خبر تازه

غنی: هیچ تعهدی برای رهایی زندانیان طالبان نداریم

آقای غنی می‌گوید که صلاحیت آزادی زندانیان طالبان تنها با دولت افغانستان است

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان می‌گوید دولت این کشور هیچ تعهدی برای رهایی زندانیان طالبان ندارد و این موضوع پیش‌شرطی برای آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی صلح نیست.

او که یک روز پس از امضای توافقنامه صلح میان طالبان و آمریکا، امروز یکشنبه ۱۱ حوت/اسفند در یک نشست خبری حضور یافته بود، گفت آمریکا در این موضوع صلاحیت ندارد و هیچ کسی دولت افغانستان را مجبور به این کار نمی‌تواند بکند.

آزادی پنج هزار زندانی طالبان در ده روز آینده و آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی از موارد مطرح شده در توافقنامه طالبان و آمریکا بود.

آقای غنی گفت در این قضیه، موضوع حسن نیت مطرح نیست و دولت افغانستان باید اعتماد داشته باشد که کسانی که رها می‌شوند دوباره به میدان جنگ برنمی‌گردند.

او همچنین افزود که رهایی هزاران زندانی از لحاظ فنی نیز زمان زیادی را در برمی‌گیرد.

به گفته او، این موضوع می‌تواند در دستور کار مذاکرات بین الافغانی باشد و زمانی که اعتماد به میان آمد، عملی شود.

موافقتنامه آمریکا و طالبان
جریان امضای توافقنامه آمریکا و طالبان هتل شرایتون در دوحه قطر

اما او گفت که کاهش خشونت‌ها که از یک هفته به این سو برای امضای توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان آغاز شده بود، ادامه خواهد یافت تا به آتش بس تبدیل شود.

طالبان تاکنون در مورد ادامه این روند چیزی نگفته است.

دولت آمریکا دیروز در یک اقدام تاریخی با گروه طالبان در دوحه قطر توافق‌نامه صلح امضا کرد. دو طرف ۱۸ ماه سرگرم مذاکره برای دست یافتن به این توافق بودند.

توافقنامه روی چهار بخش عمده متمرکز است؛ ضمانت گروه طالبان در عدم استفاده خاک افغانستان علیه امنیت آمریکا و متحدان آن، ارائه جدول زمانی خروج کامل نیروهای آمریکایی و ناتو ظرف ۱۴ ماه آینده، برگزاری مذاکرات بین‌الافغانی در دهم مارچ/مارس و بحث روی یک آتش‌بس همه‌جانبه در جریان مذاکرات بین‌الافغانی.

انس حقانی
انس حقانی، از مذاکره‌کنندگان ارشد طالبان در قطر گفته که پس از این طالبان بر نیروهای آمریکایی در افغانستان حمله نمی‌کند ولی او حاضر نشد در پاسخ به این سوال که آیا طالبان به نیروهای امنیتی افغان حمله خواهند کرد یا خیر، اظهار نظر کند

هیات مذاکره کننده افغانستان

آقای غنی در مورد تعیین هیات مذاکره کننده با طالبان به نمایندگی از جمهوری اسلامی افغانستان گفت، مشورت‌های سرتاسری جریان دارد و این تیم پیش از آغاز مذاکرات تعیین خواهد شد.

او گفت برای موثر بودن این هیات، شمار اعضای آن کم خواهد بود اما انعطاف پذیر؛ شماری به گونه دایمی عضو خواهند بود و شماری با توجه به موضوعات مورد بحث به گونه موقت عضو هیات خواهند شد.

آقای غنی از مشارکت تمام گروه‌های مختلف مردم در این هیات به عنوان موضوع مهم دیگر در تعیین هیات یاد کرد و گفت در تلاش هستند یک بدنه زیر نام شورای عالی و یا نامی دیگر در کابل هم ایجاد کنند.

رئیس جمهوری افغانستان تاکید کرد که صلاحیت هیات مذاکره کننده محدود و نسبی خواهد بود و تصمیم نهایی در مورد نتایج این مذاکرات از سوی مردم از طریق پارلمان یا لویه جرگه و یا نظرخواهی عمومی گرفته خواهد شد.

آقای غنی در پاسخ به مطرح شدن احتمالی خواست کناره گیری او از قدرت از سوی طالبان در جریان گفت‌وگوها، گفت: “تعیین کرسی من صلاحیت هیات نیست. اگر لویه جرگه افغانستان از من درخواست کند حرف دیگری است.”

او تاکید کرد که او مدافع حقوق شهروندان افغانستان است و به عنوان یک فرد مطرح نیست.

آقای غنی گفت: “سر جمهوریت تمرکز کنیم نه سر رئیس جمهوری. اگر جمهوریت نباشد، رئیس جمهوری چه معنا دارد… این تقاضا را پیش از وقت مطرح نکنید.”

عبدالله
عبدالله عبدالله و محمد اشرف غنی

جنجال‌های انتخابات

دو هفته پیش نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از سوی کمیسیون مستقل انتخابات این کشور اعلام شد. به اساس نتایج نهایی آقای غنی رئیس جمهوری اعلام شد اما عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان که رقیب اصلی او در انتخابات بود، این نتایج را نپذیرفت و پیروزی خود را اعلام کرد.

مراسم تحلیف آقای غنی نیز که قرار بود در ۹ حوت برگزار شود به تاریخ ۱۹ حوت به تعویق افتاد.

امروز آقای غنی گفت که مراسم تحلیف او در زمان تعیین شده‌ برگزار خواهد شد.

او افزود که مرجع تعیین و اعلام ریاست جمهوری افغانستان، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان است و هیچ کسی نمی‌تواند خود را رئیس جمهور اعلام کند.

آقای غنی گفت که در تعیین اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی او به تنهایی نقش نداشته و حتی نامزدانی که آرای بسیار پایینی داشتند در این روند سهم داشتند.

منبع:بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا