند بکند.

او تاکید کرد که در این قضیه، موضوع حسن نیت مطرح نیست و دولت افغانستان باید اعتماد داشته باشد که کسانی که رها می‌شوند دوباره به میدان جنگ برنمی‌گردند.

سخنگوی گروه طالبان هم تاکید کرده که رهایی پنج هزار زندانی طالبان تا نهم مارس/مارچ و قبل از مذاکرات بین‌الافغانی بخشی از توافقنامه میان این گروه و آمریکا است.

منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا