خبر تازه

اشرف غنی اعتبارنامه ریاست‌جمهوری گرفت؛ اتحادیه اروپا: آماده همکاری با دولت جدید هستیم

غنی
مراسم اهدای اعتبارنامه ریاست‌جمهوری

کمیسیون انتخابات افغانستان امروز چهارشنبه (۳۰ دلو/بهمن) در مراسمی به محمد اشرف غنی که دیروز پیروز انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد، اعتبارنامه داد.

در مراسم اهدای وثیقه/اعتبارنامه انتخاباتی آقای غنی با معاونانش امرالله صالح و محمد سرور دانش در دفتر کمیسیون انتخابات حضور یافت و از اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان سپاسگزاری کرد و گفت او هیچ نوع مداخله‌ای در امور انتخابات نکرده است.

او همچنین اضافه کرد که تا دیروز هم خبر نداشته که کمیسیون انتخابات چه زمانی نتیجه نهایی را اعلام می‌کند.

کمیسیون انتخابات افغانستان دیروز محمد اشرف غنی را پیروز انتخابات ریاست جمهوری این کشور که در ششم میزان/مهر سال جاری برگزار شده بود، اعلام کرد. عبدالله عبدالله، رقیب انتخاباتی آقای غنی در واکنش به این اعلام آن را “غیرقانونی” خواند و گفت تیم او دولت دیگری تشکیل خواهد داد.‎

بیانیه سازمان ملل

ماموریت کمکی سازمان ملل در افغانستان، یوناما، در بیانیه ای بر “اهمیت انسجام ملی” در دوره پیش رو تاکید کرده است.

ماموریت سازمان ملل در این بیانیه می نویسد: “سازمان ملل همچنین بر اهمیت این موضوع تاکید می کند که هر گونه اعتراضی به نتایج نهایی فرآیند انتخاباتی با مقررات کشور سازگار باشد و به شکلی صورت گیرد که در راستای ثبات و انسجام و مطابق نظم قانون اساسی باشد.”

این ماموریت با اشاره به نگرانی برخی نامزدها و هواداران آنها پس از اعلام نتایج انتخاباتی، گفت که “به تلاش برای حمایت از مردم و نهادهای این کشور، از جمله کلیه احزاب سیاسی، ادامه می دهد و توصیه های کارشناسی و بی طرفانه برای تشویق نهادهای مدیریت انتخابات جهت رسیدگی به آرزوی قابل درک نامزدها برای شفافیت در تصمیم گیری پیرامون حسابرسی و بازشماری (آرا) ارائه می کند.”

واکنش اتحادیه اروپا

امروز اتحادیه اروپا با انتشار خبرنامه‌ای از صحبت تلفنی جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی این نهاد با محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان خبر داد.

در این خبرنامه آمده است که آقای بورل در تماس تلفنی نتیجه روند انتخابات را به آقای غنی تبریک گفته است. آقای بورل همچنین از پایان این روند که چندین ماه طول کشید، استقبال کرده است.

اتحادیه اروپا از کار نهادهای انتخاباتی “با وجود چالش‌هایی که با آن مقابل بودند” نیز تمجید کرده است.

بنا به خبرنامه، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که اتحادیه اروپا همواره از قانون اساسی و نهادهای افغانستان حمایت کرده است. خبرنامه می‌افزاید که با توجه به نتیجه نهایی انتخابات، اتحادیه اروپا آماده همکاری با دولت جدید به رهبری آقای غنی است.

آقای بورل همچنین از تعهد آقای غنی به تشکیل دولتی فراگیر که “از همه مردم افغانستان نمایندگی” کند، استقبال کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرده است که اولویت اکنون “یکپارچگی” برای حمایت از یک روند فراگیر صلح خواهد بود. اتحادیه اروپا همچنین برای حمایت از این روند اعلام آمادگی کرده است و آن را فرصتی خوانده که نباید از دست داده شود.

جوزف بورل
جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

اعلام نتیجه نهایی

این کمیسیون اعلام کرد که محمد اشرف غنی با کسب ۵۰/۶۴ درصد از آرا برنده انتخابات است. آقای غنی ۹۲۳ هزار ۵۹۲ رای از مجموع یک میلیون ۸۲۳ هزار و ۴۸ رای معتبر را برده است.

شمار آرای آقای عبدالله در این انتخابات ۷۲۰ هزار و ۸۴۱ رای معادل ۳۹/۵۲ درصد از کل آرا اعلام شد.

غنی
اعتبارنامه‌ای که کمیسیون انتخابات به آقای غنی داد

آقای عبدالله نتیجه انتخابات را رد کرده و گفته تیم او پیروز این انتخابات است و “حکومت همه‌شمول” تشکیل خواهد داد.

او این نتیجه نهایی انتخابات را “نتیجه دزدی انتخابات، کودتا بر مردم سالاری” خواند و گفت که این نتیجه “از بنیاد غیرقانونی” است.

تیم آقای عبدالله از روند بررسی شکایت‌ها به خصوص درباره باطل شدن آرای مورد مناقشه از کار کمیسیون‌های انتخاباتی راضی نبوده اند.

امروز ژنرال دوستم از مهمترین متحدان آقای عبدالله نیز در ولایت شمالی جوزجان در میان هوادارانش از اعلام دولت به رهبری عبدالله عبدالله حمایت کرد.

منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا