خبر تازه

دبیرکل ناتو: از نیروهای امنیتی افغانستان حمایت می‌کنیم، طالبان هرگز با جنگ پیروز نمی‌شود

افغانستان

یک روز پیش از امضای توافقنامه صلح میان آمریکا و گروه طالبان، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو می‌گوید این سازمان به حمایتش از نیروهای امنیتی افغانستان ادامه خواهد و “طالبان بدانند که از راه جنگ هیچگاه نمی‌توانند پیروز شوند.”

آقای استولتنبرگ در نشست خبری در بروکسل گفت امضای توافقنامه میان آمریکا و طالبان “آغاز یک راه طولانی و دشوار برای رسیدن به صلح در افغانستان است و تصمیم اصلی برای صلح دایمی در افغانستان در مذاکرات بین‌الافغانی گرفته خواهد شد.”

ارگ ریاست جمهوری افغانستان نیز امروز اعلام کرد که قرار است دبیرکل ناتو و مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا برای امضای اعلامیه مشترک همکاری‌های دوامدار با دولت افغانستان به کابل سفر کنند.

دواخان مینه پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان امروز جمعه (۹ اسفند/حوت) به بی‌بی‌سی گفت هدف از امضای این اعلامیه مشترک ادامه حمایت جامعه جهانی از نیروهای امنیتی افغانستان است.

او گفت جامعه جهانی در این اعلامیه به ادامه حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان تعهد می‌سپارد.

این در حالی است که قرار است فردا مراسم امضای توافق‌نامه میان آمریکا و گروه طالبان در قطر برگزار شود.

دفتر سیاسی طالبان در قطر به بی‌بی‌سی گفته است که در این مراسم وزیران خارجه و نمایندگان ویژه حدود سی کشور و سازمان‌های معتبر بین‌المللی شرکت خواهند کرد.

دولت افغانستان نیز برای گفتگو با گروه طالبان آمادگی می‌گیرد و به همین منظور یک هیئت دولتی تحت نام “گروه تماس” با طالبان را به قطر فرستاده است.

صدیق صدیقی، سخنگوی رییس جمهوری افغانستان به بی‌بی‌سی گفت “گروه تماس” حکومت افغانستان بر اساس تقاضای آمریکا و طالبان به قطر سفر کرده است.

پیشتر گزارش‌هایی وجود داشت که این هیئت دولتی در مورد چگونگی آزادی زندانیان طالبان نیز گفتگو خواهند کرد، اما آقای صدیقی می‌گوید روی مسئله آزادی زندانیان طالب در گفتگوهای بین‌الافغانی بحث خواهد شد.

آقای صدیقی اضافه کرد که فهرست هیئت مذاکره کننده با طالبان نیز نهایی شده است. او گفت این بار هیئت دولتی “محدود و موثر” خواهد بود.

.
ژنرال اسکات میلر، فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان و اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع افغانستان

قرار است در اوایل ماه مارس/مارچ گفتگو‌های بین الافغانی آغاز شود.

سخنگوی رئیس جمهوری گفت هیئت مذاکره‌کننده مسئولیت گفتگو با طالبان را برعهده خواهد داشت، اما به گفته او تصامیم نهایی را گروهی از چهره‌های سیاسی و دولتی در افغانستان اتخاذ خواهد کرد.

او تاکید کرد که نتایج گفتگوهای بین‌الافغانی با طالبان را پارلمان و لویه جرگه افغانستان تایید خواهند کرد.

منبع:بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا