خبر تازه

اولین فرد مبتلا به ویروس کرونا در افغانستان شناسایی شد

آقای فیروز گفت که اولین مورد مثبت کرونا در افغانستان گزارش شده است

فیروز الدین فیروز، وزیر بهداشت افغانستان اعلام کرد که اولین فرد مبتلا به ویروس کرونا در این کشور شناسایی شده است. او گفت که این فرد جزء سه فردی بود که دیروز در ولایت هرات شناسایی و بعد از ۲۴ ساعت مشخص شد که یکی از این سه فرد دارایی ویروس کرونا بوده و دو مورد دیگر مبتلا نیستند و یکی از آنها نیز از مرکز درمانی مرخص شده است.

او گفت که برای جلوگیری از شیوع این بیماری، در ولایت هرات حالت اضطرار اعلام می‌شود.

او در باره هویت فرد مبتلا به این ویروس گفت که ۳۵ سال دارد و مرد است. قبل از این به شهر قم ایران سفر کرده بود و بعد از برگشت علایم ویروس کرونا در او مشاهده و وقتی به پزشک مراجعه کرد، از او نمونه گرفته شد که مورد مثبت بود.

آقای فیروز وضعیت این بیمار را قابل قبول توصیف کرد.

کرونا

او گفت که کشورش از قبل اقدامات لازم را برای تشخیص و مقابله با این ویروس در نظر گرفته بود، ولی مرزهای طولانی با ایران سبب شد که روز گذشته سه مورد مشکوک در هرات شناسایی شوند.

به گفته وزیر بهداشت افغانستان فرد مبتلا تحت نظارت و کنترل است و زمینه سرایت ویروس از او به جامعه وجود ندارد.

او همچنین از شهروندان افغانستان که در یک ماه گذشته به ایران و بخصوص شهر قم سفر کرده‌اند، خواست تا به مدت یک ماه خود را در خانه‌هایشان قرنطینه کرده و در صورت بروز علایم مربوط به ویروس کرونا با شماره تلفن ۱۶۶ تماس بگیرند و یا به مراکز درمانی مراجعه کنند.

آقای فیروز گفت که مسافرت به ایران از مرزهای زمینی و هوایی ممنوع است ولی بازرگانان می‌توانند از ایران واردات خود را ادامه دهند.

شکل طراحی شده ویروس کرونا توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری
شکل طراحی شده ویروس کرونا توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری

او از مردم خواست که بهداشت شخصی را رعایت کرده و افزود که میزان کشندگی این ویروس دو تا سه درصد است. به گفته او بیشتر قربانیان آن نیز تاکنون کسانی بوده که دارای بیماری دیگری بوده است.

آقای فیروز گفت با مشوره نهادهای بین‌المللی و مقام‌های افغان حالت اضطرار را در ولایت هرات اعلام کرده و از تمام شهروندان هرات و سایر شهروندان افغانستان خواست که از سفر به این ولایت و یا از این ولایت به سایر شهرها خوداری کنند.

او از شرکت‌های هوایی و سایر شرکت‌های مسافربری خواست که تا اعلام بعدی، انتقال مسافر به هرات و یا از هرات به سایر مناطق افغانستان را محدود کنند.

وزیر بهداشت افغانستان از تمام مردم خواست که برای پیشگیری از شیوع این بیماری از حضور در تجمع‌ها، مراکز ورزشی و سایر مکان‌های عمومی خوداری کنند.

افغانستان

او همچنین به مردم توصیه کرد که از دست دادن، روبوسی و بغل کردن تا رفع این تهدید خوداری و تلاش کنند با رعایت بهداشت فردی روزانه بیشتر از ۲۰ بار دست خود را با آب و صابون بشویند.

آقای فیروز همچنین از شهروندان افغانستان خواست که از تماس مستقیم با کسانی که در مدت یک ماه گذشته به ایران سفرکرده‌اند، خوداری کنند.

او گفت که امروز نیز شماری از شهروندان افغان از ایران به شهر دبی رفته و از آنجا به کابل آمدند که پنج آنان که به قم سفر کرده بودند، قرنطینه شدند.

کمبود ماسک اکنون به یک مشکل جدی در افغانستان تبدیل شده است ولی آقای فیروز گفت که با افزایش تولید داخلی و مبارزه با احتکار این مشکل رفع خواهد شد.

او گفت که برای مقابله با ویروس به ۲۰ میلیون دلار نیاز دارد که تاکنون وزارت مالیه/دارایی افغانستان دو میلیون و سازمان بهداشت جهانی نیز سه میلیون کمک کرده‌اند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا