خبر تازه

اشرف غنی برنده انتخابات افغانستان اعلام شد، عبدالله: ما پیروزیم، دولت دیگری تشکیل می‌دهیم

اشرف غنی
محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان

کمیسیون انتخابات افغانستان، محمد اشرف غنی را پیروز انتخابات ریاست جمهوری این کشور که در ششم میزان/مهر سال جاری برگزار شده بود، اعلام کرد. عبدالله عبدالله، رقیب انتخاباتی آقای غنی در واکنش به این اعلام آن را “غیرقانونی” خواند و گفت تیم او دولت دیگری تشکیل خواهد داد.‎

حوا علم نورستانی، رئیس این کمیسیون در یک نشست خبری گفت که محمد اشرف غنی با کسب ۵۰/۶۴ درصد از آرا برنده انتخابات است. آقای غنی ۹۲۳ هزار ۵۹۲ رای از مجموع یک میلیون ۸۲۳ هزار و ۴۸ رای معتبر را برده است.

خانم نورستانی اعلام کرد که شمار آرای آقای عبدالله را ۷۲۰ و ۸۴۱ رای معادل ۳۹/۵۲ درصد از کل آرا اعلام کرد.

تفاوت آرای نامزدهای پیشتاز انتخابات نسبت به نتیجه ابتدایی در حد چند صد رای بوده است و تغییری در درصدی آن پدید نیامده است.

انتخابات

محمد اشرف غنی، ساعتی پس از اعلام نتیجه انتخابات سخنرانی کرد و گفت پیروزی اش در انتخابات را “پیروزی جمهوریت مردم افغانستان” است.

او گفت: ما اینجا پیروزی را نه تنها با رای و ایستادگی مردم ما به دست آوردیم بلکه آن را از کام دساسیس بیرونی نیز بیرون کردیم.

آقای غنی تاکید کرد که تیم او “حس و هیجان گروهی، فردی و قومی” ندارد و آغوش دولت او به “همه کسانی که به این نظام اسلامی باور دارند” باز است.

او با اشاره به مذاکرات صلح با طالبان گفت: “قرار است جامعه کثرت گرا و پرتوان افغانستان طالبان را جذب کند. اسم این روند مذاکرات است.”

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان اما در واکنش به اعلام نتیجه نهایی انتخابات افغانستان و پیروزی محمد اشرف غنی در این انتخابات، با انتشار اعلامیه‌ای انتخابات افغانستان را “نمایشی و جعلی” خواند.

در این اعلامیه آمده است: “با توجه به شرایط حساس قضیه کنونی افغانستان با محتوای پروسه جاری صلح نیز در تضاد قرار دارد.”

اشرف غنی
اشرف غنی ساعتی پس از اعلام نتیجه نهایی انتخابات سخنرانی کرد

آمریکا و طالبان بر سر “کاهش خشونت‌ها” در افغانستان به توافق رسیده‌اند و قرار است به زودی میان آنها توافقنامه صلح امضا شود که راه را برای مذاکرات میان دولت و طالبان باز خواهد کرد.

رئیس‌جمهوری افغانستان اضافه کرد:”من هیچ کس را به چشم رقیب، دشمن و مخالف نمی بینم. به همه صدا می کنم که لحظه رقابت ها و حریف بودن ها به پایان رسیده. لحظه امروز لحظه اشتراک است، لحظه کمک به ملت زجرکشیده است.”

نتیجه نهایی انتخابات افغانستان حدود پنج ماه پس از برگزاری اعلام شد و با جنجال‌هایی همراه بود.

پس از اعلام نتیجه ابتدایی هزاران شکایت به کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی ثبت شد. تیم “ثبات و همگرایی” به رهبری آقای عبدالله خواهان باطل شدن ۳۰۰ هزار رای بودند.

در روزهای گذشته برخی از چهره‌های سیاسی طرفدار تیم انتخاباتی آقای عبدالله از جمله ژنرال دوستم، هشدار داده بودند که در صورت پیروز اعلام شدن آقای غنی “دولت موازی” اعلام خواهند کرد.

عبدالله: نتیجه انتخابات غیرقانونی است و ما پیروزیم

عبدالله
عبدالله عبدالله گفت او پیروز انتخابات است و نتیجه نهایی را نمی‌پذیرد

عبدالله عبدالله، رقیب انتخاباتی آقای غنی، حدود دو ساعت پس از اعلام نتیجه انتخابات با اعضای ارشد تیم انتخاباتی‌اش در یک نشست خبری ظاهر شد و نتیجه انتخابات را رد کرد و گفت تیم او پیروز این انتخابات است و “حکومت همه‌شمول” تشکیل خواهد داد.

او این نتیجه نهایی انتخابات را “نتیجه دزدی انتخابات، کودتا بر مردم سالاری” خواند و گفت که این نتیجه “از بنیاد غیرقانونی” است.

تیم آقای عبدالله از روند بررسی شکایت‌ها به خصوص درباره باطل شدن آرای مورد مناقشه از کار کمیسیون‌های انتخاباتی راضی نبوده اند.

علی احمد عثمانی، عضو ارشد تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله اما در گفتگو با بی‌بی‌سی گفت: آقای عبدالله اصطلاح “دولت موازی” را به کار نبرده و از تشکیل “دولت همه‌شمول” سخن گفته که حمایت همه جانبه مردم را با خود داشته باشد.

در همین حال داود سلطانزوی عضو ارشد تیم محمد اشرف غنی به بی‌بی‌سی گفت که موضوع حکومت ائتلافی “منتفی است”.

آقای سلطانزوی گفت: به اصول بازی احترام بگذاریم. یک طرف حکومت تشکیل داده و طرف دیگر اپوزیسیون را تشکیل می‌دهد.

همچنین رحمت الله نبیل، که یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری بود و نظر به اعلام نتایج از سوی کمیسیون انتخابات در جایگاه چهارم قرار گرفته است در واکنش به اعلام نتیجه انتخابات امروز را “روز مرگ مردم‌سالارى و دموکراسی در افغانستان” خواند. او همچنین اضافه کرده است:”امروز… روز آغاز فصل جدید بحران‌های دشوار براى افغانستان بحران‌زده در عرصه‌هاى؛امنیتى، اقتصادی، سیاسى و اجتماعى خواهد بود.”

عطا محمد نور، والی پیشین بلخ و رئیس اجرایی حزب جمعیت و از متحدان اشرف غنی در فیسبوک از تیم عبدالله عبدالله خواست که “از ایجاد بحران اجتناب نموده انرژی‌شان را صرف تامین صلح و امنیت نمایند”.

عبدالله
سخنرانی آقای عبدالله پس از اعلام نتیجه انتخابات

انتخابات افغانستان ۱۳۹۸؛از برگزاری تا اعلام نتایج

بیش از یکسال قبل از امروز در (اول جدی/دی) ۱۳۹۷ روند ثبت نام از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان آغاز شد.

در ابتدا ۱۸ نامزد برای این روند ثبت نام کردندۀ اما تا پایان راه تنها ۱۳ نامزد به رقابت با هم پرداختند.

قرار بود چهار ماه پس از روند ثبت نام از نامزدان، انتخابات ریاست جمهوری در (۳۱ حمل /فرودین) ۱۳۹۸ برگزار شود اما این روند پس از دو بار تعویق و با پنج ماه تاخیر در (ششم میزان/مهر) همین سال برگزار شد.

یکی از تفاوت‌های مهم این انتخابات با دوره‌های قبلی انتخابات ریاست جمهوری استفاده سراسری از دستگاه بیومتریک بود.

فناوری که کارکرد آن در انتخابات پارلمانی سال گذشته با مشکلات تکنیکی زیادی به همراه بود و در این دور هم مشکلات فنی این دستگاه جنجال‌هایی را به میان آورد.

نتیجه نهایی انتخابات افغانستان- ۱۳۹۸

شمار آرا از مجموع یک میلیون و ۸۲۳ هزار و ۴۸ رایمنبع: کمیسیون انتخابات افغانستان

در این انتخابات کمتر از دو میلیون نفر پای صندوق‌های رای دهی رفتند. این رقم میزان پایینی از مشارکت در مقایسه با انتخابات گذشته ریاست جمهوری را نشان می‌داد.

پس از آن روند بررسی شکایات نامزدان و تفتیش آرای مبهم آغاز شد.

پس از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات نامزدان سه روز مهلت داشتند تا شکایت های شان را ثبت کنند. کمیسیون شکایات هم دو هفته برای رسیدگی به این شکایت‌ها فرصت داشت.

پس از بررسی شکایت‌ها در نهایت یک میلیون و ۸۲۳ هزار و ۴۸ رای معتبر دانسته شد.

اما روند بررسی آرا دو ماه را در برگرفت.

سطح بلند تهدیدات امنیتی، از دلایل مشارکت پایین در این انتخابات خوانده شد.

سرانجام نتایج ابتدایی این انتخابات پس از چندین بار تاخیر در اول جدی/دی سال جاری خورشیدی اعلام شد.

براساس تقویم انتخابات این نتایج باید بیست روز پس از انتخابات اعلام می‌شد، اما شاهد سه ماه تاخیر بود.

منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا